FOA: Brug for en rigtig kick-start

I det nye forslag til finanslov venter regeringen, at ledigheden stiger på ny. Det er den dårligst tænkelige nyhed til de tusinder af ledige, der står med truslen om at falde ud af dagpengesystemet, mener FOA.

”Det er naturligvis positivt, at statsunderskuddet falder drastisk. Det er også positivt, at regeringen igen forventer stigende vækst. Men der mangler desværre en kobling til de titusinder, der står over for at dumpe fra A- til B-holdet. Desværre er der i regeringens udspil ingen hjælp at hente. Det er i bund og grund uansvarligt,” mener forbundsformand Dennis Kristensen fra FOA.

FOA havde håbet på nye politiske initiativer, der var henvendt til de ledige.

”De ledige må nu igen håbe på et mirakel. Her er der brug for en rigtig kick-start. En kick-start, hvor der er job, uddannelse og muligheder for blandt andet de 2700 FOA-medlemmer, der står til at ryge ud af dagpengesystemet i starten af 2013. Vi havde også håbet på et nyt fokus på den offentlige sektor. Der er de sidste to år skåret 37.441 job i kommuner og regioner. Det betyder ringere service, dårligere velfærd og længere ventetider. Der er jo i virkelighedens verden masser af job her til de mennesker, der i dag står til at miste deres forsørgelsesgrundlag.”

I den nye finanslov er der afsat en ekstra milliard til arbejdsmiljø:

”Vi har i den grad manglet arbejdsmiljøinitiativer efter det dramatiske indgreb i efterlønnen. Det siger sig selv, at vi vil se flere ansatte, der går ned med flaget, fordi de er udbrændte eller slidt op – ligesom arbejdsmiljøproblemerne vil stige. Det positive er, at der nu kommer et initiativ. Men desværre er der ikke friske penge til området. Pengene hentes i forebyggelsesfonden, der i forvejen skulle være med til at afhjælpe arbejdsmiljøproblemer.”