Her kan du finde og downloade publikationer, som omhandler dagtilbud til børn.
Publikationerne er placeret efter aktualitet - den nyeste står først.
Som optakt til den nationale kvalitetsundersøgelse af dagtilbud 3-5 år afholdt FOA i foråret 2025 rundbordssamtaler i alle regioner med centrale parter på dagtilbudsområdet. I hver rundbordssamtale deltog interessenter fra forskellige dele af dagtilbudsområdet 0-5 år, herunder forskere, undervisere, forældre, forvaltningschefer, dagtilbudsledere, uddannelsesledere, kommunale politikere, udviklingskonsulenter og repræsentanter fra EVA, VIVE, DEA og FOA. Formålet var at samle konkrete bud på, hvordan kvaliteten i dagpleje, vuggestuer og børnehaver kan løftes – både inden for de nuværende rammer og med øgede ressourcer på sigt. I publikationen her præsenterer vi en række af deltagernes svar og perspektiver.
August 2025
Som en del af den nye overenskomst for dagplejen har KL og FOA i samarbejde udarbejdet dette inspirationsmateriale. Heri sættes der fokus på tre tematikker, som har væsentlig betydning for at fremtidssikre den kommunale dagpleje. De tre tematikker er perspektiver på organisering og udvikling af dagplejen:
Under hver af de tre temaer er der en række eksempler på kommunale løsninger og tiltag, der kan styrke udvikling og kvalitet i dagplejen.
Juni 2025
FOA arbejder for at bevare den kommunale dagpleje som et dagtilbud for de 0-2-årige børn i Danmark. FOA ønsker derfor, at den faglige udvikling af dagplejen skal fortsætte med samme rivende fart, som den har gjort hidtil. Men, hvordan sørger vi i FOA for, at dagplejen har de bedst mulige vilkår for, at den udvikling fortsætter? Det gør vi ved at være nysgerrige på, hvilke sten der ligger på vejen, og i hvilken rækkefølge de skal fjernes. FOA-forbund kommer i dette hæfte med en plan for, hvordan tillidsvalgte i FOA kan bidrage til at sikre fremtidens dagpleje.
Juni 2024
Covid-19 epidemien gav os alle et nyt blik på vigtigheden af god rengøring, men hvilke gode erfaringer med rengøring i dagplejen kan vi tage med videre? Hvordan forebygger man bedst smitte i hjemmet, så man undgår syge børn, forældre og ansatte? Hvordan holder man en høj rengøringsstandard og passer på sig selv samtidig? Og hvordan integrerer man rengøring i sit pædagogiske arbejde med børnene?
Marts 2022
Nanett Borre er som underviser på Dagplejeuddannelsen Syd stødt på, at mange dagplejere havde svært ved at fortælle familier med anden etnisk baggrund, hvorfor børn i dagpleje lægges til at sove udenfor, selv skal kravle op på puslebordet, når de kan m.m. I et samarbejde med VIA har Nanett Borre derfor, sammen med dagplejere som Nanett underviste, fået lavet 4 små film for FOA, som er tekstet og indlæst på både engelsk og arabisk. Filmene er dog lavet så de også kan bruges i forældresamarbejdet med dansktalende forældre. Filmene kan ses her. Til de 4 film hører denne håndbog, som er udarbejdet Af Kirsten Ringgaard og Mathilde Tamborg Carstens Damgaard fra VIA Efter- og videreuddannelse – pædagogik og CFU, Campus Holstebro, for FOA.
September 2021
I denne pjece har Pædagogisk Sektor i FOA samlet nyere viden om dagplejen fra forskning og undersøgelser. Det er ikke en pjece om dagpleje, men om, hvad vi ved om dagplejen. Den viden, der er samlet her, viser, at dagplejen på lige fod med vuggestuen er et højkvalitetsdagtilbud, som forskerne pa 0-2-årsområdet er begyndt at interessere sig for. Den stigende interesse blandt forskere kommer af, at der i forskerkredse er bred enighed om, at en tryg tilknytning mellem omsorgsgiver og barn er vigtigere for kvaliteten af et dagtilbud, end både personalenormering, personalets uddannelsesniveau m.m., som selvfølgelig også har betydning for børnenes trivsel og udvikling.
December 2020
Materialer til kommunerne til rekruttering af dagplejere: FOA vil gerne være med til at skaffe flere dagplejere i samarbejde med kommunerne. Derfor har Pædagogisk Sektor udarbejdet nogle enkle kampagnematerialer, din kommune kan bestille hos den lokale FOA-fagforening.
