En god hygiejne og dermed en korrekt rengøring er vigtig på et hospital. Der foretages operationer, der er personer med lavt immunforsvar, der er nyfødte og der er ældre. Der er mange personer samlet på lidt plads.
Der er stor risiko for, at patienter får en infektion i forbindelse med en hospitalsindlæggelse. Dermed kan hospitalsopholdet blive længere end planlagt. Der kan være mange forskellige årsager til sådan en infektion, det kan være pga. direkte eller indirekte smitte eller manglende håndhygiejne. Ved at følge din rengøringsplan på hospitalet kan du se, hvordan du kan være med til at holde den gode rengøringsstandard på hospitalet. Herunder kan du vælge mellem forskellige emner om rengøring på hospital.
Ved rengøring af disse lokaler er det vigtigt at huske på korrekt rækkefølge af rengøringen. Du starter med ”det mest rene” og slutter med ”det mest urene”. Vi bruger tit ordene: ”fra rent mod urent”.
På din arbejdsplan vil du se beskrivelser for, hvilket rengøringsniveau lokalerne skal opnå efter afsluttet rengøring. Der vil ofte være nogle beskrivelser for daglig, ugentlig og periodisk rengøring.
Ved rengøring af sengestuer er det vigtigt at huske på korrekt rækkefølge af rengøringen. Du starter med ”det mest rene” og slutter med ”det mest urene”. Vi bruger tit ordene: ”fra rent mod urent”.
Det kan være en god idé at starte med fællesområder, derefter ved hver patient og slut med sanitetsområdet/håndvasken. Start ”udefra patienten” det vil sige længst væk fra patienten og slut med sengebord og den daglige rengøring af sengens berøringspunkter. Det er fx sengegavl, sengehest og fjernbetjening.
Når patienten er udskrevet, vil der være flere emner, der skal gøres grundigt rent fx seng, sengebord og skab.
På din arbejdsplan vil du se beskrivelser for, hvilket rengøringsniveau lokalerne skal opnå efter afsluttet rengøring. Der vil ofte også være nogle beskrivelser for daglig, ugentlig og periodisk rengøring.
Som ved al anden rengøring er det vigtigt, at du efterlader tørre overflader. På denne måde begrænses mikroorganismernes livsvilkår. Ved rengøring af gangarealer er det en god idé at planlægge dette til tidspunkter, hvor der er mindst trafik der.
Der vil både være inventarrengøring og gulvrengøring. Inventarrengøringen er sikkert begrænset til enkelte møbler, vægudsmykning og gelænder.
På gangarealer kan det være en god løsning at bruge en gulvvaskemaskine. Gulvvaskemaskiner fås i mange størrelser og til både store og små lokaler. Hvis der bruges en gulvvaskemaskine skal denne suppleres med kantvask med moppe.
Foretages gulvvasken manuelt, er det måske muligt, at du kan dele gangen op, så der altid er en halvdel af gangarealet, hvor der er helt tørt og klar til passage.
Der er stor smitterisiko på en operationsstue. Hér foretages indgreb gennem hud eller slimhinde. Smitten kan være ved direkte kontakt, indirekte kontakt, være luftbåren eller være gennem humanbiologisk materiale (blod, sekret, ekskret) samt støv eller løst snavs.
På operationsstuerne vil der være forskellige typer af rengøring i løbet af dagen. Denne rengøring er meget speciel og kræver en grundig oplæring.
De fleste steder bruges betegnelserne mellemrengøring og slutrengøring. Her er beskrevet en meget forenklet version af rengøringen:
Isolation anvendes for at beskytte patienten mod smitte. Isolation kan også anvendes for at beskytte øvrige patienter, pårørende og personale mod overførsel af smitte.
Smitten fra en isolationsstue kan være ved direkte kontakt, indirekte kontakt, være luftbåren eller være gennem humanbiologisk materiale (blod, sekret, ekskret) samt støv eller løst snavs.
På isolationsstuer vil der være forskellige typer af rengøring og med forskellige typer af rengøringsmidler og desinfektionsmidler, alt afhængig af årsagen til isolation. Denne rengøring er meget speciel og kræver en grundig oplæring. De fleste steder bliver disse stuer kaldt ”isolationsstuer” enkelte steder bliver de kaldt ”gule stuer”. Simpelthen af den årsag, at der anvendes gul skiltning, gul emballage til affald og vasketøj m.m. Overtrækskitlerne (engangs) kan være gule – men også blå eller grønne. Nogle af disse overtrækskitler er væske-uigennemtrængelige og svære at ”ånde i”. De er meget varme at have på. Andre overtrækskitler tillader væske at trænge igennem. Hvis der ikke er risiko for dette, vil disse mange steder være det foretrukne valg. Er der rengøring af isolationsstuer på den sengeafdeling, du er på, vil det være en fordel at foretage rengøringen af disse sidst på din arbejdsdag. Du kan derefter tage bad og klæde om.
Her er beskrevet en meget forenklet version af rengøringen: