Børnenes behov skal altid være i centrum, når du arbejder med didaktik og læring i dagplejen. Se, hvordan du støtter dem i deres udvikling, trivsel og relationer til hinanden.
Ordet didaktik bruges mere og mere i drøftelser af det pædagogiske arbejde. For mange er det dog uklart, hvad der mere præcist menes med at arbejde didaktisk eller gøre sig didaktiske overvejelser.
Da FOAs pædagogiske sektor gerne vil støtte udviklingen af det faglige indhold i dagplejen, har vi ønsket at få beskrevet, hvad didaktik er i dagplejen. I den forbindelse har FOA udgivet et hæfte om didaktik med konkrete eksempler. Målgruppen for hæftet er både dagplejere og dagplejepædagoger.
Bestil/hent hæftet 'Didaktik i dagplejen'
Læs om, hvorfor det kan give mening at bruge film i det didaktiske arbejde, og se to små film fra dagplejen.
Spørgsmål og svar: sådan arbejder du med didaktik i dagplejen.
I det didaktiske arbejde skal man overveje, hvordan mål, handling og metode* bedst tænkes sammen, når man besvarer:
Didaktiske refleksioner og diskussioner vil altid være påvirket af, og besvaret ud fra, mere generelle værdier og spørgsmål som:
* En metode kan fx være at arbejde med en anerkendende tilgang, eller at de voksne konsekvent sætter ord på børnenes oplevelser og erfaringer.
Børn i dagpleje skal støttes i at lære mest muligt, men det er vigtigt, at det altid er med udgangspunkt i børnenes behov.
Børn der har et stort ordforråd, når de kommer i børnehave, har et godt udgangspunkt for at klare sig godt socialt, men hvis de er ”bagud” i deres følelsesmæssige- og sociale udvikling, vil det modsat hæmme dem socialt.
Det skal give mening for barnet. Hvis ikke det, vi vil lære børnene, giver mening for dem, så lærer de det ikke. De kan godt lære at svare rigtigt, når vi peger på kortet med ordet tomat, fordi det gør os glade – ikke nødvendigvis, fordi de forstår sammenhængen til den grøntsag de sidder og bider i.
De forstår derimod klart meningen med at lære selv at tage sko på, og de er meget små, når de begynder at øve sig i selv at tage deres strømper af.
Når børn hjælper med fx at dække bord, udvikler de mange færdigheder og kompetencer, og deres følelse af at høre til og være en betydningsfuld deltager i fællesskabet styrkes.
Dagplejeren:
For at skabe et godt læringsmiljø for børnene, skal dagplejeren især have fokus på den gode relation:
Når dagplejeren planlægger, gennemfører og evaluerer en aktivitet, skal de første spørgsmål altid være:
Arbejdet med følelsesmæssige kompetencer Når fokus er på barnets sociale- og følelsesmæssige udvikling, skal dagplejeren:
Dagplejepædagogen skal også sikre, at dagplejeren hele tiden får tilstrækkelig med viden om det 0-2 årige barns udvikling, og om hvordan dagplejere kan omsætte den viden i sit arbejde med børnegruppen. For uden den viden kan dagplejerne ikke finde børnenes nærmeste udviklingszone og arbejde didaktisk – som er, at planlægge, gennemføre og evaluere, det, hun gør sammen med børnene.
Viden om 0-2 årige børn er nødvendig, men ikke tilstrækkelig for at kunne arbejde didaktisk. Det enkelte barn er unikt, og følger ikke altid den skrevne ”udviklingsplan”.
Derfor er samarbejdet mellem dagplejer og dagplejepædagog væsentligt, når der hos dagplejeren opstår tvivl om, hvad barnets næste udviklingstrin er.
Den pædagogik som en række forskere anbefaler, har dybe rødder i udviklingspsykologien, og centralt er:
Dagplejeren ”iscenesætter” en leg med legetøj og andet, som kan sætte en leg i gang. Dagplejeren er opmærksom på, og opmuntrer, børns legende udforskning og opdagelser, leger sammen med børnene, stiller åbne spørgsmål, fx ”Gad vide, hvad finder I?”, er tilbageholdene med at komme med facts, bruger og undersøger ting på måder, som børnene ikke selv har tænkt på, og udvider på den måde deres handlingsrepertoire.