Spørgsmål og svar om dagplejens nye overenskomst.
Over de seneste 10-15 år er antallet af kommunale dagplejere faldet drastisk. Det skyldes bl.a., at kommunerne oplever, at overenskomsten er for besværlig. Derudover er den seniorordning, som vi aftalte i 2008, blevet en udfordring for antallet af gæstepladser. I den ordning var det muligt for dagplejere i eget hjem at sige nej til gæstebørn, når man fyldte 58 år. For den enkelte dagplejer var et en god løsning, men for dagplejen som helhed og for alle de dagplejere, som ikke er omfattet af seniorordningen, er det ikke en særlig hensigtsmæssig ordning. Det har været medvirkende til at presse dagplejen så meget, at flere kommuner har overvejet, om de overhovedet skulle fortsætte med at tilbyde forældre en plads i dagplejen.
FOA har derfor været meget interesserede i at få ændret i både seniorordningen og lavet et enklere tillæg for at deltage i gæsteplejen.
I den nye overenskomst er det tidligere vederlag (som blev udbetalt pr. gæstebarn/dag – dog max. 2 tillæg/dag) blevet erstattet af et tillæg, der gives til alle, som tager del i gæsteplejen. Tillægget er 540,00 kr./måned for dagplejere i eget hjem og 270,00 kr./måned for dagplejere uden for eget hjem. Samtidigt er det i den nye overenskomst slået fast, at der skal ske en mere ligelig fordeling af gæstebørnene. Dette for at mindske belastningen hos de dagplejere, som ellers ville modtage mange flere gæstebørn end gennemsnittet.
Det hænger sammen med ønsket om at få fordelt den ekstra belastning, der ofte er ved modtagelse af gæstebørn. Når belastningen skal fordeles ud på alle, skal tillægget også fordeles til alle.
Samlet set vil der med den nye overenskomst blive udbetalt tillæg for at deltage i gæsteplejen, der mindst er på niveau med den samlede udbetaling af de tidligere dispositionsvederlag. Så samlet set slipper kommunerne ikke billigere. Men der vil være dagplejere, som i dag modtager væsentligt flere gæstebørn, end kollegerne, som ikke længere vil få samme beløb udbetalt. Omvendt vil de heller ikke have belastningen ved at modtage mange gæstebørn længere.
Nej, kommunerne skal samlet set betale mindst det samme som tidligere. Men det bliver nemmere at administrere for kommunerne, da tillægget fordeles til alle.
Det vil altid være op til den enkelte kommune at beslutte, hvordan man organiserer gæsteplejen. Nogle kommuner vælger, at det primært sker i gæstehuse og andre kommuner, at det primært sker ved at holde faste pladser tomme hos dagplejerne for så at kunne placere gæstebørn der. Vi må stole på at kommunerne, sammen med dagplejerne, finder den bedst mulige løsning for både børn og dagplejere.
I dag findes der forskellige tillæg for børn på 5. pladsen: t tillæg for gæstebørn på 5. pladsen og et tillæg for et midlertidigt, fast indskrevet barn på 5. pladsen. Begge tillæg skal aftales lokalt og det ene skal minimum udgøre 25 procent af lønnen på grundlønstrinnet.
Fremover skal der tages hensyn til den enkelte dagplejers forhold, før der placeres et barn på 5. pladsen. Herudover er det sikret, at en midlertidig indskrivning af et barn på 5. pladsen maksimalt. kan være 3 måneder. Herefter kræver det en aftale med dagplejeren. Der vil fremover kun være et tillæg, dertil gengæld vil være større. Tillægget vil udgøre 540,00 kr./dag (det svarer til knap 12.000 kr./måned).
Det har været et ultimativt krav fra kommunerne, at seniorordningen blev ændret. FOA har også været enig i at seniorordningen skal ændres, fordi den desværre er kommet til at forhindre en fornuftig drift af gæsteplejen. Da seniorordningen blev aftalt i 2008, var det ikke hensigten, at de fleste seniorer skulle vælge at sige nej til at modtage gæstebørn. Men af flere forskellige årsager er det blevet sådan. Når aldersgennemsnittet samtidigt er steget, og antallet af dagplejere halveret, så har denne uheldige cocktail gjort, at mange kommuner oplever, at de ikke kan få gæsteplejen til at fungere. En anden utilsigtet konsekvens har været at yngre dagplejere er blevet ekstra belastet af de mange gæstebørn, som ikke kunne placeres hos seniorerne.
Det er derfor en fælles vurdering fra kommunerne og FOA, at hvis dagplejen fremover stadig skal være et attraktivt dagtilbud, så er det nødvendigt at ændre seniorordningen. Men det var også et ultimativt krav fra kommunernes side denne gang.
Der er aftalt en overgangsordning for alle dem, som er fyldt 58 ved overgangen til den nye overenskomst.
Overgangsordningen betyder at hvis man er 58-62 år, kan den enkelte bestemme enten:
- Tillæg af værdi på ca. 2.700 kr./md + feriegodt.
- Eller 1 ekstra fridag/år og max. 1 gæstebarn
Eller der er mulighed for at aftale:
- Max. 3 fastindskrevne børn
- At man ikke modtager akut placerede gæstebørn (morgentelefonen)
Hvis man er 63 år eller derover, kan den enkelte selv bestemme enten:
- Tillæg af værdi ca. 2.700 kr./md + feriegodt.
