Her kan du finde og downloade publikationer, som omhandler arbejdsmiljø.
Denne pjece introducerer jer kort til, hvad en APV er, hvad den ifølge loven skal indeholde, samt hvad I skal være opmærksomme på i jeres APV-arbejde. Den peger således på nogle vigtige emner og nogle punkter, som vi kan se, giver praktiske udfordringer ude på arbejdspladserne – men pjecen er ikke en konkret vejledning i, hvordan I skal lave jeres egen APV.
Marts 2019
Download 'Arbejdspladsvurdering - sådan!' som PDF
FOA og BUPL har udarbejder fire APV hæfter, der henvender sig direkte til dagpasningsområdet. I bekendtgørelsen til arbejdsmiljøloven hedder det, at “... alt arbejde i alle led skal planlægges og tilrettelægges således, at det kan udføres forsvarligt og er et led i arbejdsgiverens løbende kontrol med arbejdsmiljøet”. Denne planlægning, tilrettelæggelse og løbende kontrol er blevet til arbejdspladsvurderingen, som du kan læse mere om i det første hæfte om APV. 2006
Download 'APV 1: APV - et arbejdsredskab' som PDF
FOA og BUPL har udarbejder fire APV hæfter, der henvender sig direkte til dagpasningsområdet. En arbejdspladsvurdering af de fysiske arbejdsmiljøforhold er omfattende. Derfor må man sætte den i system, og det kan rent praktisk foregå i skemaer. På den måde kan man vælge et eller flere emner af gangen, så arbejdet med APV’en sker i etaper og bliver mere overskueligt. Materialet i dette hæfte er skemaer – samt vejledninger – hvor alle spørgsmålene er relateret til arbejde i daginstitutioner. Desuden er der et pladsberegningsskema. 2006
Download 'APV 2: Tjek det fysiske arbejdsmiljø' som PDF
FOA og BUPL har udarbejder fire APV hæfter, der henvender sig direkte til dagpasningsområdet.
Psykisk arbejdsmiljø er de forhold, der påvirker den enkeltes fysiske og psykiske helbred og trivsel. Vi er allesammen forskellige. Vi har forskellige forudsætninger og forskellige ønsker og krav til vores arbejde. Evnen til at håndtere de påvirkninger, vi udsættes for på institutionerne, er både afhængig af arbejdsforholdene og af vores personlige beredskab. 2006
Download 'APV 3: Tjek det psykiske arbejdsmiljø' som PDF
FOA og BUPL har udarbejdet fire APV hæfter, der henvender sig direkte til dagpasningsområdet. Vi har med dette hæfte valgt at gå dybere i en række emner, der er centrale for det psykiske arbejdsmiljø på en daginstitution. Hæftet er tænkt som inspiration til at arbejde videre med de problemstillinger, I har afdækket og prioriteret. Nogle problemstillinger optræder inden for flere emner, men anskuet ud fra forskellige synsvinkler. 2006
Download 'APV 4: Inspiration til handling' som PDF
FOA vil gerne hjælpe dig med at arbejde for et mere sikkert og sundt arbejdsmiljø. Derfor tilbyder FOA dig en samarbejdsaftale. Aftalen afdækker de opgaver, du varetager som AMR og de opgaver, du ønsker kompetenceudvikling i. I pjecen kan du læse mere om aftalen, og om hvordan FOA ellers støtter dig i dit arbejde som AMR. Marts 2022
Download 'Stå stærkt som AMR' som PDF
Denne publikation omhandler, hvad I som medarbejderrepræsentanter kan gøre for at sætte fokus på arbejdsmiljøkrav ved offentlige udbud og indkøb. At skabe fokus på arbejdsmiljøkrav er et indflydelsesarbejde, hvor I både gennem henvisning til regler og via gode argumenter må søge at vinde gehør for, hvorfor det er vigtigt at sikre et ordentligt arbejdsmiljø – også efter et udbud. Derudover giver publikationen blandt andet en kort introduktion til særlige regler i arbejdsmiljølovgivningen, som omhandler arbejdsmiljøkrav i udbud samt eksempler på, hvordan der kan stilles arbejdsmiljøkrav. Publikationen omhandler offentlige udbud af tjenesteydelser (såkaldte serviceydelser) og udbud af bygge- og anlægsopgaver.
