Du kan få eller forhandle dig til kvalifikationsløn for kompetencer, du har tilegnet dig for eksempel gennem kurser og uddannelse

Jeg har fået nye kompetencer

Hvis du er fastansat og har tilegnet dig nye kompetencer, kan du have ret til kvalifikationsløn, hvis den er aftalt enten i din overenskomst eller forhåndsaftalt lokalt med din arbejdsgiver. Hvis kvalifikationslønnen ikke er forhåndsaftalt, har du som offentlig ansat ret til en årlig forhandling af din løn, som din tillidsrepræsentant eller din lokale FOA-fagforening tager sig af. Sørg i så fald for, at dit lønkrav kommer med næste gang. Hvis du er ansat af en privat arbejdsgiver, kan du til enhver tid bede om en lønsamtale – tag din tillidsrepræsentant eller lokale FOA-fagforening med på råd.

Husk!

Løn for nye kompetencer kan være forhåndsaftalt
Hvis du har gennemført kurser eller uddannelse, kan lønnen for dine nye kompetencer være aftalt enten i overenskomsten eller i en lokal forhåndsaftale.
Kvalifikationsløn kan forhandles særligt for dig
På offentlige arbejdspladser har du krav på en lønforhandling hvert år. Stil krav om, at løn for dine nye kompetencer forhandles næste gang.
Som privat ansat kan du bede om en lønsamtale

Du har ikke som privat ansat ret til årlige lønforhandlinger, men du kan altid bede om en lønsamtale. Få din tillidsrepræsentant eller lokale FOA-fagforening til at hjælpe dig.

Videreuddanner du dig fra sosu-hjælper til sosu-assistent?

Har du erfaring som social- og sundhedshjælper kan du risikere at gå ned i løn, hvis du videreuddanner dig.

Læs mere om videreuddannelse
Dine rettigheder
Her får du et overblik over, hvilke rettigheder det især er relevant at være opmærksom på i situationen.
Vægtikon
  • Kvalifikationsløn

Du har ret til kvalifikationsløn for erfaring eller anciennitet i jobbet. Derudover kan du få eller forhandle dig til kvalifikationsløn for kompetencer, du har tilegnet dig for eksempel gennem kurser og uddannelse.

Tillidsvalgt: Din rolle og dine opgaver

Vælg overenskomst:

Vær opmærksom på, hvad du kan tjekke