Falck forlader hjemmeplejen helt

Falck forlader nu den danske hjemmepleje helt. Det sker i Ringsted kommune, hvor de sidste rester af Falck Hjemmepleje, der ellers er godkendt leverandør i kommunen, nu trækker sig fra kommunens udbudsrunde i både Ringsted og Sorø, og fyrer sine 63 ansatte.

”Der er reelt en meget trist nyhed,” siger FOAs forbundsformand Dennis Kristensen om Falcks endegyldige farvel til den danske ældrepleje. Den 30. september er det helt slut med Falck i ældreplejen.

”Falck har været en reel og yderst kompetent spiller i både sygeplejen og ældreplejen. Aftaler og overenskomster har altid været i orden. Når nu også Falck kaster sine sidste håndklæder i ringen, så viser det, at kommuner og myndigheder har presset arbejds- og udbudsbetingelserne i ældreplejen alt for voldsomt i bestræbelserne på at spare den allersidste femøre,” mener Dennis Kristensen.

Tidligere har bl.a. servicegiganten ISS også forladt den danske ældre- og hjemmepleje, fordi grundlaget for at levere fornuftig pris og kvalitet ikke har været til stede.

”Jeg kan ikke gøre mig klog på lokale forhold i Ringsted kommune. Men udviklingen med flere konkurser i den danske ældrepleje vil tage til, hvis de lødige og erfarne spillere forlader branchen en efter en. Vi ser stadig kommuner, der i jagten efter effektiviseringer tror, de kan få det hele for det halve. Taberne er ofte de svage og de ældre, der rammes af konkurserne – eller henvises til mindre erfarne firmaer. Og meget ofte er det efterhånden også skatteyderne, der taber i den sidste ende, når kommunen og samfundet skal rydde op efter konkurserne med store milliontab til følge,” siger Dennis Kristensen.

Falck skriver til FOA, at afskedigelserne tænkes effektueret hurtigst muligt – og senest den 30. september.