Som TR eller AMR skal du sætte dig godt ind i de seniorordninger, der gælder for dine kolleger. Hvis du og dine kolleger er omfattet af en overenskomst på det kommunale eller regionale område, så vil I fx have ret til et antal seniordage. Hvor mange, der er tale om, er afhængig af alder og overenskomst.
Derudover kan der være senioraftaler, som kun gælder på din arbejdsplads. Alt det bør du sætte dig godt ind i, så du kan vejlede dine kolleger bedst muligt.
Det er ledelsens ansvar at sørge for, at aftalerne på seniorområdet bliver efterlevet. Men du bør som TR tjekke op på, om det sker på en tilfredsstillende måde.
Det kan du gøre ved at sætte dig grundigt ind i de aftaler, der gælder for din arbejdsplads. Derudover vil det være en stor fordel, at du gør en indsats for at skabe en god relation til dine kolleger og ledelsen, at du let kan tale med dem om senioraftalerne, og om alle får det, som de har krav på.
Vær også opmærksom på at få en god relation til din repræsentant i Hovedudvalget, da det er her at de drøfter den overordnede seniorpolitiske indsats i kommunen/regionen.
Se spørgsmål/svar om seniorpolitik
Som udgangspunkt skal Hovedudvalget drøfte seniorpolitikken hvert andet år, med mindre de bliver enige om en anden periode.
Drøftelsen skal være med til at:
Store dele af senioraftalen er aftalt af Forhandlingsfællesskabet og kan ikke ændres lokalt. Der findes dog også lokale senioraftaler, som er aftalt i MED-/SU-udvalget.
Når du sætter dig ind i den lokale senioraftale, så bør du overveje, om den er god nok. Det vil sige: Er den helt opdateret, og passer den til de behov og udfordringer, som arbejdspladsen og dine kolleger har?
Hvis du ikke mener, at den lokale senioraftale er god nok, så skal du som det første spørge dine kolleger, om de mener, at I skal forsøge at få ændret aftalen. Hvis de er enige i det, så kan du gå videre til ledelsen og opfordre til, at diskussionen bliver taget op i MED-/SU-udvalget.
Hvis din arbejdsplads ikke allerede har en seniorpolitik, så bør du som TR eller AMR være med til at udvikle én. En seniorpolitik eller seniorretningslinjer kan være med til at sikre et godt arbejdsliv for medarbejdere, der nærmer sig efterløns- eller pensionsalderen. Som TR eller AMR bør du aktivt være med til at lave en seniorpolitik for din arbejdsplads. En god seniorpolitik/retningslinje handler om, at:
Målgruppen for seniorpolitikken kan være kolleger, der har 5 -10 år tilbage på arbejdsmarkedet. Her gælder der forskellige aldersgrænser for, hvornår man er omfattet af forskellige seniortiltag, og de er fastsat i den senioraftale, som er indgået af Forhandlingsfællesskabet. Derudover kan der være formuleret forbedringer til den aftale i den lokale senioraftale. Det er ledelsens opgave at sørge for, at der formuleres en seniorpolitik som en del af personalepolitikken, og at den udmøntes konkret på de enkelte arbejdspladser.
Som tillidsvalgt har du overordnet to roller i forhold til den seniorpolitiske indsats
Se de rettigheder, du især skal være opmærksom på her:
Værktøjer, viden og inspiration til arbejdet med fastholdelse af erfarne medarbejdere i kommunerne.
Få overblik over, hvad du skal være opmærksom på som senior