Opstillet som kandidat til posten som forbundsformand for FOA på FOAs Ekstraordinære Kongres 2002
Vi har allerede og skal fortsat ligesom de øvrige organisationer på det offentlige område tage bestik af, at den offentlige sektor er under kølhaling. Det stiller de faglige organisationer overfor tre hovedudfordringer:
Det lokale engagement kommer ikke ud af den blå luft, og der er næppe nogen patentløsning på, hvordan vi aktiverer medlemsdemokratiet. Derfor er der al mulig grund til at eksperimentere lokalt med beslutningsformer, medlemsaktiviteter osv. Samtidig er jeg overbevist om, at vi gør fagbevægelsen en stor tjeneste, hvis vi kigger det repræsentative demokrati lidt efter i sømmene. Mange beslutninger hører hjemme i det repræsentative demokrati, men vi bør efter min mening prøve at tillægge os en vane med altid lige at tænke tanken: Hvorfor skal denne beslutning tages i et forum, hvor det enkelte medlem ikke har én stemme? Og i de tilfælde, hvor vi ikke kan give os selv et overbevisende svar, så bør vi flytte beslutningen til det sted, hvor medlemmet kan stemme. Mit bud vil være, at den fremtidige afdeling skal give rum for: Individuel indflydelse på egen situation indenfor fællesskabets rammer
Udviklingen af forbundets struktur og arbejdsmetoder må ses i lyset af disse mange krav til en slagkraftig og levende organisation i fremtiden. Strukturen skal blandt andet kunne rumme:
FOAs sektorer giver plads til faggruppernes arbejde med faglighed, overenskomst og uddannelse, og modsat rygterne har hverken jeg eller andre kandidater udtrykt ønske om at nedlægge sektorerne. Udviklingen i Det Kommunale Kartel med etablering af branchesamarbejde peger endvidere i den rigtige retning, når det handler om at skabe fælles fodslag på centralt plan mellem forbund med medlemmer på de samme arbejdspladser. Men er tiden ikke snart inde til, at vi for alvor diskuterer med hinanden om, hvordan vi skaber et lokalt fælles fodslag i forhold til den enkelte arbejdsplads? Under alle omstændigheder skal både strukturen og arbejdsmetoderne kunne modsvare den igangværende udvikling:
Skal vi kunne håndtere denne udvikling, så skal vi i forbundet fortsætte decentralisering af kompetence til afdelingerne.
Og her kommer vi ikke uden om også at drøfte økonomi. Opgaver, der udlægges til afdelingerne, må følges med reelle muligheder for at kunne varetage opgaverne kvalificeret.
Jeg tror, at samarbejde på arbejdspladsen og i kommunen eller amtet på tværs af fagforeninger og hovedorganisationer vil stå i centrum i fremtidens strukturdebat i fagbevægelsen på det offentlige område. Lokale forhandlingsfællesskaber vil blive forløber for nye organisationsdannelser, og lokale netværk af tillidsrepræsentanter vil opstå uden central styring. Løsning af de mange opgaver, som allerede er udlagt og formentlig i fremtiden i endnu større grad vil blive udlagt lokalt, gør det nemlig ret uinteressant, hvem der er organiseret i hvilke fagforeninger. Det vil blive langt mere interessant, hvordan alle berørte faggrupper på arbejdspladsen får indflydelse på løsningerne. I virkeligheden giver den nuværende hovedorganisationsopdeling ikke mening lokalt. For de berørte faggrupper er det reelt ligegyldigt om den ene faggruppe står i LO, den anden i FTF og den tredje i AC, hvis en aftale, der omfatter alle skal forhandles på arbejdspladsen, eller der skal drøftes budgetter, personalepolitik, lønpolitik, uddannelsespolitik osv. i samarbejdsudvalget eller MED-udvalget. Den største lokale styrke opnås, hvis én arbejdsplads dækkes af én organisation, og det tror jeg - med den forsinkelse som fagbevægelsens traditionelle træghed i strukturspørgsmål automatisk udløser - vil blive styrende for fremtidens debat om udvikling af forbund og afdelinger. Samtidig tror jeg, at vi i fremtiden bliver tvunget til at tage hul på en række knap så behagelige spørgsmål:
Forbund og afdelinger skal kunne varetage mange områder og løse mange forskellige opgaver, men efter min vurdering, vil de mest presserende i de nærmeste år blive:
