Til kongressen 2016, blev formand Mogens Bech Madsen valgt med 54 stemmer, mens modkandidaten Kim Henriksen, sektorformand i Herning, fik 46 stemmer. Til posten som næstformand fik Joan Lindskov 73 stemmer, mens modkandidaten Dorthe Isager, sektorformand for FOA Sjælland, fik 27 stemmer.
Opstillet til formand
Opstillet til næstformand
Jeg ville være uærlig, hvis jeg påstod, at det ikke påvirker mig at skulle i et kampvalg kun godt et år efter, at jeg blev valgt som sektorformand på sektorens ekstraordinære årsmøde i august 2015. Men jeg hylder på den anden side demokratiet i FOA, som betyder, at vi der er valgt, også får afprøvet vores mandater i valghandlinger.
Jeg tiltrådte for så vidt til en bunden opgave midt i kongresperioden, hvor kongres og årsmøde havde vedtaget retningslinjerne for vores indsats. Og jeg synes faktisk, at jeg har gjort det godt som sektorformand, og jeg vil meget gerne have en periode mere, hvor jeg får alvor kan tage fat på et arbejdsprogram, som jeg har haft den afgørende indflydelse på.
Jeg er hurtigt kommet på plads i forbundets politiske ledelse og i hovedbestyrelsen. Jeg oplever, at der er respekt omkring mig.
Jeg har med mit gode humør og vilje til samarbejde været med til at styrke samarbejdet og fællesskabet i forbundets ledelse.
Vores store afdelingsrunde i efteråret og foråret var en god oplevelse. Vi havde nogle gode snakke med de lokale tillidsfolk og bestyrelser, og det har givet et godt indtryk af arbejdet i de lokale afdelinger og sektorer og deres forskellige arbejdsvilkår. Det har givet en stor respekt for den indsats og engagement, som der lokalt ydes for medlemmerne af sektoren hver eneste dag.
Det daglige samarbejde med holdet omkring sektoren har været særdeles velfungerende. Med de positioner og opgaver, vi har i forhold til især ministeriet og Kommunernes Landsforening, har det været helt afgørende, at vores samarbejde har været både tillidsfuldt, kreativt og udviklende.
Dette har også været en stor medvirkende årsag til, at jeg i forhold til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, herunder i forhold til minister Ellen Trane Nørby, oplever, at der er en stor lydhørhed omkring FOAs synspunkter og omkring de forslag til kvalitetsudvikling, som vi bibringer ministeriet. Dette på samme måde i forhold til faglighedsarbejdet i forhold til Kommunernes Landsforening (KL) og i forhold til de samarbejdspartnere, vi har i den forbindelse (fx BUPL, DLF og Børne- og Kulturchefforeningen).
Det har været en stor fordel, at vi fik lavet en glidende overgang, hvor sektorens næstformand valgte at fortsætte valgperioden ud. Det har sikret, at intet blev glemt i farten, og det har sikret, at historien kom med over i det nye formandskab.
Vi har brugt mange kræfter på at sikre et tæt forhold til alle de faglige udvalg i sektoren. Vi har i den forbindelse gendrøftet faggruppesystemets formål og opgaver, og vi har støttet de faglige udvalg i at løse opgaven. Det er min oplevelse, at de faglige udvalg er mere afklarede på deres rolle og på de muligheder, de har i arbejdet, og det er en proces, vi skal arbejde med løbende. De faglige udvalg, faggruppelandsmøderne og faglighedskonferencerne er en del af fundamentet i sektoren.
Det er sektorbestyrelsen også. Og jeg synes, at situationen omkring kampvalget og årsmødet har vist, at her er der plads til forbedringer. Selvom jeg personligt er åben overfor kritik og gode idéer, viser det sig alligevel, at vores drøftelser ikke formår at bringe alt frem i lyset.
Jeg vil i den nye bestyrelse arbejde for, at vi sikrer en åben og konstruktiv dialog, hvor bestyrelsesmedlemmerne tillidsfuldt kan bringe såvel gode idéer som kritikpunkter frem.
Jeg har lige fra den første dag stået til rådighed for pressen, og det er lykkedes at komme igennem med mange sager det seneste år. Pressen er især interesseret i nye undersøgelser, som vi derfor har produceret en del af. Men undersøgelserne er i høj grad også produceret som en hjælp til afdelinger og TR - for eksempel i arbejdet med bedre normeringer.
