Stærk støtte ved opsigelse - få hjælp hvis du bliver fyret

Stærk støtte ved opsigelse

Er du blevet indkaldt til tjenstlig samtale? Eller står du med en opsigelse i hånden og en følelse af at være blevet uretfærdigt behandlet?

Som medlem af FOA har du en stærk fagforening i ryggen, der sørger for, at du ikke står alene med problemet.

Er du truet af opsigelse eller allerede opsagt?

Er du truet af opsigelse, hjælper vi dig med rådgivning og deltager i din tjenstlige samtale, hvis du ønsker det. Vi forhandler din afskedigelse og hjælper dig med at føre sagen videre, hvis din lokale arbejdsgiver og FOA ikke kan blive enige.

Står du allerede med en opsigelse, tjekker vi, om alle regler er blevet overholdt.  Vi oplever desværre sager, hvor arbejdsgiveren har fyret en medarbejder uden saglig begrundelse. Vurderer vi, du er blevet fyret uden en klar eller gyldig begrundelse, tager vores erfarne sagsbehandlere og jurister over med sikker hånd og fører sagen for dig.

En uretmæssig afskedigelse kan betyde, at din arbejdsgiver bliver dømt til at betale dig en godtgørelse. Den kan vi også hjælpe dig med at få.

Tjenstlig samtale og andre kritiske jobsituationer

Der er 3 situationer, hvor det er altid en god idé at gå til FOA:
  • Hvis du er i en situation på jobbet, hvor du føler dig fyringstruet.
  • Hvis du er blevet indkaldt til tjenstlig samtale eller har fået en advarsel.
  • Hvis du er blevet opsagt. Der kan være særlige grunde til at være opmærksom, hvis du bliver opsagt under graviditet, barsel eller sygdom.

Sådan får du hjælp af FOA

Tal med din tillidsrepræsentant, hvis du står i en kritisk jobsituation. Eller kontakt din lokale fagforening. Vi hjælper dig også, når du har brug for  at komme videre i et nyt job.

Find din lokale fagforening

Vidste du, at
  • din arbejdsgiver skal orientere din tillidsrepræsentant, hvis der er planer om en afskedigelse, når du er ansat under vores overenskomster?
  • du har ret til et fornuftigt opsigelsesvarsel, hvis du arbejder som månedslønnet under en af FOAs overenskomster?
Det betyder, at du ikke risikerer at stå uden job fra den ene dag til den anden.