Løn og ansættelsesforhold er vigtige, men en ordentlig arbejdsplads med udfordringer, ansvar og indflydelse - uden stress og nedslidning - spiller også en afgørende rolle for de fleste. Alle undersøgelser viser, at arbejdsmiljøet i kommuner og amter har det rigtigt skidt. Ikke mindst undersøgelserne af, hvordan de ansatte oplever eget fysisk og psykisk arbejdsmiljø bekræfter, at den er gal. Som forbund skal vi stille krav til politikerne og embedsmænd både om at betragte denne form for brugerundersøgelser på lige fod med patient- eller forældretilfredshedsundersøgelser, og om at reagere lige så hurtigt og konsekvent på røde tal på bundlinjen i personaletilfredshedsundersøgelser, som de reagerer på dårlige resultater i brugerundersøgelserne. I virkeligheden burde der rejse sig en bevægelse blandt de ansatte og de faglige organisationer på et krav i retning af: Vi vil have arbejdspladser, som vi kan holde til hele arbejdslivet. Vi arbejder i FOA , efter min vurdering, godt på dette område, men vi har behov for at sætte arbejdsmiljøperspektiverne mere direkte ind i alle de andre sagsområder, som vi arbejder med. Og vi får ikke mindre behov for at styrke indsatsen, efter at de borgerlige har overtaget regeringsmagten. Sporene efter regeringens foreløbige udmeldinger på arbejdsmiljøområdet skræmmer for alvor.
I omstillingen af den offentlige sektor indgår til stadighed nye begreber og såkaldte styreformer. Udbud, intern kontraktstyring, offentligt-privat samarbejde, fritvalgsmodeller, brugerstyring, skiftende managements-teorier osv. er blot et lille udpluk. Efter min opfattelse er der behov for, at vi som forbund bliver bedre til at tage stilling til og beslutte handlinger i forhold til disse mange nye tiltag. Set fra min udkigspost udføres der et godt stykke arbejde i Det Kommunale Kartel med at analysere og dokumentere konsekvenser i forhold til de nye tiltag, men jeg mangler, at vi bruger dette arbejde mere direkte i FOAs egen virksomhed. Og så er det vel næsten overflødigt at sige, at vi med kongresbeslutningen i 2000 nu må være færdige med at føre en zik-zak kurs i forhold til udlicitering. Vi skal fastholde, at vi er modstandere og på samme tid aktivt påvirke udformningen af et udbud, såfremt beslutningen alligevel tages.
Det er ikke nok, at der lokalt skal ske drøftelser i samarbejds- eller MED-udvalg. Den enkelte ansatte eller faggruppe skal have et krav på en uddannelsesplanlægning, der helt konkret fastlægger hvilke tilbud, der gives, og hvornår tilbuddene føres ud i livet. Selvom det måske er lidt kættersk, så tror jeg også, at vi på længere sigt vil stå i en stærkere position lokalt, hvis vi som forbund beslutter os til at arbejde for fremtidigt at afsætte overenskomstmidler til aftalen, således at der er penge, som parterne i fællesskab råder over, når uddannelsesplanlægning skal gennemføres. Udviklingen i kravene til de ansattes kompetencer går hurtigt, og derfor haster det med at få en egentlig aftaleret over afsatte midler til uddannelse og kompetenceudvikling. Til gengæld skal vi finde den rigtige balance mellem vores stræben efter at skabe så gode grunduddannelser og efteruddannelser til alle FOA’s faggrupper og en erkendelse af, at der også i dette samfund skal være plads til mennesker, der - af mange forskellige årsager - ikke er motiveret til langvarig uddannelse.
Jeg oplever FOA som et af de forbund, der har rigtigt godt fat i arbejdet med Det rummelige arbejdsmarked centralt og i afdelingerne. Med de kommende rekrutteringsproblemer bliver denne indsats endnu vigtigere. Til gengæld rummer denne indsats også muligheder for at hjælpe medlemmer, der ikke længere kan klare det hidtidige job, og denne del af indsatsen, skal efter min mening opprioriteres. Men også her vil en styrket indsats forudsætte, at vi kan engagere arbejdspladsrepræsentanterne i en aktiv indsats for at fastholde kolleger – gennem skånejob, fleksjob, nedsat tid eller i kraft af fornuftige seniorordninger, og denne del af Det rummelige arbejde, tror jeg, at vi skal tillægge størst vægt de kommende år.
Forbundssekretær
Formand for Social- og sundhedsafdelingen i Storkøbenhavn
Næstformand i Teknik- og Servicesektoren