Mine politiske mål afspejles i høj grad i forslaget til sektorens arbejdsprogram for den kommende periode, som bliver præsenteret på sektorårsmødet.
Men af de mange emner, som nævnes i arbejdsprogrammet, vil jeg gerne fremhæve nogle punkter, som jeg har et særligt personligt fokus på:
Fremtiden for den pædagogiske assistent med fokus på den pædagogiske assistents kompetencer, og på, hvordan vi sikrer anerkendelse og respekt omkring den faguddannede. Dette drøfter vi også i det Kommunale Nordiske Samarbejde (KNS), hvor vores søsterorganisationer i Norge, Sverige og Finland har præcist de samme udfordringer, og hvor vi har aftalt, at vi også i dette regi vil mødes og sætte fokus på emnet.
En sikring af udbuddet af uddannelsen pædagogisk assistent, hvor kommunernes landsforening (KL) er kommet igennem med en meget drastisk nedsættelse af dimensioneringen til uddannelsen, og faktisk siger, at de slet ikke kan se behovet for den. Her er det nødvendigt med en koordineret indsats både lokalt og centralt, og vi nedsætter blandt andet en indsatsgruppe til formålet.
Sikre at der også i fremtiden er en velfungerende dagpleje. Jeg synes, at vi gør mange af de rigtige ting allerede. Forbundet skal fortsat være en medspiller omkring den faglige udvikling, og blive ved med at sikre, at dagplejen bliver hørt i ministeriet og KL, og vi skal fortsat understøtte afdelinger og tillidsfolk når dagplejen udfordres.
De private børnepassere er fortsat et fokuspunkt. Vi er i den forbindelse ved at revidere forbundets vejledning på området, og presser voldsomt på, for at sikre at børnepasserne skal leve op til det samme krav og tilsyn som den kommunale dagpleje.
Efter at diskussionen omkring minimumsnormeringer er stoppet, er der behov for en ny normeringsstrategi for såvel daginstitutionsområdet som pædagognormeringen i dagplejen. Vi har påvist behovet for bedre sociale normeringer i boligområder med mange udsatte børn. Det bliver der lyttet til i ministeriet, og det har givet os ny adgang til at drøfte normeringer.
Dagplejepædagogernes arbejdsopgaver har ændret sig over tid. Dagplejen er ikke længere et pasningstilbud, men et pædagogisk tilbud. Dagplejepædagogernes opgaver, løn og stillingsbetegnelse skal kulegraves, og det er mit mål, at dette vil føre til en ny fælles strategi for sektoren.
De sociale konsekvenser af kontanthjælpsreformen og regeringens øvrige fattigdomsskabende tiltag i et børneperspektiv. Børnene bliver de største tabere, og det skal italesættes.
Overenskomstfornyelsen 2018, hvor jeg har sikret, at sektoren gennem evalueringen af forløbet i 2015 er rustet til at drøfte, hvor vi kan bevæge os i forhold til en uddannelsesdagsorden. Men hvor uddannelse næppe bliver det store punkt, og hvor vi skal have sat nye krav på dagsordenen.
Samarbejdet med den nye næstformand i sektoren, hvor jeg ser frem til samarbejdet med den af de 2 kandidater, som bliver valgt til posten.
Jeg har modet, energien og lysten til også at være sektorformand de næste 3 år – og jeg vil yde mit bedste for sektoren og medlemmerne.
Jeg skal hermed overfor pædagogisk sektor tilkendegive, at jeg ønsker at kandidere til formandsposten i pædagogisk sektor.
Pædagogisk sektor skal vælge formand på det kommende årsmøde 2016. Denne post skal bestrides af en person, der både vil arbejde for faget og fagligheden, men så afgjort også for hele demokratiet i sektoren. Pædagogisk sektor har brug for en formand, der vil arbejde for inddragelsen af faggrupperne og de lokale sektorer/afdelinger i arbejdet. En formand skal repræsentere og favne de holdninger som sektoren vil og skal kendes for.
Faggrupperne er eksperter i eget fag og det er altafgørende for pædagogisk sektor, at vi forsat arbejder med en synlig strategi, hvor fagets repræsentanter inddrages i sektorens arbejde. Pædagogisk sektor er kendt for et solidt og velfungerende demokrati, som dog har potentiale til at blive endnu stærkere.
Som formand for pædagogisk sektor vil jeg arbejde målrettet med udvikling af dette demokrati i et endnu tættere forpligtende samarbejde med fagets repræsentanter/fagligt udvalg, sektorbestyrelsen og de lokale sektorer/afdelinger.
I overvejelserne forud for offentliggørelsen af mit kandidatur, har jeg i høj grad fokuseret på, hvordan arbejdet og rollen som formand kan udvikles. Samtidigt med disse overvejelser, har jeg været overbevist om, at arbejdsopgaverne kræver en stor arbejdsindsats. Jeg vil påtage mig ansvaret og gøre mit for at bidrage til den udvikling, der sætter faget og medlemmerne i centrum – sammen med pædagogisk sektor. Et formandskab tegnes af en formand, men også af en tydelig næstformand, der sammen med formanden repræsenterer den pædagogiske sektor. Jeg mener, at det i samarbejdet mellem formand og næstformand er væsentligt, at kende hinandens stærke og svage sider, for tilsammen at kunne opnå de nødvendige resultater. Jeg har stort mod på formandsopgaven, og ønsker at varetage den på en sådan måde, at næstformanden bliver en synlig og vigtig part i formandskabet. Jeg har et grundlæggende fundament i det fagpolitiske arbejde og kan derfor bidrage med nye impulser til sektoren – noget nyt og anderledes med afsæt i det vi kender i dag.
Jeg er 45 år gammel og har de sidste 9 år været sektorformand i FOA Herning. Siden 2008 har jeg siddet i den centrale sektorbestyrelse.
Jeg er i mit arbejde meget fokuseret på, at sikre den meste tilfredsstillende opgaveløsning i overensstemmelse med medlemmernes ønsker og behov. Det betyder også, at jeg ofte opfattes som værende meget vedholdende i forhold til opgaven og sikringen af det enkelte medlems rettigheder. I mit daglige arbejde er det afgørende, at de tillidsvalgte er inddraget, både i forhold til konkret sagsbehandling, men også i forhold til sikring af fagets udvikling. Jeg har altid været meget optaget af faggruppernes faglighed. Jeg mener, at vi i fagbevægelsen har et ansvar for at være med til at inspirer vores medlemmer i jobbet og udvikle fagområderne. Når vi repræsentere medlemmerne, er præsentationen af vores arbejde vigtig og jeg arbejder derfor altid ihærdigt for den bedste præsentation. Jeg har et stærkt incitament i mit arbejde, der hedder demokrati. I forhandlingssituationer er jeg strategisk og målbevist, og arbejder flittigt frem mod at opnå det bedste resultat.
Jeg vil som sektorformand arbejde med fokus på medlemmernes fag, dette vil ske i tæt samarbejde med bestyrelsen, faggrupperepræsentanterne og lokale repræsentanterne for pædagogisk sektor. Sektorbestyrelsen centralt evner samarbejdet omkring faget og fællesskabet, og sat i sammenhæng med det regionale formandssamarbejde og de lokale sektorbestyrelser, bliver potentialet i sektorens strategiske arbejde endnu mere styrket. Jeg vil arbejde for at formandsskabet bliver synligt og deltagende på centralt og regionalt niveau samt lokalt. Vi skal via fællesskabet tegne en hel sektor og turde vise markante fagpolitiske holdninger, så medlemmet mærker, at de har en organisation bag sig. Sektoren skal arbejde overordnet strategisk på at gøre en forskel på samfundets forskellige pædagogiske fagområder. Den pædagogiske assistent uddannelse er under et voldsomt pres og vi i den centrale/lokale sektor skal så afgjort gøre vores for indflydelse på det der sker. Den pædagogiske assistent uddannelse er en erhvervsuddannelse der både giver det unge menneske mod på det pædagogiske fagfelt og motivation til videregående uddannelse. Mange af vores kollegaer har via denne uddannelse fået teoretisk indhold i deres arbejde og endnu flere har fået selvtillid og mod på mere kompetenceudvikling i forhold til deres fag. Det er derfor afgørende for sektoren, at der fremadrettede bliver argumenteret for den pædagogiske assistent uddannelse. Pædagogisk sektor har nogle helt særlige udfordringer ved de kommende overenskomstforhandlinger, set i lyset af forhandlingsresultatet i 2015. Det er en stor og vigtig opgave at sikre medlemmerne gode overenskomstmæssige rettigheder, og det er en opgave som jeg er sikker på vil give pædagogisk sektor mange udfordringer. Men samtidig er jeg sikker på, at pædagogisk sektor med vores erfaringer fra tidligere overenskomstforhandlinger, vil stå sammen og opnå det bedste resultat. Jeg vil som sektorformand være lyttende og tage imod inspiration fra hele forbundet. Jeg vil repræsentere, synliggøre og dagsordensætte pædagogisk sektors medlemmer i mange situationer. Jeg vil med din stemme arbejde for, at vi sammen gør en forskel i pædagogiske sektor. Med venlig hilsen Kim Henriksen
I en alder af 44 år og med 25 års erfaring i det pædagogiske felt, hvoraf de sidste 11 år har foregået med TR/FTR arbejde, vælger jeg nu at stille op som næstformand i den centrale sektor. I 2005 blev jeg valgt som TR og i 2008 som FTR for pædagog– og omsorgsmedhjælperne i Ringsted kommune. En plads i Hoved MEDudvalget har givet mig stor viden og erfaring med MED-systemet. Det har været til stor gavn for mange TR/FTR i mit nuværende job som sektorformand i FOA Sjælland. I min tid som henholdsvis kommunal dagplejer, pædagogmedhjælper i børnehaver, på specialskole, deltagende i et enkeltmandsprojekt, på boinstitution og med tvangsfjernede børn, har jeg opnået en bred viden om vilkårene for medarbejderne på det pædagogiske område. Dette gør, at jeg kan udføre mit nuværende job nuanceret til gavn for de forskellige faggrupper på området. I mit virke som repræsentant for medarbejderne har det været en klar styrke, at jeg har en bred erfaringsflade. I mit arbejde som FTR har jeg været så heldig at være en del af den centrale sektorbestyrelse og Fagligt udvalg, hvor jeg de sidste 3 gange har været en del af overenskomstforhandlingerne. Dette har givet mig kompetencer til at agere i det fagpolitiske felt. I jobbet som næstformand i den centrale sektor vil jeg gennem fagpolitiks lobbyisme arbejde for de pædagogiske faggruppers arbejdsvilkår og arbejdsmiljø. Jeg syntes, at jeg har meget at byde ind med, og jeg brænder for fagpolitik og det pædagogiske fag!
Dorthe Isager, merkonom i ledelse, gift med Per på 23. år, 2 ”voksne” børn på 21 og 23 år, der er fløjet fra reden, bor på 7 kartoffel-række i Sorø med hundene Henning og Valde og katten Bo.
Jeg orienterer hermed om, at jeg opstiller som kandidat til posten som næstformand for pædagogisk sektor i FOA. Mit navn er Joan Lindskov og jeg er 50 år. Jeg har været medlem af FOA i over 20 år. Jeg har været aktiv og engageret i FOAs arbejde via repræsentation i faglig udvalg for ledere, faglig udvalg for dagplejepædagoger og dagplejeledere samt dagplejelederudvalget over de sidste 10 år, hvilket har givet mig indsigt i den aktuelle politiske dagsorden. Som næstformand ønsker jeg at være med til at sikre og højne kvalitet og kompetenceudvikling på det pædagogiske område. Der er mange store udfordringer på det pædagogiske område, som vi skal have fokus på f.eks. forøgelse af antallet af private dagtilbud, forholdene for det pædagogiske personale i skolerne, omsorgsmedhjælperne på døgnområdet og det faldende antal dagplejere og ikke mindst at sikre uddannelse af pædagogmedhjælpere og dagplejere. Jeg vil gerne være med til at stå i spidsen for at gøre en forskel for medlemmerne i FOA. Jeg vil gå til opgaven som næstformand for pædagogisk sektor med et stort engagement og ønsket om i samarbejde med formanden, at gøre mit bedste for at repræsentere FOAs medlemmer. Det kræver en faglig funderet argumentation at få ministeriet til at rettet fokus på de mindste børn og værdien af tidlig indsats. Den argumentation mener jeg at jeg kan bidrage til. Faglig argumentation er væsentlig i kampen mod kvalitetsforskelle i lovgivning for private dagtilbud og private børnepassere. Ligesom faglig argumentation og kendskab til forskning er vejen til bedre normeringer. Jeg har et fagpædagogisk og ledelsesmæssigt udgangspunkt til at tale pædagogisk sektors og FOAs sag. Med min viden om, hvad børn 0-5 år har brug for, for at kunne trives og udvikle sig, er jeg klædt på til drøftelser af kvalitet i dagtilbud