Ansatte på offentlig overenskomst
En god kompetenceudviklingsproces på arbejdspladsen består af flere trin. Få en kort introduktion til trinene i en kompetenceudviklingsprocessen her.
Der er mange måder at tilrettelægge kompetenceudviklingsforløb på. Den bedste måde vil altid afhænge af, hvad målet med forløbet er.
Det er vigtigt, at I på arbejdspladsen gør jeg klart, hvad I har brug for at opnå med processen. Der kan være meget forskellige grunde til at starte en proces. Her er blot nogle enkelte eksempler.
Hvis der tale om forandringer på arbejdspladsen eller opgaveglidninger, er det vigtigt I forsøger at afklare og synliggøre hvad forandringerne kommer til at betyde for jer som medarbejdere, og hvad I derfor får brug for af nye kompetencer. Først derefter kan I præcisere målet.
Der kan f.eks. være behov for både nye faglige kvalifikationer og nye procedurer eller samarbejdsformer, der skal indarbejdes.
Ved kompetenceudvikling er det ofte en god ide, at lave en afklaring af de nuværende kompetencer, stille dem op sammen med de opgaver der skal løses, og vurdere hvilke kompetencer disse opgaver kræver.
På den måde kan man finde frem til, hvor der er et gab mellem de nuværende kompetencer og de kompetencer, man f.eks. som medarbejdere vurderer det kræver, for at løse opgaverne med den kvalitet man ønsker sig.
Det er vigtigt med god information. Alle skal kende formålet med afklaringen. Alle bør også have mulighed for at afgive et bud på hvad de gerne vil, hvis man skal sammensætte arbejdspladsen på en ny måde eller skabe bedre trivsel.
Tal med jeres lokale fagforening inden I går i gang. Nogle lokale FOA-fagforeninger har aftaler med kursusudbydere om kompetenceafklaringsforløb.
Der er mange måder man kan blive dygtigere på og mange metoder til kompetenceudvikling. Hvilken metode, der er bedst afhænger bl.a. af målet.
I nogle tilfælde vil kurser være nødvendige, ligesom egentlig efter- og videreuddannelse kan være påkrævet. Men i mange tilfælde kan kompetenceudvikling også foregå på arbejdspladsen. F.eks. ved sidemandsoplæring, kollegial supervision, mentorordninger, teamsamarbejde, eller ved teamudviklingssamtaler.
Det er en god ide, at I selv kommer med et bud på hvordan processen skal forløbe.
Nedskriv også de aftaler, I har lavet med ledelsen om kompetenceudvikling. Det gælder også de individuelle aftaler om udviklingsmål og kompetenceudvikling, I laver med jeres leder i forbindelse med MUS (medarbejderudviklingssamtalen).
Og sørg for at få sat tid af til det, I har aftalt!
"Afklar målet for kompetenceudviklingen", er i denne guide vist som det første trin i processen. Men rækkefølgen kan dog variere.
Nogle gange kan man have brug for at begynde med at afklare opgaver og kompetencer. Dette for at fastlægge hvilke kompetencer arbejdspladsen har brug for at styrke. Derefter fastsætter man målet. Rækkefølgen afhænger af situationen på arbejdspladsen.
Udviklingsforløb kan fx være uddannelse, kurser, læring på arbejdspladsen og faglig supervision.
Sørg for at få aftalerne skrevet ned og husk løbende opfølgning.
Se alt om kompetenceudvikling for tillidsvalgte
Din indgang til opgavehjælp, værktøjer, viden og nyheder som tillidsvalgt i FOA.