Vil du arbejde pædagogisk med børn?
Alle dagtilbud skal udarbejde deres egen pædagogiske læreplan indenfor nogle rammer, som loven sætter. Loven trådte i kraft i 2004 og gælder dagtilbud for børn i alderen fra 0 til skolestart. Det betyder ikke, at der skal laves en pædagogisk læreplan for hvert barn i dagpleje. Dagplejepædagogerne udarbejder i samarbejde med dagplejere og forældre en samlet pædagogisk læreplan for hele dagplejen i din kommune. Den pædagogiske læreplan indeholder ikke konkrete mål for, hvad børn skal lære, mens de er i dagpleje. Men den er med til at udvikle viden og bevidsthed om, hvad børn lærer og hvorfor, hos den enkelte deltager. Læreplanen indeholder et pædagogisk grundlag og læringsmål indenfor seks temaer:
Det er op til den enkelte kommunale dagpleje at bestemme, hvordan man vil dokumentere arbejdet med udviklingen af det pædagogiske arbejde. Du kan finde den pædagogiske læreplan for din kommunes dagpleje på kommunens hjemmeside.
Læs mere:
Den styrkende pædagogiske læseplan
Sådan bruger du det pædagogiske grundlag
Se videoen 'Trivsel, dannelse og læring i dagplejen' på youtube
Børnene skal mødes på det niveau deres kompetencer er Børns trivsel, udvikling og læring er tæt forbundet med kvaliteten af den kontakt, omsorg og opmærksomhed, som børnene får af deres dagplejer. At sikre en god relation mellem barn og dagplejer, og børnene imellem, er dagplejerens vigtigste opgave. Der er imidlertid kommet mere fokus på, hvad børn lærer i dagplejen. Og derfor møder man også ofte ordet didaktik, som er lånt fra undervisningen. Læring i dagplejen er ikke undervisning, og det børn lærer i dagplejen tager altid sit udgangspunkt i barnets behov, og ikke i vores ønsker om at udvikle bestemte færdigheder hos barnet. Når ordet didaktik bruges i dagplejen, skyldes det at didaktik er: Planlægning, gennemførelse (af læringsaktivitet) og evaluering. Det betyder, at dagplejeren i sit arbejde hele tiden er nysgerrig på, hvad børnene får ud af det, hun laver sammen med dem. Hun skal hele tiden kunne svare på:
Denne grundbog i pædagogik giver dig forudsætningerne for at gøre en positiv forskel for alle børn i din dagpleje. Bogen er inddelt i fem dele, der hver især fokuserer på en central dimension i arbejdet som dagplejer: 1. Dagplejen som pædagogisk ramme 2. Dagplejerens samspil med børnene 3. Børns trivsel, læring, udvikling og dannelse 4. Børn i udsatte positioner 5. Samarbejde Bogen er skrevet, så den både giver viden, inspiration og konkrete handlemuligheder og vil kunne danne afsæt for faglige samtaler og diskussioner – både med dagplejepædagogen og i dagplejegruppen.
Find eksempelvis bogen her