Her kan du læse de oftest stillede spørgsmål om APV
Ja, på alle arbejdspladser hvor der er 1 eller flere ansatte, skal der udarbejdes en APV. Også hvis den ene ansatte kun arbejder deltid.
En APV skal omfatte alle relevante forhold i arbejdsmiljøet - altså både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø.
Nogle steder er APV'en for det psykiske arbejdsmiljø en del af en trivselsmåling.
Det må den gerne være, men alle APV-reglerne skal overholdes. F.eks. reglerne om de 5 faser og reglerne om inddragelse af arbejdsmiljøorganisationen.
Nej, arbejdsmiljøorganisationen/MED-organisationen skal deltage i hele processen.
En rigtig brug af APV'en sikrer, at arbejdet for at forbedre arbejdsmiljøet for dig og dine kolleger er systematisk, og medvirker til at løse og forebygge dine arbejdsproblemer.
APV'en er også vigtig dokumentation for, hvilke arbejdsmiljøproblemer, I har, hvor længe I har arbejdet med dem, og hvad I har forsøgt at gøre.
Når Arbejdstilsynet kommer på besøg, vil de spørge efter APV'en.
Både for at se, om I overholder reglerne for APV-arbejdet. Men også for at få et overblik over arbejdsmiljøet på jeres arbejdsplads, og hvordan I arbejder med det.
Mindst hver tredje år samt i forbindelse med væsentlige ændringer af arbejdet. Væsentlige ændringer er f.eks.:
Før ændringerne i arbejdet er foretaget, skal I vurdere, hvordan ændringerne vil påvirke jeres arbejdsmiljø.
Det skal sikre, at I har fokus på arbejdsmiljøet, når ændringerne bliver gennemført. Det er ofte en god ide at inddrage en arbejdsmiljøkonsulent i det arbejde.
Nej - kun de dele af APV'en, som ændringerne handler om. Hvis det er ombygning i dit arbejdsrum, behøver I ikke lave en komplet ny på hele arbejdsmiljøet.
Det har din arbejdsgiver. Det er kommunen, regionen eller en privat bestyrelse, som er din arbejdsgiver - det er altså ikke din daglige leder, forstander, chef, eller hvad I kalder chefen på din arbejdsplads.
Arbejdsgiveren kan ikke uddelegere ansvaret, men kan overdrage opgaven at få udarbejdet APV til den lokale leder, men det vil altid være arbejdsgiveren som i sidste ende er ansvarlig for, at arbejdsmiljøet er i orden.
Arbejdsgiveren kan med andre ord skulle betale erstatning, hvis arbejdsmiljøet ødelægger dit eller dine kollegers psykiske eller fysiske helbred.
Ja, der skal laves APV for alle ansatte, dvs. medarbejdere og ledere.
I skal være opmærksomme på, at de spørgsmål I bruger i forbindelse med kortlægning (fase 1) skal være tilpasset de arbejdsopgaver, der er de forskellige steder - f.eks. er det vigtigt også at spørge til brug af kemikalier i forbindelse med køkken-, og rengøringsarbejde.
APV for lederes psykiske arbejdsmiljø
Arbejdspladsvurderinger (APV) er et centralt værktøj, når det handler om at forebygge dårligt arbejdsmiljø.
Erfaringerne viser desværre alt for ofte, at arbejdspladsen slet ikke får det fulde udbytte af APV'en.
I kan som medarbejdere medvirke til, at APVen kommer til at fungere bedre ved at gøre jeres leder, TR og AMR opmærksomme på vigtigheden af at være grundig med at gå gennem alle 5 faser og selv bidrage med gode ideer.
I bør også blive ved med at lave APV, fordi det er vigtig dokumentation for jeres arbejdsmiljøproblemer, som I senere kan få brug for.
Ja - Der skal udarbejdes APV alle steder hvor der udføres arbejde.
Ja, der skal laves en ny APV, fordi I netop skal vurdere, om der er risiko for jeres sikkerhed og sundhed i arbejdet med beboeren/eleven.
Det kan f.eks. være hvis beboeren/eleven er udadreagerende eller skal forflyttes.
Hvis I vurderer, at der er en risiko, skal I lave en skriftlig handleplan.
Det kan være en god idé at lade denne ”individuelle” APV være en del af behandlings- eller læreplaner.
Psykisk arbejdsmiljø bliver ofte gjort for svært og indviklet. På samme måde som det er tilfældet med det fysiske arbejdsmiljø, handler det i APVen om at finde ud af, om der er risiko for, at I bliver syge, nedslidte eller kommer til skade på arbejdet. Når I skal finde ud af om jeres psykiske arbejdsmiljø udgør en risiko, skal I bl.a. se på:
Det er vigtigt at huske, at det er arbejdsmiljøet, der skal vurderes, og ikke enkeltpersoner. Svarmulighederne kan være forskellige afhængigt af, om det er en anonym besvarelse eller ej.
Hvis problemet er din nærmeste leder, er det en idé, at I vurderer i APV'en, at der er problemer med det psykiske arbejdsmiljø, og I beder om hjælp udefra til at løse problemerne.
Det kan også være, I har lavet en lederevaluering, hvor problemerne er kommet frem.
Lederevalueringen kan udgøre en del af APV-kortlægningen (fase 1). På den måde kan viden fra lederevalueringen bruges til at finde løsninger på problemerne.
Løsningerne skriver I ind i APV-handleplanen.
I skal analysere sygefraværet og vurdere, om der er forhold i arbejdsmiljøet, der giver sygefravær. I skal ikke forholde sig til individuelle medarbejderes sygefravær.
I skal sikre, at I får gennemført handleplanen og derefter undersøge, om problemerne rent faktisk er blevet løst. Med andre ord, skal I finde ud af, om det problem og den risiko, som I oprindeligt kortlagde, er væk.
Husk, at det skal fremgå i handleplanen, om det er problemer, I selv kan løse på arbejdspladsen, eller om det er problemer, I skal have hjælp til udefra.
Husk også at vurdering og handleplaner altid skal sendes til arbejdsgiveren, som har det overordnede ansvar for, at problemerne bliver løst.
Din arbejdsgiver har ansvaret for, at dine arbejdsforhold er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige, og at du kan udføre arbejdet sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Det er også din arbejdsgiver, der træffer de overordnede beslutninger om, hvilke ressourcer der skal afsættes til at løse opgaverne. Derfor skal de belastninger du udsættes for, meldes tilbage til dem, der træffer beslutningerne.
Ellers har din arbejdsgiver ikke de nødvendige oplysninger, der skal til for at leve op til det arbejdsgiveransvar, der er fastlagt i Arbejdsmiljøloven.
Handleplanen skal være til rådighed for alle. Hvis alle har adgang til internettet på arbejdet, kan den ligge elektronisk, ellers skal den opbevares i papirform. En god idé er altid at have den nyeste version af APV-handleplanen sat op på en opslagstavle, så alle kan følge med i, hvordan det går med at løse problemerne.
For FOA er det vigtigt, at du og kollegerne trives og kan arbejde under trygge forhold. Vi har flere tilbud for at sikre dit og dine kollegers arbejdsmiljø. Meld dig ind i dag, så du kan få del i vores hjælp.
APV er et vigtigt værktøj til at forebygge dårligt arbejdsmiljø
Se opgaver og værktøjer