Få hjælp til, hvordan du som arbejdsmiljørepræsentant (AMR) kan hjælpe, hvis der opstår en konflikt mellem nogle af dine kolleger.
Som AMR har du en vigtig opgave i at signalere overfor dine kolleger, at de trygt kan komme til dig – eller jeres leder – hvis der er problemer. Også mindre problemer.
Din opgave består også i at gøre det tydeligt, at alle på arbejdspladsen har et ansvar for at medvirke til en kultur, hvor man taler ordentligt til hinanden, og hvor man griber ind, hvis noget ikke er okay. Det er altid lettere at gøre i situationen, end at snakke om det efterfølgende.
Når der opstår konflikter på arbejdspladsen, er det meget vigtigt, at de bliver konfronteret og løst så hurtigt som muligt, så de ikke vokser sig store. Her er nogle gode input til, hvordan du holder øje med konflikttegn:
I håndterer bedst konflikter ved at forstå, hvad de handler om. Konflikter opdeles typisk i fem typer:
Som AMR skal du:
Som AMR eller TR skal du:
Hjælp til at forebygge og håndtere konfliktmobning
Skab gode rammer for den svære dialog
Hjælp til mægling ved konflikter
FOAs særlige taskforce, der kan hjælpe inden for arbejdsmiljø, vilkår og økonomi
Værktøj med fokus på vidnernes rolle
Spil spillet og lær at sætte fokus på jeres faglighed
(til kommuner)
Se opgaver og værktøjer