Ansatte på offentlig overenskomst
I MED er der gensidig pligt til information og drøftelse mellem ledelse og medarbejdere. Både medarbejderside og ledelse har pligt til at informere hinanden og drøfte spørgsmål der berører arbejdsforholdene.
Informationspligten og retten til drøftelse gælder for alle forhold af betydning for:
Læs mere om informationspligt og drøftelse her.
Drøftelser skal foregå på det rigtige MED-niveau, så man taler med den leder, der har beslutningskompetencen.
Læs mere om Drøftelse på rette niveau her.
Hvis ledelsen ikke overholder sin særlige informationspligt (se § 7, stk. 4 i MED-håndbogen), er der særlige bestemmelser om, hvordan et sådant brud håndteres.
I de tilfælde kan medarbejderrepræsentanterne bruge en slags ’nødbremse’, som bevirker, at ledelsen er forpligtet til at efterkomme en anmodning om at overholde informationsforpligtelsen. Det betyder, at hvis beslutningen i sagen er truffet, skal den annulleres, eller sagen skal tages op i MED-hovedudvalget, hvis ledelsen fastholder beslutningen.
Se også § 21 i MED-håndbogen (§ 20 for i Regionernes MED-håndbog)
Arbejdsmiljøorganisationen er en integreret del af MED. Det betyder at drøftelser og forhold, der har betydning for arbejdsmiljøet også en integreret del af samarbejdet. Arbejdsmiljøgrupper er også en del af MED-systemet. Det fremgår af den lokale MED aftale, hvordan arbejdsmiljøarbejdet er organiseret.
Arbejdsmiljø - strategi
Se oversigt over indhold om MED
Se oversigt over indhold og værktøjer om indflydelse.
Din indgang til opgavehjælp, værktøjer, viden og nyheder som tillidsvalgt i FOA.