- Eller 2 ekstra fridage og max. 1 gæstebarn og aldrig på 5. pladsen
- At man ikke modtager akut placerede gæstebørn (morgentelefonen) - Max 3 fast indskrevne børn
Nej, man kan ikke helt frasige sig at modtage gæstebørn. Man har dog (som 60-årig) ret til at meddele arbejdsgiveren, at man max. vil modtage 1 gæstebarn/dag. Dog kan lederen vælge at sige nej, hvis det ikke kan lade sig gøre. Man modtager så i stedet et ekstra månedligt løntillæg på ca. 810,00 kr. Som 63-årig har man ret til at meddele, at man max. vil modtage 1 gæstebarn/dag. Når man bliver 65 år har man ret til at meddele, at man max. vil modtage 1 gæstebarn/dag og aldrig på 5. pladsen.
Det er dog også muligt at aftale med sin leder, at man i stedet for ovenstående ikke ønsker at modtage akut placerede gæstebørn (morgentelefon), men det forudsætter en aftale med lederen. Det er også muligt at aftale andre elementer med sin leder, som skal nedsætte belastningen, når man bliver senior. Og endelig er der også mulighed for, at man i stedet for aftaler at man modtager et månedligt løntillæg.
Dine seniorfridage bliver der ikke ændret på, så dem er du stadig omfattet af. Den nye seniorordning indeholder 3 trin, som man når ved forskellige alderstrin; henholdsvis 60, 63 og 65 år. På hvert alderstrin er der noget du har ret til og noget, som kan aftales i stedet for. F.eks. er du som 63-årig sikret ret til max. 1 gæstebarn/dag, men også mulighed for at aftale noget andet i stedet for.
En gang om året har du mulighed for at aftale med din leder, at du vælger om. F.eks. en 63-årig dagplejer, der har valgt max. 1 gæstebarn/dag kan året efter aftale med sin leder, at hun i stedet for modtager et løntillæg på 1.080,00 kr./måned.
Nej, alle de seniordage man havde ret til i den gamle overenskomst – dem har man også ret til i den nye overenskomst. Men hvis man er omfattet af overgangsordningen (seniorordning), har man faktisk mulighed for at vælge 1 eller 2 yderligere fridage.
Der er aftalt lønstigninger til alle, men de er lidt forskellige.
Her er 3 eksempler;
I 2026 vil dagplejere i eget hjem, der tager del i gæsteplejen, samlet have opnået følgende lønforbedring, udover eventuel lokalløn:
Ligesom i alle andre overenskomster og på alle de andre FOA-arbejdspladser, er det altid lederens ansvar at omfanget af opgaver hænger sammen med den aftalte arbejdstid. Som dagplejer i eget hjem er man ansat 48 timer/ugen. Når man har så lang arbejdstid, er der en fælles forståelse mellem FOA og kommunerne, at man også kan nå nogle mere private opgaver i sin arbejdstid f.eks. at forberede aftensmad, madpakker og lign. Man har også mulighed for at tage imod en håndværker i sit hjem eller at have sin influenzaramte datter liggende på sit værelse, hvor man kan kigge til hende, når det er muligt. Det har derfor været afgørende for FOA at få aftalt, at man ikke kan forventes at løse arbejdsopgaver i sin fritid. Når man løser arbejdsopgaver, er der altid tale om arbejdstid.
Det gælder både indkøb til dagplejen, rengøring af legetøj og dagplejens område og forberedelse af pædagogiske aktiviteter eller ture.
Det gælder selvfølgelig også alle de møder, man deltager i i forbindelse med sin ansættelse som dagplejer. Alle disse opgaver, som ikke er direkte arbejde med børnene, skal kunne rummes inden for arbejdstiden – altså de 48 timer som dagplejer i eget hjem.
Det gælder også, hvis man bliver bedt om at stå til rådighed inden eller efter normal arbejdstid. I sådanne tilfælde er den såkaldte rådighedstid også arbejdstid. Og det er lederens ansvar at sikre, at den daglige arbejdstid ikke overskrides. Når det alligevel sker en gang imellem, skal det håndteres ved at arbejdstiden i ugen/ugerne efter reguleres, så de ekstra timer indhentes/afspadseres der.
Med den nye overenskomst for dagplejen er det samtidigt aftalt, at dagplejerne skal have bedre muligheder for både den almindelige kompetenceudvikling og for at tage en pædagogisk assistentuddannelse. Der bliver afsat penge i kompetencefonden specifikt til at dække omkostningerne, når dagplejerne skal på kursus eller i gang med pædagogisk assistentuddannelse. Det er også aftalt, at FOA og KL vil kigge på, hvordan man kan inspirere kommunerne til at få endnu flere dagplejere i gang med pædagogisk assistentuddannelsen.
Som en del af den nye overenskomst for dagplejen har KL og FOA i samarbejde udarbejdet dette inspirationsmateriale. Heri sættes der fokus på tre tematikker, som har væsentlig betydning for at fremtidssikre den kommunale dagpleje. De tre tematikker er perspektiver på organisering og udvikling af dagplejen:
Under hver af de tre temaer er der en række eksempler på kommunale løsninger og tiltag, der kan styrke udvikling og kvalitet i dagplejen.
Juni 2025
Se din nye overenskomst