Oktober 2020
Download 'Arbejdsmiljøklausuler' som PDF
Denne pjece sætter fokus på din rolle som arbejdsmiljørepræsentant, når der bygges om eller bygges nyt på din arbejdsplads. Som en del af temaet Fremtidens arbejdsmiljø på foa.dk guider pjecen dig, til hvordan du skal forholde dig i de forskellige faser i en byggeproces, både hvis du står på sidelinjen, og hvis du inviteres med helt ind i byggegruppen. Du får også konkrete redskaber, til hvordan og hvornår du skal hente viden fra de forskellige berørte faggrupper. Pjecen kan hjælpe dig i arbejdet med at sikre, at jeres arbejdsmiljø indtænkes i hele byggeprocessen. Konkret indeholder pjecen beskrivelser af de forskellige faser og arbejdsmiljørepræsentantens roller samt faktabokse om ny teknologi på området, det fysiske arbejde og beskrivelser af faggrupperne, der kan være involveret.
Download 'Arbejdsmiljø i byggeprocesser' som PDF
Som arbejdsmiljørepræsentant, er du med til at gøre en forskel for dig og dine kolleger. Et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø er afgørende for jeres trivsel, helbred og arbejdsglæde i hverdagen. Samtidig er et godt arbejdsmiljø afgørende for, at I kan udføre jeres arbejde bedst muligt. ENGLISH: As an Occupational Health and Safety Representative, you are helping to make a difference for you and your colleagues. A good physical and mental work environment is crucial to your well-being, health and work satisfaction in everyday life. At the same time, a good working environment is crucial for you to do your job under the best possible conditions. April 2020
Download 'Bliv arbejdsmiljørepræsentant' som PDF Download 'Become an Occupational Health and Safety Representative (AMR)' som PDF
FOA opfordrer sine medlemmer til at stille op som arbejdsmiljørepræsentanter (AMR) – vi ved nemlig, at indflydelse på arbejdsmiljøarbejdet er med til sikre dig og dine kolleger et godt arbejdsliv. Derfor skal vi i FOA nok gøre alt, hvad vi kan for at støtte dig. Brug denne pjece som en kort introduktion til arbejdet som arbejdsmiljørepræsentant – også hvis du overvejer at blive arbejdsmiljørepræsentant. Januar 2019
Download 'Arbejdsmiljørepræsentant - sådan!' som PDF
Tillids- og arbejdsmiljørepræsentanten bidrager på hver deres måde til fastholdelse af det gode arbejdsmiljø. De har hver deres rolle og arbejdsgrundlag, hvilket giver dem forskellige muligheder for at indgå aftaler, øve indflydelse og bidrage til et godt arbejdsmiljø med trivsel og forebyggelse af sygefravær. I pjecen kan du læse mere om disse muligheder. Januar 2019
Download 'Arbejdsmiljø - også en opgave for tillidsrepræsentanten?' som PDF
Denne Kort & Godt pjece henvender sig til medlemmer i MED-forhandlingsorganet og MED-hovedudvalg i kommuner og regioner. Pjecen informerer om: Hvem er forhandlingsorganet Hvad er forhandlingsorganets opgaver Hvad er MED-hovedudvalgets opgaver Hvem afgør antallet af arbejdsmiljøgrupper Hvordan indgår de selvejende institutioner i MED-aftalerne Oktober 2012
Download 'Kort & Godt: Arbejdsmiljø i MED-aftalen' som PDF
Psykiske problemer som følge af fx stress, mobning eller dårlig kommunikation på arbejdspladsen er et stigende problem. Derfor er det nødvendigt at sætte det psykiske arbejdsmiljø på dagsordenen.
Med ’7-9-13’ vil FOA gøre det lettere at komme i gang med at arbejde med emnet på arbejdspladsen.
