Besked til arbejdsgiver om graviditet og barsel

Både mor og far skal overholde en række varslingsfrister i forbindelse med graviditet og barsel.

Din arbejdsgiver har ret til at få besked om din graviditet i rimelig tid. Du får til gengæld større sikkerhed i jobbet, så snart du fortæller det. Du får også ret til fravær, når du skal til graviditetsundersøgelser hos læge eller jordemoder. Du kan desuden, så snart du har fortalt det, sammen med din leder tilrettelægge dit arbejde, så I mindsker gener og risiko for sygefravær.

• Du har pligt til at fortælle din arbejdsgiver, at du er gravid, senest 3 måneder inden forventet fødsel.

• Skal du være far eller medmor skal du give besked senest 4 uger, inden du forventer at holde barsel.

• Hvis du vil overføre barsel, skal du give besked senest 4 uger før forventet fødsel.

• Hvis du skal adoptere, skal du så vidt muligt give besked 3 måneder, før du forventer at skulle gå på barsel. Det gælder uanset, om du skal være mor eller far.

• Du bestemmer selv, om du vil sige det før. Men du er bedre beskyttet mod fyring og får ret til fravær, så snart du har fortalt det. Derfor kan det kan være en god ide at give din arbejdsgiver besked, så snart du er klar.

• Du har ret til fravær, når du skal til lægeundersøgelser eller jordemoder, så snart du har givet besked om, at du er gravid.

• Du kan ikke fyres på grund af graviditet eller barsel uden godtgørelse.

Læs mere om, hvad du skal gøre, hvis du bliver fyret under graviditet eller barsel

Bliv medlem af FOA

Familien er vigtig, så derfor forhandler vi aftaler med arbejdsgiverne, der får familieliv og job til at gå op i en højere enhed. Meld dig ind i dag og bliv klogere på dine rettigheder ved bl.a. graviditet og barsel.