Det har du stemt om, hvis du er ansat i social- og sundhedssektoren, regionalt område:
Den samlede økonomiske ramme til forbedringer af løn m.v. er aftalt til 8,8%. Over de to år som overenskomsten løber stiger lønnen for alle FOAs medlemmer i regionerne med 6,53 %:
Reguleringsordningen fortsætter og skønnet for denne er indeholdt i de nævnte lønstigninger. Det er aftalt at neutralisere reguleringsordningen for de lønforbedringer der er finansieret af Trepartsaftalen om løn og arbejdsvilkår.
Der udmøntes yderligere 2 % den 1. april 2025, hvor FOA har forhandlet for de enkelte faggrupper/overenskomster. Du kan under din faggruppe nedenfor se, hvordan pengene er anvendt. Det kan fx være gået til en højere løn, en bedre pension, forbedring af arbejdstidsreglerne eller noget helt fjerde. Prisudviklingen skønnes iflg. Det Økonomiske Råd (DØR) i overenskomstperioden at udgøre 4,34 %. De aftalte lønstigninger vil derfor i perioden også forbedre din realløn. Ekstraordinær forhandling i 2025 Der er aftalt en ny forhandling september 2025, der bl.a. skal sikre en parallel lønudvikling med det private arbejdsmarked. Det betyder konkret, at hvis det private arbejdsmarkeds lønudvikling stiger mere end forventet, så vil den økonomiske ramme i overenskomstperioden overstige de aftalte 8,8 %.
Trepartsmidler til lønforbedringer Social- og sundhedshjælpere og -assistenter får del i de trepartsmidler, der blev aftalt sidste år, og som nu bliver udmøntet i overenskomsterne. Der er i alt afsat 150 millioner kroner til løn for de to faggrupper i regionerne. Pengene fra trepartsaftalen udmøntes i 2024 og løbende frem mod 2026. Midlerne lægges oveni faggruppens andel af organisationsmidlerne på 86,83 mio. kr. Herudover har ansatte på overenskomst for ledende servicepersonale og oldfrueassistenter fået tildelt 244.498 kr. fra trepartsmidlerne til lønforbedringer. Trepartsmidler til forbedringer af døgnarbejdstidsaftalerne Udover trepartsmidler til løn er der også blevet afsat 1000 mio. kr. til lønforbedring til medarbejdere som yder en indsat om natten, aftenen og – eller i weekenden. Der er aftalt forhøjelse af de eksisterende særydelser, som træder i kraft pr. 1. april 2024
Der er som noget nyt aftalt et vagttillæg til de medarbejdere som tager del i vagtarbejdet og har minimum 300 vagttimer, timer med særydelsesbetaling, hen over kalenderåret, januar til december. Udbetalingen af vagttillæg vil gælde det efterfølgende år i udbetalingsperioden, februar til januar. Tillægget er først fuld indfaset pr. 1. januar 2026, her er det årlige beløb 11.167 kr. I 31.03.2018 niveau, svarende til 12.253 kr. i aktuelt niveau. Ved første indfasning af tillægget, 1. maj 2024 er det årlige beløb 6.077 kr. I 31.03.2018 niveau, svarende til 6.668 kr. i aktuelt niveau. Eksempel 1 (under indfasning pr. 1 maj 2024): Medarbejderen har i 2023 haft 300 vagttimer og får tillægget pr. 1. maj 2024. Hvis også medarbejderen har 300 vagttimer i 2024, vil medarbejderen også være omfattet af vagttillæg i 2025. Hvis ikke 300 timer, vil medarbejderen miste vagttillæg igen. Eksempel 2 (fuldt indfaset pr. 1 januar 2026): Medarbejderen har i 2025 haft 300 vagttimer og får tillægget pr. 1. januar 2026. Hvis også medarbejderen har 300 vagttimer i 2026, vil medarbejderen være omfattet af vagttillæg i 2027. Hvis ikke 300 timer, vil medarbejderen miste vagttillæg igen. Dette vil være gældende fortløbende.
