Når en kollega bliver sygemeldt - især hvis det er en langtidssygemelding - så kan der være en række vigtige opgaver for både TR og AMR, der går ud på at støtte den sygemeldte og være med til at sikre, at de tilbageværende kolleger ikke bliver belastet af sygemeldingen.
Den vigtigste funktion for dig som bisidder er at lytte, støtte og være opmærksom på, at alt foregår sagligt i henhold til kollegaens rettigheder og til kollegaens bedste. Hvis arbejdsgiveren drejer samtalen ind på opsigelse, så skal du som TR eller AMR få samtalen tilbage på sporet igen, og hvis det ikke er muligt, så skal du stoppe samtalen. Hvis det er opsigelse, lederen ønsker at tale om, og hvis din kollega er ansat på offentlig overenskomst, så skal der indkaldes til en tjenstlig samtale. Hvis din kollega er ansat på privat overenskomst, så er tjenestelig samtale ikke obligatorisk.
Dine primære opgaver som bisidder:
Få hjælp og mere viden om rollen som bisidder ved sygefraværssamtaler:
Guide: Bisidderrollens tre faser i sygefraværssamtalen Spørgsmål og svar - bisidder ved sygefraværssamtaler