Af Kim Henriksen, sektorformand, Pædagogisk Sektor, FOA
I FOA havde vi ventet, at EVA og VIVEs undersøgelse af kvaliteten i dagtilbud for 3-5-årige børn ville vise, at kvaliteten var utilstrækkelig, da den blev offentliggjort i maj 2025. I forvejen viste undersøgelsen af kvaliteten i vuggestuer og dagplejer fra 2023, at kvaliteten halter gevaldigt dér. I hvert andet dagtilbud 0-2 år er det pædagogiske læringsmiljø af ”utilstrækkelig kvalitet,” viste EVA og VIVEs rapport i 2023, i dagtilbud 3-5 år er det hvert tredje daginstitution.
FOA bidrager med viden
I efteråret 2024 satte FOA derfor undersøgelsen ”Daginstitutionernes Hverdag 2025” i gang, som har givet os væsentlige indsigter i, hvad medarbejdere og ledere i daginstitutionerne oplever, at de har brug for, for at kunne skabe bedre kvalitet.
I foråret, før offentliggørelsen af den nationale kvalitetsundersøgelse af børnehaver, indkaldte FOA centrale dagtilbudsaktører til såkaldte rundbordssamtaler i alle landets regioner. For hvad gør kommunerne allerede for at højne kvaliteten i dagplejen og i daginstitutionerne?
Hvilke andre tiltag kan gøre en forskel? Hvad kan folketing, kommuner, uddannelsesinstitutioner og dagpleje og daginstitution hver især gøre? Kan vi finde fælles fodslag? I hvert fald er vi enige om, at den kvalitet, vi leverer i dag, er utilstrækkelig – kun 1 af 10 af de 0-5-åriges dagtilbud har en god kvalitet.
Vi oplever, at børneminister Mattias Tesfaye absolut tager kvalitetsundersøgelserne alvorligt, og regeringen iværksætter konkrete tiltag, der vil gøre en positiv forskel, blandt andet ved at bane vejen for at ansætte og uddanne mere pædagogisk personale. Men problemerne er meget store og kræver mere. Vi er bagud, og børnene har krav på bedre kvalitet lige nu!
Børn skal ikke være på tålt ophold
Når EVA og VIVE vurderer kvalitet i dagtilbud, ser de på, om personalet har en god tone over for børnene, har længerevarende samtaler med børnene, spiller med på børnenes initiativer og er opmærksomme på børnefællesskaber. De ser, om personalet giver børnene mulighed for fordybelse i leg, og sætter lege og aktiviteter i gang, som alle børn kan deltage i.
Det er i rapporten utilstrækkelig kvalitet, når børn får skældud og tonen er irettesættende. Tonen over for børnene skal altid være god, uanset arbejdspres og antal syge kolleger. Kvaliteten er også utilstrækkelig, når børnene ikke får trøst eller støtte til at indgå i sociale samspil. Som en deltager ved rundbordssamtalerne, professor Pernille Juhl ved Roskilde Universitet, udtrykte: ”Børns behov er, at de har en god dag – og ikke kun er på tålt ophold. Hverdagen skal give børn en oplevelse af, at ’jeg er sådan en, der kan være sammen med nogen om noget’.”
Mere personale og mere uddannet personale
Mere personale skal sikre, at der stadig er nok kendte voksne i dagtilbuddet, når der er sygdom i personalegruppen eller, når medarbejdere er på uddannelse.
Et kvalitetsløft kræver desuden, at det pædagogiske personale kan dele børnene op i små grupper i løbet af dagen, så de reelt kan se børnene, se hvad de er optaget af og støtte dem. Det forudsætter også flere ansatte end i dag. Forskningen peger på, at især mere uddannet personale gør en forskel for kvaliteten. Derfor bør mange flere af de nuværende pædagogmedhjælpere og dagplejere uddannes til pædagogisk assistent eller meritpædagog.
Kommunerne skal have skarpt fokus på kontinuitet i ansættelserne i deres dagtilbud, der er en alt for stor personaleudskiftning, for mange korttidsansatte og vikarer/timelønnede. Og så skal alle ansatte i dagtilbud, der ikke har en pædagogisk uddannelse, på 15-dages AMU-uddannelse, så alle, har fået en faglig grundlæggende introduktion til pædagogik og viden om børns udvikling.
Kommunerne skal være gode til at fortælle om karrieremuligheder på det pædagogiske område, herunder om de uddannelsesmuligheder der er. Dagtilbuddene skal på deres side kunne give alle ansatte, også korttidsansatte, en oplevelse af, at pædagogisk arbejde i et dagtilbud er meningsfyldt og tilfredsstillende arbejde, der gør en forskel for børn. Det skal være så god en oplevelse, at de korttidsansatte får lyst til at vende tilbage eller anbefale andre at arbejde i et dagtilbud.
National handlingsplan, nu!
Vi bør have en national handlingsplan, der sikrer, at ingen dagtilbud har utilstrækkelig kvalitet, når vi måler igen om 10 år. Dét forslag og mange flere kan findes i FOAs publicerede opsamling på rundbordsmøderne, som ligger her på siden.
Der er mange tiltag, der kan løfte kvaliteten af børnenes dagpleje og daginstitution, og de skal alle tages i brug nu. Børnene er vores fælles ansvar. Derfor skal vi også løfte ansvaret sammen – på tværs af politiske skel, lag og fag.