Der er også forhandlet særlige resultater til din faggruppe foruden de generelle lønstigninger. Se herunder hvor meget du samlet set vil stige i løn på baggrund af OK24-forliget:
Forhandlingsresultat ved OK24 vil betyde følgende i kroner og øre såfremt du er indplaceret på et af følgende løntrin, der er anvendt som eksempler:
Indplacering
Samlet stigning i løn og pension
Grundløn 30
3.460 kr.
Grundløn 36
3.720 kr.
Grundløn 40
3.910 kr.
Note: Samlet stigning i løn og pension angiver hvor mange kroner pr. måned man er steget, når det samlede OK24 forhandlingsresultat er fuldt indfaset. Stigningen er inkl. de aftalte lønstigninger som følge af FF-forliget, trepartsmidler for de grupper, der er omfattet samt organisationsmidler. Beregningen er foretaget for lønnen i område 0 og for en fuldtidsbeskæftiget. Følgende forbedringer træder i kraft 1. april 2025 i din overenskomst:
Andet
Forhandlingsresultat ved OK24 vil betyde følgende i kroner og øre:
Anciennitet
0 – 3 år
3.230 kr.
4 – 6 år
4.960 kr.
7 – 9 år
6.120 kr.
10+ år
4.360 kr.
Eksempler på hvad forbedringerne af arbejdstidsaftalen vil betyde:
Arbejder fast hver 2. weekend kl. 7.00 - 15.00
Arbejder som fast aftenvagt 15.00 – 23.00 i et 5 – 2 vagtmønster med vagt hver anden weekend
Arbejder som fast nattevagt 23.00 - 07.00 i et 7 – 7 vagtmønster med vagt hver anden weekend
2.800 kr.
3.320 kr.
7 – 10 år
11+ år
3.840 kr.
Note: Samlet stigning i løn og pension angiver hvor mange kroner pr. måned man er steget, når det samlede OK24 forhandlingsresultat er fuldt indfaset. Stigningen er inkl. de aftalte lønstigninger som følge af FF-forliget, trepartsmidler for de grupper, der er omfattet samt organisationsmidler. Beregningen er foretaget for lønnen i område 0 og for en fuldtidsbeskæftiget.
Følgende forbedringer træder i kraft 1. april 2025 i din overenskomst:
Eksempler på hvad forbedringerne af arbejdstidsaftalen vil betyde: Arbejder fast hver 2. weekend kl. 7.00 - 15.00
Lukkede grupper
Gruppe / Anciennitet
Plejehjemsassistenter, sluttrin
2.860 kr.
Plejere, sluttrin
Sygehjælpere, sluttrin
2.920 kr.
Beskæftigelsesvejledere, sluttrin
Plejehjemsassistenter
Plejere
Sygehjælpere
Følgende forbedringer træder i kraft 1. april 2025 i din overenskomst.
Beskæftigelsesvejledere
For disse faggrupper gælder at stigningerne er næsten ens. Der er alene foretaget beregninger på højeste anciennitetstrin. Arbejder fast hver 2. weekend kl. 7.00 - 15.00
Sundhedsmedhjælpere Forhandlingsresultat ved OK24 vil betyde følgende i kroner og øre:
2.610 kr.
4 – 9 år
2.640 kr.
2.840 kr.
Social- og sundhedspersonale uden social- og sundhedsfaglig uddannelse
0 – 2 år
2.810 kr.
3+ år
2.390 kr.
Allerede ansatte, der er individuelt indplaceret på løntrin 13 og 15 rykker ikke til de nye trin.
2.540 kr.
2.560 kr.
2.720 kr.
Afdelingsledere
Stilling
Afdelingsleder
5.590 kr.
