Arbejdsdragt og hygiejne

En arbejdsdragt er det tøj, du har på - eventuelt taget ud over dit eget tøj - for at reducere risikoen for overførsel af smitte. Det er vigtigt, at arbejdspladsen tager ansvar for vask af arbejdsdragten.

Hvad er en arbejdsdragt?

Ved en almindelig arbejdsdragt i sundheds- og plejesektoren menes noget tøj, som du:

  • Ved arbejdets start tager på
  • Umiddelbart efter endt arbejdsdag tager af og lægger til vask.

Arbejdstøjet består typisk af bukser, tunika, T-shirt og/eller kjole (”uniform”) eller en lukket kittel ud over privat tøj. Hvis der er behov for ekstra beklædning som bælter, kortærmede trøjer/sjælevarmere og veste samt tørklæder, bør det betragtes som en del af arbejdsdragten. Arbejdsdragten opbevares, renholdes og vedligeholdes af arbejdsstedet. Arbejdsdragten er ikke at betragte som et personligt værnemiddel og er ikke beregnet til at beskytte ved særlige procedurer. Arbejdsdragten beskytter både dig selv og borgeren/patienten for smitte, og din arbejdsgiver bør stille arbejdsdragt til rådighed.

Du bør bruge arbejdsdragt, hvis du:

Viden om arbejdsdragter