med Ministeriet, Socialstyrelsen, Børne- og kulturcheferne, KL og andre. I drøftelser af fremtidens dagtilbud med arbejdsgiverne kan jeg drage fordel af, at jeg selv har været leder. Jeg kan med eksempler fra min tid som leder og min aktuelle situation som vikar i dagtilbud argumentere for og imod de forslag, som FOA mødes med og samtidig kan jeg understøtter de forslag FOA opstiller, når der skal skabes bedre kvalitet og personalenormeringer i dagtilbud. Jeg er vant til at tale og udtale mig om pædagogiske aspekter. Jeg oplever mig selv som skriftlig og retorisk velfunderet, og jeg optræder professionelt med opgaven for øje. Jeg har en diplomuddannelse i ledelse og en master i ledelse og organisationspsykologi, hvilket bl.a. betyder at jeg kan tilegne mig komplekse teoretiske skrivelser. Jeg har talt ved konferencer og seminarer om emner som uddannelse, minimumsnormering, inklusion med aktionslæring som metode og gæsteplejeordning. Jeg har ligeledes repræsenteret FOA i arbejdet med Fremtidens Dagtilbud og skrev i foråret 2015 et indlæg til hæftet ”Den pædagogiske assistent – en pædagogisk håndværker.” Jeg er arbejdsom, og giver ikke let op hvis jeg sættes til at arbejde for en sag/opgave. Jeg arbejder målrettet og resultatorienteret, med de opgaver jeg tildeles. Jeg er p.t tilknyttet et vikarbureau, hvor jeg vikarierer som pædagog i klub, SFO, børnehave og vuggestue. Det giver mig et bredt aktuelt kendskab til praksis i flere pædagogiske arbejdsfelter, og jeg får et indblik i hvordan arbejdsvilkårene er for det pædagogiske personale, pædagoger og pædagogmedhjælpere. Indtil 31.12.2015 var jeg ansat som dagplejeleder i Kolding Kommune, et job jeg har besiddet i 19 år. Et job jeg efter eget ønske forlod for at søge nye arbejdsmæssige udfordringer. Jeg har siden 1985 arbejdet inden for det pædagogiske område startende som pædagogmedhjælper i en børnehave, vikar i et bofællesskab, pædagog på en døgninstitution, pædagog i en børnehave, støttepædagog, dagplejepædagog og dagplejeleder. Hele min praktiske og teoretiske erfaring er opnået og opstået i det pædagogiske felt. Jeg har således erfaring fra flere pædagogiske arbejdspladser og vil bestræbe mig på også at opnå viden om de øvrige faggrupper som legepladsansatte, pladsanvisere og omsorgsmedhjælpere. Det er mit mål at indgå i dialog med alle faggrupper for derigennem at kunne arbejde målrettet for forbedringer. Med min praksisnære erfaring vil jeg præge de politiske beslutninger, således at de giver genklang blandt FOAs medlemmer i deres daglige arbejde. Hvis jeg bliver valgt som næstformand for pædagogisk sektor, vil jeg indgå et tæt samarbejde med formanden for pædagogisk sektor og sammen med vedkommende lægge en strategisk plan for kommende mål og opgaveprioritering. Sammen kan vi gøre forskellen, og jeg vil søge viden og møde mine nye samarbejdspartnere, så jeg på bedste vis kan udfylde posten. Jeg vil orientere mig omkring aktuelle udfordringer så FOA er på forkant med udviklingen på det pædagogiske område. Sammen med sektorens formand, bestyrelse, faggrupperepræsentanter, afdelingernes sektorformænd og medlemmerne ønsker jeg at være med til at udvikle, skabe den strategi og de rammer, der skal til for at pædagogisk sektor og FOA kan være et skridt foran og kan agere i den samtid, vi lever i og dermed sikre at det enkelte medlem kan se sig selv i FOA. Sammen med sektorens formand, bestyrelse, afdelingernes sektorformænd og medlemmerne ønsker jeg at være med til at udvikle, skabe den strategi og de rammer, der skal til for at pædagogisk sektor og FOA kan være et skridt foran og kan agere i den samtid, vi lever i. Hvis I kan se muligheder i mig, så er jeg klar til at løfte opgaven som næstformand for pædagogisk sektor. Venlig hilsen Joan Lindskov
4 børn, Christian 26 år, Camilla 25 år, Thomas 20 år og Signe 16 år
Fitness World, vandreture, løb, svømning og læsning af fag- såvel som skønlitteratur.