Kommunen bør have en plan for kontrol og opfølgning. Det er vigtigt, at kommunen har sat tilstrækkelig med ressourcer af til at føre en god og effektiv kontrol. Kommunen skal sikre, at man får leveret det, som man har aftalt i udbuddet. Der bør være kontrol af alle de dele, der er med i udbuddet – det vil sige både økonomi, kvalitet og øvrige betingelser som eksempelvis overholdelse af arbejdsklausuler.
Det er meget begrænset, hvad der kan ændres i løbet af kontraktperioden. Hvis der skal ske ændringer i kontrakten, så skal den genforhandles – og det må ikke være så store ændringer, at det kan have betydning for andre mulige leverandører.
Når kontrakten er ved at udløbe, så skal kommunen tage stilling til, hvad der skal ske – skal opgaven tages hjem igen eller skal den udbydes igen? Hvis kommunen vil udbyde opgaven igen, så skal man huske at inddrage MED, da det er en beslutning, der også har betydning for kommunens ansatte.
Private leverandører kan gå konkurs. Hvis det sker, har kommunen stadig ansvaret for, at opgaverne bliver løst. Det kan betyde store merudgifter.
Hvis den private leverandør går konkurs, kan de ikke udbetale løn til medarbejderne. Når der er indgivet en begæring om konkurs, må firmaet ikke bruge nogen penge. Medarbejderne kan dog alligevel stadig få udbetalt den manglende løn fra Lønmodtagernes Garantifond. Det kræver at den lokale FOA-afdeling bliver involveret.
Se mere om konkurser i denne pjece:
Fair konkurrence uden konkurser
Se hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med udlicitering
Se opgaver og værktøjer
Din indgang til opgavehjælp, værktøjer, viden og nyheder som tillidsvalgt i FOA.