Kvalitet i dagtilbud

Kun 1 ud af 10 dagtilbud har god kvalitet, viser nationale undersøgelser fra 2023 og 2025. Vi har samlet den nyeste viden om rammerne for det pædagogiske arbejde og giver vores bud på, hvad der skal til for at sikre bedre omsorg og kvalitet i daginstitutioner for børn i alderen 0-5 år.

Nationale kvalitetsundersøgelser udført for Børne- og Undervisningsministeriet i 2023 og 2025 af EVA og VIVE viser, at kun 1 ud af 10 dagtilbud har god kvalitet. Pædagogisk sektor i FOA bidrager til analysen af, hvordan vi skaber øget kvalitet i dagtilbud med viden om, hvilke rammer udvikling af kvaliteten har.  

Her på siden finder du den seneste undersøgelse af rammerne for det pædagogiske arbejde i daginstitutionerne ”Daginstitutionernes Hverdag 2025” samt en tilsvarende undersøgelse fra 2016 ”Daginstitutionernes Hverdag 2016”. Når rapporten fra 2016 også ligger her, er det for at vise, at på spørgsmål til medarbejderne i daginstitutionerne, om hvorvidt de kan yde den omsorg for børnene, de ønsker, så er der ikke sket nogen forbedring, på trods af minimumsnormeringer.

Daginstitutionernes hverdag 2016

I 2016 oplever 57 pct., at de dagligt eller flere gange om ugen ikke kunne give børnene tilstrækkelig omsorg. Der var desuden en tydelig sammenhæng mellem stuemedarbejdernes oplevelse af ikke at kunne give tilstrækkelig omsorg og lederens oplysninger om, hvor længe man lader en medarbejder være alene med en børnegruppe, når børnegrupperne er åbne. 

Daginstitutionernes hverdag 2025

I 2025 oplever 58 pct., at de dagligt eller flere gange ugentligt ikke kan give den nødvendige omsorg. Normeringen spiller en central rolle i medarbejdernes oplevelse af omsorgsmulighederne. Medarbejdere i børnegrupper med færre børn pr. voksen oplever generelt bedre at kunne yde omsorg. Omvendt ses en sammenhæng mellem skemalagt alenetid og udfordringer med omsorg: Medarbejdere, der oftere arbejder alene med en stor børnegruppe, oplever i højere grad, at de ikke kan imødekomme børnenes behov for omsorg, sammenlignet med kollegaer, der sjældent eller aldrig har skemalagt alenetid.

Hvad skal der til for at løfte kvaliteten i dagtilbud 0-5 år?

Fra rundbordssamtaler til handlinger 2025.

Som optakt til den nationale kvalitetsundersøgelse af dagtilbud 3-5 år afholdt FOA i foråret 2025 rundbordssamtaler i alle regioner med centrale aktører på området. Formålet var at samle konkrete bud på, hvordan kvaliteten i dagpleje, vuggestuer og børnehaver kan løftes – både inden for de nuværende rammer og med øgede ressourcer. I publikationen her præsenterer vi en række af deltagernes svar og perspektiver.