Godt arbejdsliv

Hjælp til at forebygge konflikter og mobning

Har du oplevet konflikter på din arbejdsplads? Har en konflikt udviklet sig til mobning?

Som medlem af FOA kan du altid få hjælp til at håndtere konflikter og modvirke mobning på arbejdspladsen.

FOA ved, hvordan man forebygger og løser konflikter

I fagligt stærke grupper kan der opstå faglige eller personlige spændinger, og selv et sammentømret team af kolleger kan blive splittet ved pludselige påvirkninger udefra. Det dræner en arbejdsplads for arbejdsglæde. Sammen med arbejdsgiverne har FOA derfor udviklet en lang række værktøjer til at forebygge konflikter og undgå mobning på arbejdspladsen.

FOA tilbyder flere former for hjælp

Hvis du oplever problemer med mobning og konflikter på din arbejdsplads, kan du og dine kolleger få hjælp fra FOA på flere måder:
  • Vi har været med til at udvikle arbejdsmarkedskurser om konflikthåndtering. Som FOA-medlem kan du få rådgivning om dine muligheder for at komme afsted på uddannelsen.
  • Vi kan give inspiration til, hvordan din arbejdsplads kan lave en konkret politik om konflikter og mobning.
  • Vi forhandler med din arbejdsgiver, hvis du som FOA-medlem bliver udsat for mobning.

Sådan får du hjælp til at forebygge konflikter og mobning

Kontakt din arbejdsmiljørepræsentant, din tillidsrepræsentant eller din lokale fagforening, hvis du og dine kolleger har brug for hjælp til at forebygge konflikter og mobning.

Find din lokale fagforening

Vidste du, at
  • FOA uddanner din tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant i at forebygge og håndtere konflikter og mobning?
  • FOA har indgået en aftale med kommunerne samt regionerne og din arbejdsplads der sikrer, at der skal aftales retningslinjer for at forebygge mobning og chikane?
  • FOA sammen med arbejdsgiverne på det kommunale område har aftalt, at I kan få gratis konsulentstøtte og vejledning om psykisk arbejdsmiljø og konflikter på din arbejdsplads?
    Få hjælp til at forbedre arbejdsmiljøet
  • færre oplever skænderier og konflikter på de arbejdspladser, hvor der i høj grad er hjælp og støtte fra kollegaer og nærmeste leder?
  • 25 % af FOAs medlemmer oplever skænderier eller konflikter månedligt eller oftere?
  • 40 % af de medlemmer, der har oplevet skænderier eller konflikter, havde i 2016 et sygefravær på mere end 7 dage?