Overenskomst og politisk kraft

Fælles kamp for retfærdig løn

Viser din løn det, du er værd? Får du og dine kolleger den løn, I fortjener? Viser din løn, at du gør en stor forskel for andre mennesker hver dag?

Som medlem af FOA indgår du i et fællesskab med andre, der forstår og anerkender værdien af det arbejde, du udfører.

Du og dine kolleger løser fagligt komplekse opgaver og løfter et tungt samfundsmæssigt ansvar, ofte under stort tidspres. Det skal selvfølgelig afspejle sig i beløbet på din lønseddel – men bliver det langt fra altid, fordi stærke kræfter kæmper imod. I FOA er du en del af et stærkt fællesskab, som står fast på, at dit arbejde skal anerkendes – også ved lønforhandlingerne.

Generelle lønstigninger ved hver overenskomst

Det er FOAs overenskomst med arbejdsgiverne, der sikrer, at du har ret til en minimumsløn. Vores professionelle forhandlere forhandler derudover generelle lønstigninger hjem til alle medlemmer ved hver ny overenskomst.

Det betyder, at din løn ikke kommer til at afhænge af din livssituation og personlighed, eller hvor let det er for din arbejdsgiver at finde medarbejdere på dit område.

Lokalløn til dig og kollegerne?

Som medlem af FOA kan du også få hjælp ved de lokale lønforhandlinger. Måske har du oplevet, at din leder siger, at der ikke er penge til lokalløn?

Med FOA i ryggen kan du løfte din og dine kollegers lønforhandling fra den enkelte arbejdsplads op på et niveau, hvor der er penge i kassen – om det så er kommunens kasse eller en privat virksomheds kasse. Det er arbejdsgiverens ansvar at sørge for, at der er penge til lokalløn – og det ansvar kan vi i FOA sørge for, at din arbejdsgiver lever op til.

Kontakt din tillidsrepræsentant eller din lokale fagforening, hvis du og dine kolleger gerne vil have hjælp ved de lokale lønforhandlinger.

Kontakt din lokale fagforening

Du har altid mulighed for at få tjekket din lønseddel

Få et gratis løntjek

Som medlem af FOA kan du få hjælp til din lønforhandling

Få hjælp til lønforhandling

Vidste du, at
  • uden fagforeninger kunne din arbejdsgiver bestemme din løn?
Afhængig af, hvor stærk du var ved forhandlingsbordet, kunne du måske overtale din arbejdsgiver til at give dig lidt ekstra i lønposen. Men meget ville afhænge af din livssituation, din personlighed og faktorer, som du ikke selv har indflydelse på som samfundsøkonomien, og hvor let det er for din arbejdsgiver at finde medarbejdere på dit område.