Særligt til tillidsvalgte

Håndtering af konflikter – rollen som tillidsvalgt

Få hjælp til, hvordan du som arbejdsmiljørepræsentant (AMR) kan hjælpe, hvis der opstår en konflikt mellem nogle af dine kolleger.

Gør det tydeligt, at dine kolleger kan komme til dig med problemer 

Som AMR har du en vigtig opgave i at signalere overfor dine kolleger, at de trygt kan komme til dig – eller jeres leder – hvis der er problemer. Også mindre problemer.

Din opgave består også i at gøre det tydeligt, at alle på arbejdspladsen har et ansvar for at medvirke til en kultur, hvor man taler ordentligt til hinanden, og hvor man griber ind, hvis noget ikke er okay. Det er altid lettere at gøre i situationen, end at snakke om det efterfølgende. 

Tag fat i konflikter – så tidligt som muligt

Når der opstår konflikter på arbejdspladsen, er det meget vigtigt, at de bliver konfronteret og løst så hurtigt som muligt, så de ikke vokser sig store. Her er nogle gode input til, hvordan du holder øje med konflikttegn:

  • Der er en ændring i stemningen på arbejdspladsen.
  • Stemningen på arbejdspladsen kan virke trykket.
  • Samtaleemnerne er mindre livlige end de plejer at være.
  • Man mødes i mindre og andre grupper end man plejer.
  • Man begynder at tale om hinanden i steder for med hinanden.

Forskellige former for konflikter skal forebygges og håndteres forskelligt

I håndterer bedst konflikter ved at forstå, hvad de handler om. Konflikter opdeles typisk i fem typer:

  • Metodekonflikter. Disse konflikter handler om måden, man gør tingene på. Du håndterer bedst sådanne konflikter ved at gå i dialog med de kolleger, der oplever konflikten.

  • Ressourcekonflikter. Disse konflikter udspringer af ”kampen” om penge, tid, personale m.m. Du håndterer bedst sådanne konflikter ved forhandling og opfordre de parter der i konflikt til at indgå kompromiser og aftaler.

  • Værdikonflikt. Sådanne konflikter handler om forskelligheder i kollegers og ledelsens personlige værdier /holdninger og kulturelle forståelse. Forskellighederne kan give anledning til misforståelser m.m. Du håndterer bedst sådanne konflikter gennem dialog og opbygning af gensidig respekt.

  • Personlige konflikter. Sådanne konflikter handler om den enkeltes identitet og selvværd og tillid til kolleger og ledelse. Du håndterer bedst sådanne konflikter ved åben kommunikation og ved at lytte, så der opstår empati og selvindsigt hos de stridende parter.

  • System-konflikter. Denne type konflikter handler om tildeling af rettigheder, ansvar og forpligtigelser. Det kan for eksempel være spørgsmålet om løn, hvor oplevelsen af status og anerkendelse også er knyttet til lønforskelle på arbejdsmarkedet. Sådanne konflikter skal håndteres på det overordnede niveau, hvor de udspringer fra.

Konflikthåndtering - AMR’s rolle og opgave på arbejdspladsen:

Som AMR skal du:

  • Undersøge, hvad baggrunden for konflikten egentlig er
  • Hente hjælp fra leder, tillidsvalgt kollega eller ekstern ressource, for eksempel FOA.

Konflikthåndtering – AMR’s og TR’s rolle og opgave i MED/SU/AMO:


Som AMR eller TR skal du:

  • Aftale, hvordan lokal-MED/TRIO/arbejdsmiljøgruppen bedst kan arbejde med at håndtere konflikter