Rådgivning om barselsregler - få svar på dine spørgsmål

Rådgivning om barselsregler

Hvornår skal jeg fortælle min arbejdsgiver, at jeg er gravid? Hvor længe kan jeg være på barsel? Hvad har jeg ret til som far? Hvordan deler vi bedst barselsorloven som forældre? Hvilke regler gælder ved adoption? Og hvad med økonomien?

Som medlem af FOA kan du få svar på alle spørgsmålene og blive guidet sikkert igennem barselsreglerne.

FOA guider dig gennem barselsreglerne

Der melder sig naturligt mange spørgsmål og dilemmaer, når du og din partner venter barn, og I skal planlægge barslen. Samtidig kan barselsreglerne virke overvældende og svære at gennemskue. Hos FOA kan du få hjælp til at samle alle brikkerne i puslespillet og tilrettelægge den barsel, der passer bedst til dine forhold. Og vi kan rådgive dig om de ansættelsesretlige rettigheder og regler, der gælder for dig, når du er gravid eller skal adoptere.

Opsagt under graviditet eller barsel?

Som FOA-medlem kan du være sikker på, at du også kan regne med os, hvis tingene går skævt. Vi forhandler med din arbejdsgiver, hvis der er brug for særlige hensyn i forbindelse med din graviditet. Og vi fører din sag, hvis du bliver opsagt på grund af graviditet og barsel.

5 situationer, hvor du altid skal gå til FOA

Der er nogle situationer, hvor det især kan være vigtigt at hente hjælp fra FOA:
  • Hvis du har brug for skånehensyn eller har svært ved at klare dine normale arbejdsopgaver.
  • Hvis du bliver sygemeldt under din graviditet.
  • Hvis du bliver opsagt under din graviditet eller barsel.
  • Hvis din arbejdsgiver laver ændringer i dine ansættelsesvilkår.
  • Hvis du skal på barsel som elev.

Sådan får du hjælp til barselsreglerne

Kontakt din tillidsrepræsentant eller din lokale fagforening, når du bliver gravid. Vi sætter dig ind i de rettigheder og pligter, du har brug for at kende, så du kan komme godt fra start i din barsel.

Find din lokale fagforening

Vidste du, at
  • du har krav på komme i betragtning til lønforhandling, selv om du er på barsel?
  • FOAs overenskomstaftaler sikrer, at du som offentlig ansat har ret til at gå på barsel med løn?
  • FOA har sikret dig ret til 2 omsorgsdage om året, hvor du kan holde fri med dit barn, når du vender tilbage til arbejdet efter barsel?