Ansatte på privat overenskomst
SU-aftalen er en aftale om samarbejde mellem ledelse og medarbejdere. I har ret til et SU på jeres arbejde hvis I er minimum 35 medarbejdere i jeres virksomhed indenfor en samlet enhed.
I SU-systemet er samarbejdsstrukturen og alle regler for SU-samarbejdet, beskrevet i den centrale samarbejdsaftale. Der er ikke nogen lokal SU-aftale. Den centrale samarbejdsaftale fastsætter regler, form og en overordnet struktur for samarbejdet. Den beskriver også dine vilkår og rettigheder som medarbejderrepræsentant i SU.
Se Samarbejdsaftalen mellem FH og DA
Formålet med SU-systemet, er at fremme og udvikle samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere. Og udviklingen af det daglige samarbejde bygger på et samspil mellem ledelse og ansatte og er forudsætninger for virksomhedens fortsatte udvikling og for større trivsel og tryghed for medarbejderne.
Der er gensidig pligt til information og drøftelse mellem ledelse og medarbejdere i Samarbejdsudvalget.
Har I SU på jeres arbejdsplads, skal de inddrages i en række opgaver. Få et overblik over de vigtigste opgaver her.
Hvornår skal der oprettes et SU? Og hvordan gør man? Find svar og vejledning her.
Hold kontakt til medarbejderrepræsentanten i SU og anmod om repræsentation hvis i ikke er repræsenteret.
KA Pleje er ikke omfattet af reglerne for SU. I stedet er man omfattet af Lov om information og høring. Læs mere om loven her.
Baglandsbogen
(Åbner i nyt vindue)
Se oversigt over indhold og værktøjer om indflydelse.
Din indgang til opgavehjælp, værktøjer, viden og nyheder som tillidsvalgt i FOA.