Du bliver en del af de vigtigste år i et barns liv.
Det er inden for de første 1000 dage, at barnet lærer halvdelen af det, de skal bruge resten af livet. Her møder børnene deres første venner, og her bliver de for første gang en del af et fællesskab udenfor hjemmet.
Som dagplejer bliver du en vigtig person, der er med til at skabe nærvær og omsorg for børnene i trygge omgivelser.
Eksempel:
Mikkel har rigtigt mange konflikter med de andre børn. Hver dag er der en, der græder, fordi han eller hun har været i konflikt med Mikkel. Jeg kan godt se, at jeg ikke er god nok til at være der for Mikkel i de situationer. Jeg ønsker at hjælpe Mikkel, og vælger derfor, at jeg vil blive bedre til at spotte potentielle konfliktsituationer på forhånd. Det blev synligt for mig, at Mikkel havde svært ved at styre sin frustration, når noget gik galt i samspillet med de andre børn. Han lagde hurtigt mærke til, at mit nærvær var større, og opdagede at jeg forsøgte at hjælpe ham, når der opstod konflikter. Han er faldet meget mere til ro, og stemningen omkring Mikkel har ændret sig markant. Forleden sendte han mig blikket ”jeg har brug for din hjælp nu, hvis ikke det her skal komme ud af kontrol for mig”. Jeg var selvfølgelig hurtigt på pletten. Så skønt at se, hvordan Mikkel er blevet mere tryg, og at han oplever, at jeg er der for ham. Både mit syn på Mikkel og på vigtigheden af mit eget bidrag har ændret sig.
Citat fra Barnet i centrum, pædagogik og relationer i vuggestue og dagpleje Stig Broström, Ole Henrik Hansen, Anders Skriver Jensen og Lone Svinth, Akademisk Forlag 2016
Dagplejen er et lille trygt og overskueligt miljø, hvor der er god tid og stor voksenkontakt til det enkelte barn. Du passer 3-4 børn, der aldersmæssigt er mellem 6 måneder og 3 år. Sommetider får du gæstebørn, hvis en af dine dagplejekollegaer er syge, på kursus eller på ferie.
Du har frihed til selv at planlægge din dag med børnene, så det passer med det, som du og børnene er optagede af. Det giver en rolig hverdag uden stress og jag, hvor der er tid til nærvær og omsorg. Her er ingen faste skemaer, og tingene tager den tid, de tager.
Der er tid til at lære børnene mange forskellige ting både i hjemmet og ude. Det er en naturlig del af dagplejen, at børnene på en legende måde lærer og udvikler deres selvværd af at deltage i de hjemlige aktiviteter - hvor de fx hjælper med at dække bord. Du vil også i dit arbejde med børnenes trivsel og udvikling tilrettelægge en dag med pædagogiske aktiviteter, som passer til din børnegruppe. Hvis I tager på tur, har du fx tænkt over hvad børnene vil være optaget af på turen, hvad der kan pirre deres nysgerrighed på vejen, og på hvad der vil udfordre dem motorisk.
VIDEO: Dagplejer styrker børns selvværd og fællesskab
Børneforsker Ole Henrik Hansen om den gode dagplejer: ”Hun er opmærksom på, at legen er et socialt møde for barnet, hvor barnet tilegner sig sociale færdigheder, viden om sig selv og sin position i fællesskaber. Dagplejeren observerer barnets færden i disse fællesskaber og er opmærksom på, hvor barnet støder ind i vanskeligheder og muligheder, der gør dagplejeren i stand til at vide, hvor og hvornår hun skal støtte og vejlede barnet.”
(Fra observationer i dagplejen, 2013)
Selvom arbejdet foregår hjemme hos dig selv, får du et stort netværk af kollegaer, som også arbejder pædagogisk med børn. Desuden er du også tilknyttet en dagplejepædagog, som du altid kan sparre med og hente råd og vejledning fra. Det kan være gode råd om alt fra kost, pædagogik til forældresamtaler og arbejdsmiljø. Du vil typisk mødes med dine kollegaer i legestuerne én eller flere gange om måneden, hvor børnene kan lege sammen og I kan udveksle erfaringer, planlægge aktiviteter og have fagligt fællesskab med refleksion over jeres pædagogiske arbejde. Ellers kan du mødes med dine kolleger i skoven, på en legeplads eller hjemme hos hinanden.
Du vil opleve, at du får et meget nært forhold til hvert eneste barn og kan følge dets udvikling på tæt hold.
Alle undersøgelser viser også, at forældrene er rigtig glade for dagplejen. Dels fordi de også oplever nærværet og roen, og at der er tid til at tale om, hvordan barnet har det. Dels sætter mange forældre også pris på, at børnene kan være en aktiv del af de hjemlige aktiviteter, hvor de dækker bord, grave gulerødder op, vasker tøj m.m. og dels forstår de vigtigheden af den tætte relation med dig som gennemgående voksen hele dagen.
Det tænker forældrene om dagplejen
De værdier, forældrene især lægger vægt på, når de skal vælge pasning, er ”bløde” værdier som personalets engagement og en varm atmosfære. På spørgsmålet om hvad der er den bedste pasningsform for de 0-2 årige, svarer 29 pct. af forældrene, at det er dagpleje. 34 pct. peger på vuggestue/vuggestuegrupper, mens 35 pct. ikke mener, man generelt kan sige, at det ene er bedre end det andet. Når forældrene i øvrigt skal orientere sig om de enkelte tilbud, spørger de især venner, familie og andre i den nære omgangskreds.
Citat, forælder
Du kan hente undersøgelsen her:
Undersøgelse: Forældrenes valg
Du vil opleve, at jobbet som dagplejer i sig selv udvikler dig. Du vil normalt også få tilbudt et introduktionskursus til arbejdet som dagplejer af din kommune. Derudover er der mulighed for at få undervisning på AMU-kurser i blandt andet:
Hvis jobbet som dagplejer inspirerer dig til at tage en pædagogisk uddannelse, tæller din erfaring fra dagplejen også ved optagelse på pædagogisk assistentuddannelse eller pædagoguddannelsen. Læs om uddannelsen:
Pædagogisk assistent-uddannelsen
AMU-kurser