Her kan du møde fire entusiastiske, svenske kokke, der alle sætter en ære i at kreere gennemarbejdede måltider til børn i svenske institutioner.
Stefan er kok i institutionen Annebo i Karlskrona, Anneli er kok i institutionen Trollungen i Skävle, Magnus er kok i daginstitutionen Lergöken i Lund, og Per laver hver dag med til 139 skolebørn, 35 børnehavebørn, 25 vuggestuebørn og 25 ansatte med stor glæde. Læs mere om de fire entusiastiske kokke her.
Kokken Stefan styrer køkkenet i institutionen Annebo, der ligger i stueetagen i en bebyggelse midt i Karlskrona. Annebo har 30 børn fra 0 til 5 år. De er delt i to grupper.
Al mad på Annebo laves af økologiske råvarer, og det laves fra grunden. Det gælder helt ned i detaljen, f.eks. koges egen bouillon af gode krydderurter.
Smagsstofferne nærmest ”eksploderer”, med gode råvarer og de rette krydderurter. Mottoet i dette køkken er: ”Anvend altid de bedste naturlige råvarer”. Der er råd til økologi, siger Stefan, men det kræver omtanke. Maden er kraftfuld, hvis man køber de bedste råvarer. Og har krydderierne kraft, skal man kun bruge den halve dosis.
Stefan regerer i sit køkken, han bestemmer selv menuerne, men han har børnenes kommentarer i baghovedet, og har udformet et system, så børnene kan bedømme maden (se billedet). Menuplanerne laves for fire uger af gangen og slås op på institutionens hjemmeside og på opslagstavler. Stefan er omhyggelig med kontrol mht. opbevaring af mad, temperaturer osv. Efter måltiderne skriver Stefan ind på lister, hvad der bruges i vægt og mål i forhold til antallet af børn. Den information anvendes, så man undgår spild. Samtidig er det let for vikarer at arbejde i køkkenet. Børnenes forskellige spisevaner er nøje registreret: Hvem der er vegetar, ikke må få svinekød, har allergi, er veganer osv. På døren af fryseren sidder ”lagerlister” over indholdet, så man ikke utallige gange behøver at åbne for se, hvad der ligger på hylderne. Fryseren lukkes kun op, når man skal bruge noget i den. Der er virkelig styr på tingene hos Stefan.
Stefan har i øvrigt flere praktiske råd til indretning af køkkenet. De videregives til fri afbenyttelse:
Det er Stefans opfattelse, at børn skal vænnes til forskellig smag. Derfor bruger kan fx koriander, dildfrø og spidskommen. Der er også stor opmærksomhed på råvarernes næringsværdi. Det gælder bl.a. i valget af grønsager, men også i brugen af krydderier, som har en særlig sundhedsværdi f.eks. gurkemeje og ingefær. Maden serveres på fade til hvert bord, og kartofler, kød og grøntsager er separeret, så børnene kan se og smage, hvad de får. Et barn er på skift vært ved måltiderne. Værtens opgave er at dække bord. Der er lavet bordkort med alle børnenes navne. Værten bestemmer, hvor hun vil sidde og med hvem. Resten af kortene fordeles i samarbejde med en voksen. Hensigten med de skrevne navne på bordkortene er, at børnene skal lære at aflæse tekst og genkende bl.a. eget navn. Værten henter maden i køkkenet, og kommer ind, når alle sidder på deres plads og hun præsenterer menuen. Der tilstræbes ro omkring måltidet, men man snakker naturligvis om løst og fast og om maden. Ved afslutningen af måltidet er børnene med til at udfylde et skema om, hvad de syntes om maden, og hvordan de vurderer dens næringsværdi. Den information går tilbage til køkkenet. Formålet er dels at give kokken en tilbagemelding på måltidet, men også at børnene bliver bevidste om madens indhold, egen smag og kan udtrykke den. Efter måltidet lægger børnene evt. rester på tallerkenen til kompost og stiller service til opvask.
Kokken i den lille institution Trollungen i Skävle hedder Anneli. Trollungen ligger i skovkanten ude på landet. En lille integreret institution med 15 børn i børnehavebørn og 16 skolebørn. Men som der står ved indgangen til denne förskola: ”En lille skola giver store børn.”
Institutionen er tæt forbundet med lokalsamfundet. Menuplanerne laves i samarbejde med personalet og efter forslag fra børn og forældre. Som noget ganske særligt annonceres menuplanen i lokalavisen, og den findes på institutionens opslagstavler. Pga. det nære lokale miljø er der et tæt og aktivt samarbejde med forældrene, også om maden. Der er flere børn, som er vegetarer. Det respekteres, ligesom der laves særlig mad til de børn, der har allergi. Men ellers synes Anneli, at det er let at lave mad. Børnene er ikke kræsne.
Når det er spisetid hos de mindste, er der et barn, som hjælper med at gøre klar til måltidet. Efter bordet er dækket, kalder barnet de andre børn ind fra legepladsen. Der vaskes hænder, og børnene sætter sig på deres faste plads. På stolenes ryglæn står børnenes navne.
Når alle sidder på deres plads siges der en remse i kor: ”Alle hænder under bordet, nu har (her nævnes navnet på ”hjælperen”) ordet” , denne siger så: ”Vær så god”. Og børnene begynder at spise. Fadene med mad står på bordet, og børnene øser selv op, hvis de kan.
Der lægges vægt på samværet omkring måltidet. Man taler med og lytter til hinanden. Bliver opmærksom på, hvad andre er optaget af og fortæller eller udtrykker egne oplevelser. Der snakkes om maden, om portionsstørrelser og øves bordskik. Børnene inspirerer hinanden til at smage nye ting og spise noget de ikke kender. Men man skal ikke spise det, man ikke kan lide. Pædagogerne spiser sammen med børnene.
Efter maden stiller børnene deres service over på et rullebord, det sorteres - bestik i en skål, tallerkner og glas hver for sig. Så er der en hvilepause med afslapning og højtlæsning.