Særlig for tillidsvalgte

OBS til AMR: Nye regler for anmeldelse af arbejdsulykker fra 1. juli

Kontakt fagforeningen, hvis din lokale leder fortæller dig, at du ikke længere skal anmelde alle arbejdsulykker.

Af: Arbejdsmiljøkonsulent Lene Flint Andersen

Reglerne for anmeldelse af arbejdsulykker ændres den 1. juli 2026. Men højst sandsynligt vil det kun i de færreste kommuner betyde, at du som arbejdsmiljørepræsentant skal gøre noget andet, end du plejer. 

Det er nemlig ikke de nye regler, der afgør hvordan du håndterer en arbejdsulykke. Det er interne procedure, der beskriver, hvordan ulykker både med og uden fravær skal håndteres på netop din arbejdsplads. Disse procedurer bør som minimum være drøftet i Hovedudvalget 

Din opgave som AMR

De fleste kommuners procedure for anmeldelse for af arbejdsulykker, betyder at alle ulykker registreres, og at kun arbejdsulykker med mere end en dags fravær sendes videre til videre AES.

Fra 1. juli 2026 vil det kun være arbejdsulykker med mindst tre dages fravær ud over ulykkesdagen, der sendes videre til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, AES. Mange steder er det HR, APV- eller ulykkes-systemet, der sørger for at sende anmeldelserne videre. 

For dig som AMR er den vigtigste opgave stadig den samme: at sikre, at arbejdsulykken bliver korrekt registreret med alle relevante oplysninger. Fremover skal du dog være særligt opmærksom på at få skrevet det rigtige antal fraværsdage.

Vær opmærksom på, at alt fravær begrundet i arbejdsulykken tæller. Det gælder også selvom fraværsdagene ikke ligger i træk, eller umiddelbart efter ulykken.

Det gælder også, hvis det kun er udvalgte opgave man ikke kan løse, altså man møder op på arbejdet men kan ikke løse alle sine normale opgaver. Det tæller som en fraværsdag i forhold til anmeldelse af arbejdsulykken.

Skal drøftes i Hovedudvalget

Hvis de nye regler betyder, at kommuner og regioner vil ændre deres praksis for anmeldelser, bør det drøftes i Hovedudvalget, hvor FOA SOSUs fællestillidsrepræsentanter vil gøre fagforeningen opmærksom på, hvis noget ændrer sig

Hvis din lokale leder fortæller dig, at du ikke længere skal anmelde alle arbejdsulykker, må du meget gerne kontakte fagforeningen. 

Det kan skyldes en misforståelse af de nye regler, eller at din leder ikke er opmærksom på, at de lokale procedurer bestemmer håndteringen af ulykkerne. Det er kun selve indsendelsen til AES, de nye regler omhandler.

Din rolle ændrer sig ikke

De nye regler ændrer ikke noget ved vigtigheden af den rolle, du har, når en kollega kommer til skade på arbejdet.

Du skal blandt andet:

  • Hjælpe din kollega med at dokumentere ulykken
  • Sørge for, at din kollega får en kvittering på anmeldelsen
  • Være med til at undersøge, om arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarlige
  • Sikre, at arbejdspladsens retningslinjer for førstehjælp bliver fulgt
  • Følge op på din tilskadekomne kollega
  • Være med til at forebygge nye arbejdsulykker

Læs mere