’7-9-13’ består af tre dele:
’7-9-13’ er en del af FOA – Fag og Arbejdes særlige indsats: Godt psykisk arbejdsmiljø. Indsatsen skal understøtte arbejdet med det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladserne og i FOAs lokale fagforeninger. Målet med indsatsen er slet og ret et Godt psykisk arbejdsmiljø. Oktober 2006
Download '7-9-13 Godt psykisk arbejdsmiljø - et redskab til arbejdspladsen' som PDF
Hæftet Stress kan forebygges - hvad venter vi på? giver en række gode grunde til at sætte stress på dagsordenen samt en kort introduktion i forpligtelserne i stressaftalen. Til materialet hører også en række bilag, hvor man kan læse om stressaftalen, teste sit eget stressniveau, få inspiration til konkrete metoder til forebyggelse af stress. Desuden kan du få gode råd til, hvordan man kan lave retningslinjer om stress på arbejdspladsen og hvordan man kan sammensætte en temadag om stress. 2006
Download '7-9-13 Stress kan forebygges - hvad venter vi på?' som PDF
Værktøjet henvender sig til valgte og ansatte i FOAs lokale fagforeninger. Brug det til at argumentere for, at alenearbejde går ud over borgerne, arbejdsmiljøet eller ikke kan betale sig økonomisk.
Maj 2017
Download '3 argumenter mod alenearbejde' som PDF
Hvis du ønsker at bestille denne som print, skal du henvende dig i din lokale FOA-fagforening. November 2021
Download '10 gode råd om vold - bogmærke' som PDF
Denne pjece giver et hurtigt overblik over redskaber og gode råd til, hvordan I kan følge op på voldsepisoder på arbejdspladsen. Der er ligeledes gode råd til, hvordan I kan forholde jer til en kollega, der har været udsat for vold på arbejdspladsen. Pjecen giver også et overblik over anmeldelsesmuligheder og procedurer. Endelig er der en lang række henvisninger til, hvor man kan hente mere inspiration. Oktober 2020
Download 'Vold på arbejdspladsen - Når skaden er sket' som PDF
Denne pjece sætter fokus på, hvad I på arbejdspladserne kan gøre for at forebygge arbejdsrelateret vold, sådan at eventuelle voldsepisoder og trusler om vold minimeres eller undgås. Derudover giver pjecen en kort introduktion til de særlige regler og aftaler, som omhandler vold og trusler om vold, som I som tillidsvalgte, kan bruge til at sætte forebyggelse af vold på dagsorden på arbejdspladsen og i SU-/MED-udvalgene.
Juli 2019
Download 'Vold på arbejdspladsen - Et godt forebyggende arbejde' som PDF
Mobning kan have store konsekvenser for de personer der udsættes for det – og for samarbejdet på arbejdspladsen som helhed. I denne pjece vil FOA beskrive, hvad mobning er, hvem det er som mobber, og hvem der mobbes. April 2010
Download 'Forebyg mobning' som PDF
Det er i Danmark ikke lovligt at udsætte lønmodtagere for et arbejdsmiljø, som ikke er sikkert og sundt og hermed skabe fysisk og/eller psykisk nedslidning. Desværre er det for FOAs medlemmer ikke altid virkeligheden at kunne gå på arbejde, hvor der er styr på arbejdsmiljøet, og vilkårene er forsvarlige. FOAs strategi og politik for arbejdsmiljøarbejdet skal danne rammen for, hvordan forbund, afdelinger og tillidsvalgte i fællesskab kan sætte fokus på at forbedre medlemmernes arbejdsmiljø på arbejdspladserne. Strategien skal hjælpe med at sætte retning for arbejdsmiljøindsatsen i FOA. Den skal herved understøtte de konkrete tiltag, som arbejdspladserne, afdelingerne og forbundet kan arbejde med. Et arbejde som skal påvirke og varetage medlemmernes interesser for et arbejdsmiljø, som er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Marts 2022
Download 'FOAs politik og strategi for arbejdsmiljøarbejdet' som PDF
FOA anbefaler: At I på arbejdspladsen bruger Arbejdstilsynet som en samarbejdspartner. At I, i fællesskab, på arbejdspladsen afsøger forskellige muligheder for at løse problemer i arbejdsmiljøet. At du rådfører dig med din arbejdsmiljø- eller tillidsrepræsentant, inden du klager til Arbejdstilsynet. At du medvirker aktivt til at sikre et godt arbejdsmiljø. April 2012
Download 'Kort & Godt: Hvad kan du bruge Arbejdstilsynet til' som PDF
Se regler og rettigheder
Se opgaver og værktøjer