Udlicitering, udbud, ”konkurrenceudsættelse” og lignende kommer ofte på tale, når kommunen/regionen skal effektivisere eller spare. Forvaltningen taler måske om ”nye driftsformer”, ”øget samspil med den private sektor”, ”afklaring af potentialet ved forskellige alternative samarbejdsformer”, OPI, OPS osv.
Du må hellere spørge én gang for meget end én gang for lidt, hvis du er i tvivl om, hvad analyser eller planer går ud på. Det gælder om at komme på banen så tidligt som muligt og helst inden forvaltningen eller politikerne har lagt sig fast på et gå videre med en udlicitering. Jo tidligere du som tillidsvalgt kommer på banen – jo større er muligheden for at få indflydelse.
Hvis der er risiko for, at udlicitering kan komme på tale, er det en god ide at spørge til formålet: Er det en spareøvelse? Er det for at udvikle nye løsninger eller give borgerne større valgfrihed? Skal kvaliteten blive bedre eller være uændret?
Ofte er der et ret klart ”potentiale” – det vil sige et sparemål. Men lige så ofte bygger ideen om (store) besparelser på et løst grundlag.
Du vil måske blive mødt med et argument om, at intet er afgjort, og at der kun er truffet beslutning om at undersøge ”potentialet” ved at ”konkurrenceudsætte” opgaven. Problemet er, at bordet nogle gange vil fange, og det hurtigt kan ende med en udlicitering.
Det er vigtigt at rejse kritiske spørgsmål om baggrunden for at vælge et udbud, samt om hvilket resultat kommunen forventer.
En god udbudspolitik er et godt grundlag for på forhånd at sikre en fair og gennemskuelig beslutning om udlicitering. Kender du din kommunes udbuds- og indkøbspolitik?
En god udbuds- og indkøbspolitik sætter rammer for både processen og resultatet. Her kan være krav om:
I er bedre stillet ved en udlicitering, når jeres arbejdsplads lever op til de generelle krav om information og drøftelse i MED-rammeaftalen og har konkretiseret nogle af de særlige krav, der skal følges ved en udbuds- og udliciteringsproces.
En udlicitering af opgaver, der i dag bliver løst af ansatte på jeres arbejdsplads, vil næsten altid betyde afskedigelser eller ændringer i ansættelsen for én eller flere af de ansatte. Den slags situationer er dækket af MED-aftalens §7, stk. 5 og 6, og af de generelle bestemmelser om information og drøftelse i §7, stk. 1-4.
Du skal også være opmærksom på, at MED-rammeaftalen stiller krav om information og drøftelse forud for beslutningen, også selvom der er tale om et genudbud eller et udbud, som ikke truer beskæftigelsen eller kan ende med en virksomhedsoverdragelse. Det skal blot have betydning for arbejds- eller arbejdsmiljøforhold.
Din kommune skal have fastsat en særlig retningslinje for proceduren for drøftelse af omstillingsprojekter og udbud (Jf. MED-rammeaftalens §8, stk. 3, punkt 4).
I retningslinjen kan der aftales rammer for, hvordan man lever op til de skærpede krav om drøftelse (forhandling) når der er tale om en væsentlig omstilling. Det kan fx være, hvornår og hvordan man bliver inddraget forud for beslutning, hvordan man håndterer inddragelsen af alle berørte medarbejdergrupper, og hvordan man bliver involveret i selve udbudsprocessen, fx ved at deltage direkte i den arbejdsgruppe, som har ansvaret for udbuddet.
Se hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med udlicitering
Se opgaver og værktøjer
Din indgang til opgavehjælp, værktøjer, viden og nyheder som tillidsvalgt i FOA.