Note: Samlet stigning i løn og pension angiver hvor mange kroner pr. måned man er steget, når det samlede OK24 forhandlingsresultat er fuldt indfaset. Stigningen er inkl. de aftalte lønstigninger som følge af FF-forliget, trepartsmidler for de grupper, der er omfattet samt organisationsmidler. Beregningen er foretaget for lønnen i område 0 og for en fuldtidsbeskæftiget. Afdelingsledere med en grunduddannelse omfattet af § 1, stk. 1, jf. § 2, i SOSU-overenskomsten og med lederansvar for opgaver inden for samme overenskomsts dækningsområde, er fremadrettet omfattet af overenskomst for ledende servicepersonale og oldfrueassistenter. Følgende forbedringer træder i kraft 1. april 2025 i din overenskomst:
Derudover tildeles afdelingsledere som led i implementering af trepartsmidlerne et årligt tillæg på 12.936 kr., samt et engangstillæg på 2.948 kr., som udbetales 1. juni 2024.
2.470 kr.
3 – 9 år
2.520 kr.
2.690 kr.
0 – 7 år
2.400 kr.
2.650 kr.
Neurofysiologiassistenter
0 – 4 år
5 – 9 år
2.930 kr.
3.030 kr.
15-årige
1.090 kr.
16-årige
1.150 kr.
17-årige
1.370 kr.
18-årige
2.570 kr.
For alle stillinger
Værkstedsassistenter uden relevant faglig uddannelse
2.648 kr.
4 + år
2.722 kr.
Værkstedsassistenter med relevant faglig uddannelse
0 – 6 år
2.852 kr.
6 – 10 år
2.995 kr.
10 + år
3.201 kr.
Souschefer/stedfortrædere og værkstedsledere
Grundlønsindplacering
Grundlønstrin 36
2.983 kr.
Grundlønstrin 42
3.284 kr.
Institutionsledere
Grundlønstrin 41
Grundlønstrin 49
4.796 kr.
Se øvrige hovedelementer i OK24-forliget på det regionale område:
Danske Regioner og Forhandlingsfællesskabet er enige om, at sikre attraktive arbejdspladser og være med til at imødegå arbejdskraftsudfordringen på de regionale arbejdspladser.
Ved OK24 har man derfor aftalt initiativet ”sammen om de regionale arbejdspladser” og fastlagt 5 indsatsområder, der kræver både centrale og lokale indsatser.
Det drejer sig om:
Det centrale i arbejdet med implementering af indsatsområderne og målsætningerne er lokal forankring, medinddragelse, -indflydelse og -ansvar.
De centrale parter vil løbende gøres status på de nationale mål og indsatsområder, bl.a. på baggrund af dialog med de lokale parter.
Der afsættes midler til et fokuseret projekt for de lavest lønnede, som indebærer at grundsatserne for løntrin 11-14 forhøjes med 2.403 kr. årligt pr. 1. april 2025.
Udmøntningen fra reguleringsordningen er baseret på opgørelser af lønudviklingen på baggrund af Danmarks Statistiks implicitte lønindeks. Fra og med udmøntningen pr. oktober 2025 baseres opgørelsen på det standardberegnede lønindeks fra Danmarks Statistik.
Det nye indeks måler den aftalte lønudvikling mere retvisende.
Som medarbejder kan du nu opspare op til 15 dages frihed, hvoraf de 7 dage kommer fra 6. ferieuge, og de resterende 8 dage er optjent afspadsering fra over- og merarbejde, som ikke er blevet afviklet indenfor arbejdstidsreglernes/overenskomstens fastsatte afviklingsperiode.
Formålet med aftalen er at skabe øget fleksibilitet for den enkelte ansatte med mulighed for at opspare frihed til senere afvikling.
Den særlige feriegodtgørelse hæves med 0,54 % til 1,49 % pr. 1. maj 2024. Det betyder samtidig at udbetaling af løntillæg vedrørende Store Bededag ophører.
Udvidelse af lønret til far under forældreorloven Farens/medmorens nuværende forældreorlov udvides med 3 uger, således at faren/medmoren fremover har 10 ugers øremærket forældreorlov med løn. Udvidelsen omfatter også mandlige adoptanter.
Forbedret lønret til flerbørnsforældre og soloforældre Det er aftalt at øge lønretten til forældre med to eller flere børn ved samme fødsel (flerlingeforældre) med 13 uger til hver. Tilsvarende gælder for flerlingeadoptanter, når børnene ved modtagelsen er under 1. år. Derudover er der forbedrede lønrettigheder for soloforældre.
