Særligt til tillidsvalgte

En kollega har været udsat for mobning – din rolle som tillidsvalgt

Få hjælp til hvordan du som arbejdsmiljørepræsentant (AMR) kan hjælpe, hvis en kollega udsættes for mobning.

Det kan I gøre i MED/SU/AMO:

• I MED/SU/AMO skal I blive enige om, hvorvidt der tale om et generelt problem samt hvordan og hvem, der skal handle på det.

Det kan I gøre på arbejdspladsen:

• Hvis du opdager, at en kollega ændrer adfærd ved for eksempel at virke mere nervøs, gå mere for sig selv, er mere syg eller lignende, er der grund til at undersøge, hvad det kan skyldes. Mobning er kun én af mulighederne, men som medarbejderrepræsentant er det altid vigtigt at undersøge, hvad det kan skyldes.

• Hvis du har en kollega, der har været udsat for mobning, så vær støttende og tag hånd om hende eller ham og gå til din leder og find sammen ud af, hvordan I håndterer situationen.

• Afdæk og identificer om der er tale om et generelt problem på arbejdspladsen eller et enkeltstående tilfælde.

• Vær generelt tilgængelig og synlig for dine kolleger, så de kan komme til dig, hvis de oplever mobning.

• Få hjælp fra Arbejdstilsynets hotline, hvor man kan ringe anonymt og få råd og vejledning om håndtering af mobning. Arbejdstilsynets hotline for mobning og seksuel chikane på arbejdspladsen.

• Inddrag evt. en ekstern konsulent til at hjælpe med at løse problemerne, da lederen selv kan være involveret i problemet på den ene eller anden måde. En ekstern person er neutral og fungerer som mægler eller mediator og kan derved medvirke til at løse konflikterne.

• Registrer mobningen via jeres APV, så I sørger for at forebygge mobning fremadrettet (link til relevant side om APV).

• Anmeld evt. mobningen som en arbejdsskade. Se hvordan man anmelder en arbejdsskade (link til medlemsside om anmeldelse af arbejdsskader).

Mere hjælp til håndtering af mobning