Få svarene på de oftest stillede spørgsmål om APV.
APV står for arbejdspladsvurdering og er et centralt styringsværktøj i forhold til at forebygge dårligt arbejdsmiljø.
APV hjælper til at opdage arbejdsmiljøproblemer og konkretisere, hvordan I løser dem bedst muligt. APV skal forholde sig til hele arbejdsmiljøet - altså både det fysiske og det psykiske. APV er EU-direktiv-fastsat. Det vil sige, at det er et lovkrav, at den gennemføres mindst hver tredje år - og også i forbindelse med væsentlige ændringer af arbejdet. Det er arbejdsgivers ansvar, at APV bliver gennemført. Men arbejdsmiljøorganisationen - herunder arbejdsmiljørepræsentanten (AMR) - skal deltage i hele processen. Der er metodefrihed i arbejdet med APV. Det betyder, at I kan tilpasse formen til jeres behov og ønsker. Men det er et krav, at APV skal være skriftlig og som minimum indeholde følgende fire elementer:
Se hvordan I arbejder med de fire elementer i APV-processen
Når I bruger en APV rigtigt, så vil jeres arbejde med at forbedre arbejdsmiljøet foregå systematisk. APV medvirker også til at løse og forebygge jeres arbejdsproblemer. APV er desuden vigtig dokumentation for arbejdspladsens arbejdsmiljøproblemer, hvor længe I har arbejdet med dem og hvordan. Når Arbejdstilsynet kommer på besøg, vil de spørge efter jeres APV. Det gør de for at se, om I overholder reglerne for APV-arbejdet, og for at få et overblik over arbejdsmiljøet på jeres arbejdsplads, og hvordan I arbejder med det.
Mindst hver tredje år samt i forbindelse med væsentlige ændringer af arbejdet. Væsentlige ændringer er fx:
• Ombygning, nybygning eller flytning af arbejdspladsen. • Omorganisering, fx en fusion. • Nedskæringer • Ny beboer/elev eller borger, som er udadreagerende, eller hvor I skal forflytte personen Inden ændringerne i arbejdet er foretaget skal I vurdere, hvad I tror ændringerne vil betyde for jeres arbejdsmiljø. Vurderingen skal sikre, at I gennemfører ændringerne på en måde så arbejdsmiljøet ikke forringes. Det er ofte en god ide at inddrage en arbejdsmiljøkonsulent i dette arbejde.
Din arbejdsgiver har ansvaret for, at dine arbejdsforhold er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Det er også din arbejdsgiver, der træffer de overordnede beslutninger om hvilke ressourcer, der skal afsættes til at løse opgaverne. Derfor skal de belastninger, du udsættes for meldes tilbage til dem, der træffer beslutningerne. Hvis din arbejdsgiver ikke laver en APV, mangler hun eller han de nødvendige oplysninger, der skal til for at leve op til arbejdsgiveransvaret, der er fastlagt i Arbejdsmiljøloven.
I MED-systemet er det aftalt, at APV-handlingsplanen skal drøftes i et MED-udvalgt, dvs. som offentlig ansat behøver du ikke sende din APV-handlingsplan til din arbejdsgiver.
I 'Bekendtgørelse af lov om arbejdsmiljø' kan du læse om arbejdsgivers pligt til udarbejdelse af APV, der tager hensyn til arbejdets art, arbejdsmetoder og -processer.
Se 'Bekendtgørelse af lov om arbejdsmiljø'
En handleplan er en skriftlig aftale om, hvem der gør hvad, og hvornår skal det gøres.
Af handleplanen skal det også fremgå hvornår, man tager sagen op igen for at vurdere, hvordan det er gået.
Se opgaver og værktøjer