Indeklima med dårlig luft kan blandt andet give hovedpine og gøre det vanskeligt at koncentrere sig. Derfor er der god grund til at sikre en god luftkvalitet. Rengøring, ventilation og løbende vedligeholdelse kan afhjælpe mange problemer med dårlig luftkvalitet.
Sørg for frisk luft jævnligt i løbet af dagen. Hvis I har mekanisk udluftning, så aftal, hvordan I gør, så I ikke får problemer med træk og kulde.
Hold orden og undgå bunker. Opbevar ting i kasser og lukkede skabe og skuffer. Så samler der sig ikke støv, og der kan lettere gøres ordentligt rent.
Det er en god idé at placere printere og kopimaskiner i et separat rum, hvor I ikke opholder jer i længere tid ad gangen. Lad også gerne nyt inventar afgasse først.
Det er din arbejdsgivers ansvar, at du kan arbejde i frisk luft. Tag fat i din arbejdsmiljørepræsentant, hvis du oplever problemer.
Luften påvirkes og forurenes fra mange forskellige kilder. Mangelfuld rengøring og afgasning fra maskiner og inventar kan forringe luften og skabe et behov for ventilation. Rygning og fysisk aktivitet spiller også ind på luftkvaliteten.
Der er jævnligt historier i pressen om radon og farligheden af radon, men problemet er generelt ikke stort. Kontakt kommunen eller jeres MED-udvalg og spørg, om der allerede eksisterer en kortlægning og eventuelt en handlingsplan, hvis I mistænker, at radon er et problem for jer. Hvis ikke, kan I bede om, at der iværksættes en undersøgelse og henvise til, at det i 2012 blev det indskærpet over for kommunerne, at de har pligt til at sikre et godt indeklima i kommunalt ejede bygninger. Det blev også understreget, at det blandt andet betyder, at mængden af radon skal holdes nede.
Her får du et overblik over, hvilke rettigheder det især er relevant at være opmærksom på i situationen.
Din arbejdsgiver har pligt til at sikre et godt og sundt arbejdsmiljø, og indeklimaet bør være en del af jeres APV. På den måde kan I opsnappe problemer og sætte forebyggende initiativer i værk via den obligatoriske handleplan. Husk! at arbejdspladsvurderingen skal gennemføres hvert 3. år eller ved større forandringer. Det kan være nødvendigt med en politik vedrørende luftkvalitet på arbejdspladsen. Her kan det handle om arbejdsprocesser, hvor mange mennesker der befinder sig i rummet osv.
For FOA er det vigtigt, at du og kollegerne trives og kan arbejde under trygge forhold. Vi har flere tilbud for at sikre dit og dine kollegers arbejdsmiljø. Meld dig ind i dag, så du kan få del i vores hjælp.