Hvis en kollega kommer ud for en arbejdsulykke, bør du som tillidsvalgt hjælpe med at få beskrevet ulykken og i øvrigt støtte din skaderamte kollega. Her på siden får du overblik over, hvordan man anmelder en arbejdsulykke, og hvordan du i øvrigt kan hjælpe.
En arbejdsulykke er en fysisk eller psykisk skade – som kan være varig eller forbigående – og som sker efter en hændelse eller påvirkning. Hændelsen eller påvirkningen skal være pludselig eller vare højst fem dage. En ulykke kan anerkendes som en arbejdsskade, hvis skaden er sket på grund af dit arbejde eller de forhold, det er foregået under.
Når man anmelder en arbejdsulykke, er det meget vigtigt, at beskrivelsen i anmeldelsen afspejler præcist, hvad der er sket. Hellere for mange detaljer end for få! Beskrivelsen kan få afgørende betydning for, om en arbejdsskade anerkendes, og hvilken erstatning man kan opnå.
Se hvordan I anmelder en arbejdsulykke
Din indgang til opgavehjælp, værktøjer, viden og nyheder som tillidsvalgt i FOA.