Natarbejde Natarbejde kan være forbundet med øget risiko for ulykker, graviditetskomplikationer, visse former for kræft og andre helbredsproblemer.
Det er derfor væsentligt med særlig opmærksomhed på forebyggende tiltag, herunder at der i forbindelse med arbejdstilrettelæggelsen er særlig opmærksomhed på længden af nattevagter, ophold mellem to vagter samt at det generelt anbefales at arbejdet tilrettelægges med så få natteskift som muligt med højst tre nattevagter i træk. Det drøftes lokalt, i det relevante MED-udvalg, hvilke initiativer der kan tages for at imødegå de sundhedsrisici natarbejde kan medføre. Drøftelsen finder sted som led i den årlige arbejdsmiljødrøftelse. Regionerne tilbyder i dag regelmæssige helbredsundersøgelser til medarbejdere med natarbejde. Som supplement til helbredsundersøgelserne kan der på arbejdspladser med natarbejde i større omfang udarbejdes en udvidet APV. I forhold til gravide skal arbejdsgiveren hurtigst muligt og senest 14 dage efter kendskab hertil sørge for, at arbejdet planlægges således, at den gravide ansatte ikke udfører natarbejde mere end én gang om ugen. Det indebærer, at arbejdsgiveren i nævnte situation kan og skal omlægges øvrigt arbejde for en gravid medarbejder, fx til dagarbejde. Videreførelse af uddannelser om psykisk arbejdsmiljø Den fælles uddannelse i ledelse af psykisk arbejdsmiljø og uddannelse i psykisk arbejdsmiljø for ledere og tillidsvalgte videreføres og udvikles i OK-24 perioden.
Mulighed for mægling Parterne er enige om, at det er vigtigt, at TR har mulighed for at kunne varetage sit hverv, være synlig på arbejdspladsen og at medarbejderne har mulighed for at have en lokal repræsentant. Hvis der ikke ved en forhandling mellem kommunen og den forhandlingsberettigede organisation kan opnås enighed om en lokal TR-struktur, etableres der pr. 1. oktober 2024 adgang til at inddrage en mægler udpeget af de centrale parter med henblik på at opnå enighed.
Der er i forvejen adgang til at aftale, at der vælges mere end én TR for hver overenskomstgruppe på hver institution. I overenskomstperioden indsamles via de konkrete mæglingsforløb fælles viden om, hvornår det kan være hensigtsmæssig med mere end én TR for hver overenskomstgruppe på hver institution, som kan danne grundlag for justering af ovenstående ved OK26. Møde med nyansatte i arbejdstiden Tillidsrepræsentanten gives mulighed for at mødes med nyansatte medarbejdere i arbejdstiden. Et møde kan fx planlægges i forbindelse med introduktion til arbejdspladsen for nye medarbejdere. Oprettelse af udviklingsfond Som led i opfølgning på trepartsaftalen om løn og arbejdsvilkår er parterne enige om at oprette en udviklingsfond på det kommunale område med det hovedformål at understøtte fortsat udvikling af den danske model. Udviklingsfonden etableres pr. 1. januar 2026. Vedtægter, som omfatter bl.a. formål og tilsyn udarbejdes inden 1. januar 2025. Digitalisering Parterne er enige om at undersøge mulighederne for at understøtte digitalisering af arbejdsgangene mellem de regionale arbejdsgivere og de faglige organisationer, herunder tillidsrepræsentanter.
Pensionister, som genoptager beskæftigelse, bliver omfattet af overenskomsternes dækningsområde/pensionsbestemmelser fuldt ud. Nyansatte omfattes fuldt ud pr. 1. maj 2024, mens allerede ansatte omfattes hurtigst muligt og senest pr. 1. oktober 2024.
Derudover er der bl.a. aftalt følgende
Forliget mellem Forhandlingsfællesskabet og RLTN
Se alle OK24-forlig (protokoltekster)
Mæglingsforslag fra forligsmanden
Se din nye overenskomst