Kontakt den lokale FOA-fagforening og aftal med dem, hvilke og hvor mange materialer I har brug for. Læs mere her. Send samtidig jeres kommunes logo, hvis I vil have det med på materialet (high res, vektorgrafik, cmyk som .ai/.eps fil). FOA leverer materialet til kommunen, så hurtigt det er muligt.
December 2019
Kontakt den lokale FOA-fagforening og aftal med dem, hvilke og hvor mange materialer I har brug for.
Legen er grundlæggende i det læringsmiljø, som dagplejen skal tilbyde børnene ifølge den nye styrkede læreplan. Der er derfor god grund til at gå på opdagelse i legen i dagplejen. Hvad leger børnene? Hvilke lege inviterer dagplejeren til? Du kan finde skemaer her på siden - som du kan downloade og printe. Skemaerne gør dig klogere på legen i din dagpleje.
Pjecen og de tilhørende legekort er en invitation til at arbejde videre med din legekultur. En legekultur, som er præget af variation i, hvilke typer af lege børnene leger. En legekultur, der giver det enkelte barn og børnene i fællesskabet gode legeoplevelser, gode relationer og et godt fundament for trivsel, udvikling dannelse og læring. Juni 2019
I debatten om, hvad der skaber kvalitet i dagtilbud, trumfer referencer til forskning gerne andre argumenter og erfaringer fra praksis. Ofte er henvisningerne til, at ’forskningen siger … ’ dog fortolkninger af, hvad forskningen viser eller et lille udsnit af, hvad en del af forskningen viser.
December 2018
Alle dagtilbud i Danmark skal udarbejde en pædagogisk læreplan. Det er i virkeligheden ikke en plan, men snarere dagtilbuddets beskrivelse af, hvordan man som personale vil arbejde på at sikre en konstant udvikling af det pædagogiske arbejde i dagtilbuddet.
Selve loven om den pædagogiske læreplan beskriver, hvad der skal arbejdes med i dagtilbuddene. Fordi alle børn i danske dagtilbud skal møde de samme grundværdier og sikres den samme brede vifte af erfaringer og oplevelser i et udviklende fællesskab.
’Værd at vide om den styrkede pædagogiske læreplan’ oplyser om, hvorfor regeringen lovgiver om læreplaner i dagtilbud, og om hvad det nye er i lovgivningen om den styrkede pædagogiske læreplan, som er gældende fra 1. juli 2018. September 2018
Som ansat i dagtilbud har du skærpet underretningspligt og dermed en personlig forpligtelse til at handle på bekymring og tegn på mistrivsel hos børn. Når du oplever tegn på mistrivsel hos et barn eller bliver bekymret for et barns trivsel, kan det være svært at handle. Når du står i den situation, må du huske dig selv på, at dit ansvar er at varetage barnets interesse og udvise hensyn til barnets udvikling og trivsel.
August 2018
I 2018 er der lovgivet om den styrkede pædagogiske læreplan, som trådte i kraft 1. juli 2018. Det er en styrket pædagogisk læreplan, fordi læreplanen består af 3 dele:
‘Sådan bruger du det pædagogiske grundlag i den styrkede pædagogiske læreplan’ er en guide til faglig udvikling i dagplejen. Guiden beskriver, hvordan dagplejer og dagplejepædagog i samarbejde kan arbejde med det pædagogiske grundlag. Guiden kommer ikke ind på, hvordan I kan arbejde med de 6 reviderede læreplanstemaer eller de nye læringsmål for læringsmiljøet. Dagplejen har allerede arbejdet med læreplanstemaer og læringsmål, så selvom de er nye, er opgaven ikke ny. Det er arbejdet med et pædagogisk grundlag derimod. Maj 2018
Motorik og Sprog er målrettet det pædagogiske personale i dagpleje og vuggestuer og har til formål at inspirere til, hvordan man kan arbejde med de 0-2-åriges motoriske og sproglige udvikling i en sammenhæng. I pjecen kan du finde værktøjer og viden om sammenhængen mellem motorik og sprog samt konkrete øvelser og lege, du kan bruge i hverdagen.
Bag pjecen står BUPL, FOA og KL i regi af Fremfærd Børn, som har taget initiativ til at udarbejde hjemmesiden www.motorikogsprog.dk. Hjemmesiden indeholder film, artikler om sprog og motorik, spørgsmål til overvejelse i personalegruppen og forslag til aktiviteter med 0-2 årige børn.
Pjecen indeholder uddrag af indholdet på hjemmesiden og giver dermed en smagsprøve på koblingen mellem 0-2-årige børns motorik og sprog, som man kan dykke dybere ned i på hjemmesiden.
2016