Kompetencer og faglighed for pædagogmedhjælpere

Pædagogmedhjælpere:

Grundkompetencer forventet ved vikar ansættelse

Personlige. Vise lyst og evne til:

  • at samarbejde med kolleger
  • at være omgængelig
  • at man interesser sig for arbejdet
  • ansvarsfølelse for børn og andre opgaver
  • spørge kolleger eller leder hvis der er noget man undrer sig over eller ikke er blevet orienteret om

Faglige: Ingen

    Grundkompetencer forventet ved fast ansættelse

    Personlige. Vise lyst og evne til:

    • at samarbejde med kolleger
    • at være omgængelig
    • at man interesser sig for arbejdet
    • at udvise omsorg over for børn, og udvise ansvar for pædagogiske og andre opgaver
    • spørge kolleger eller leder hvis der er noget man undrer sig over eller ikke er blevet orienteret
    • udvise modenhed og overblik, og dermed kan handle, i uventede situationer

    Faglige:

    • nogen institutionserfaring, så man ved hvad det man går ind til
    • kender ”sproget”

    Udvikling inden for de første måneder

    Personlige:

    • lyst til at lytte og bl.a. derved lære mere om børn og pædagogik
    • interesse for at vise og bruge sine særlige kvalifikationer
    • udvise fleksibilitet og situationsfornemmelse

    Faglige:

    • kendskab til normer, rutiner og ”sproget” på institutionen
    • kendskab til de enkelte børn
    • begyndende forståelse for institutionens pædagogik
    • tager mere ansvar

    Udvikling inden for de første 3 år

    Personlige:

    • lyst til at lære mere om børn og pædagogik
    • lyst til kurser og uddannelse
    • interesse for at vise og bruge sine særlige kvalifikationer
    • engagerer sig i forhold til snakke i det daglige, på stuemøder og på personalemøder 

    Faglige:

    • erfaring i arbejdet med børnene
    • iagttager og tager del i drøftelser om børn og pædagogisk praksis
    • deltager i planlægningen af arbejdet i forhold til hverdagen og ved særlige arrangementer
    • erfaring i samarbejde med forældre
    • tager ansvar over en bred kam
    • kender sine styrker i arbejdet

    Yderligere udvikling frem til 11 års erfaring

    Personlige:

    • lyst til kurser og uddannelse
    • lyst til nye udfordringer
    • lyst til ansvar

    Faglige:

    • rutineret i arbejdet med børnene
    • bruger sin erfaring i forhold til at iagttager og tager del i drøftelser om børn og pædagogisk praksis
    • tager ansvar i organiseringen af arbejdet i forhold til hverdagen
    • rutineret i samarbejde med forældre
    • tager også ansvar overfor nye og urutinerede kolleger
    • bidrager til vidensdeling
    • er en bærende kraft på institutionen