Kompetencer og faglighed for pædagogiske assistenter

Pædagogiske assistenter:

Dimittend fra den ordinære uddannelse. De faglige kompetencer er grund kompetencer i kraft af uddannelsen.

Personlige: Vise lyst og evne til:

  • at samarbejde med kolleger
  • at være omgængelig
  • at man interesser sig for arbejdet
  • at bruge det der er lært gennem uddannelsen

Faglige:

  • kendskab til pædagogiske tiltag og udvikling på området
  • bidrage med faglige input i det faglige pædagogiske fællesskab og profession
  • idræt og bevægelse
  • sundhed og trivsel
  • planlægning og udførelse af aktiviteter i forståelse for børnenes udvikling
  • evaluering/refleksion af sine tiltag og anvender inkluderende og anerkendende pædagogik
  • respekt og anerkendelse af brugernes behov
  • dokumenterer og formidler pædagogisk praksis
  • systematisk iagttagelse
  • omsætte pædagogisk teori til praktisk anvendelse
  • forældresamarbejde ved at bidrage til dialogen om det enkelte barn og ved at formidle pædagogiske overvejelser overfor forældrene

Merit-uddannet (GVU). Svarer til en assistent med erfaring. Se derfor under de efterfølgende punkter vedr. erfaring.

Udvikling inden for de første 3 år

Personlige:

  • lyst til at lære mere om børn og pædagogik
  • interesse for at vise, bruge og udvikle sine særlige kvalifikationer
  • engagerer sig i forhold til snakke i det daglige, på stuemøder og på personalemøder, særligt om praktisk pædagogik som de er uddannet i.

Faglige:

  • uddannelsen er suppleret med erfaring i arbejdet
  • har opnået vigtig erfaring i samarbejdet med forældrene
  • tager ansvar over en bred kam
  • bidrager til vidensdeling
  • kender sine styrker i arbejdet

Yderligere udvikling frem til og efter 6 års erfaring

Personlige:

  • lyst til kurser og uddannelse
  • lyst til nye udfordringer
  • lyst til ansvar

Faglige:

  • rutineret i arbejdet med praktisk pædagogik
  • rutineret i samarbejde med forældre
  • tager også ansvar overfor nye og urutinerede kolleger
  • er en bærende kraft på institutionen