Spørgsmål og svar om FOA-login

Oftest stillede spørgsmål om brug af FOA-login på foa.dk, tillidszonen.dk, Overenskomsttjek.dk og Netværk

Spørgsmål og svar om FOA-login

Jeg får en hvid side, når jeg forsøger at logge på

Hvis du får en hvid side i stedet for login-skærmbilledet, når du forsøger at logge dig på FOAs onlinetjenester, kan det skyldes at din browser er for gammel.

Du skal anvende den seneste version af Internet Explorer, Chrome eller Safari som din browser for at kunne logge på FOAs onlinetjenester.

Download browsere

Hvad er et FOA-login?

Et FOA-login består af et brugernavn og en adgangskode. Brugernavnet får du automatisk, når du opretter et FOA-login. Du kan selv vælge din adgangskode.

Hvordan får jeg et FOA-login?

Er du medlem af FOA, kan du bestille et FOA-login til dine onlinetjenester i FOA.

Du bestiller selv dit FOA-login på vej ind til en af FOAs onlinetjenester. Klik på en tjeneste på Mit FOA og vælg fanen Bestil FOA-login. Det tager 2 minutter, og du modtager dit brugernavn og vælger din adgangskode med det samme. Du skal bruge NemID, når du bestiller dit FOA-login. Derefter er NemID ikke nødvendigt at bruge.

Se også videoen nederst på denne side, hvor du bliver guidet gennem hele processen.

Kan jeg brug mit FOA-login til alle FOAs onlinetjenester?

Ja, hvis du opgiver din e-mailadresse eller dit mobilnummer, kan du bruge dit FOA-login til alle de onlinetjenester, du har rettighed til. Visse tjenester kræver dog ekstra sikkerhed. Her vil du blive bedt om at indtaste en engangskode, som du vælger om, vi skal sende til din e-mail eller din mobil.

Hvad har jeg adgang til med et FOA-login?

Visse af FOAs onlinetjenester kræver, at du har en gyldig login. Et FOA-login kan give adgang til følgende tjenester:

• Web a-kassen
    (Adgang for medlemmer af FOAs A-kasse)

• Tillidszonen
    (Adgang for tillidsvalgte og FOA-ansatte)

• FOA Jobsøgning Plus

• Netværk
    (Adgang for medlemmer af fagforeningen og FOA-ansatte)

• Overenskomst Tjek
    (Adgang for medlemmer af fagforeningen og FOA-ansatte)

• Mine bladabonnementer
    (Adgang for medlemmer af fagforeningen)

• Mine samtykker

• Søg Medlem
    (Adgang for tillidsrepræsentanter og fællestillidsrepræsentanter)

• Mine personoplysninger

• Mine tjenester
    (Adgang for FOA-ansatte, medlemmer af fagforeningen og FOAs A-kasse)

Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt mit brugernavn eller min adgangskode?

Du har mulighed for at få oplyst dit brugernavn. Du kan ikke få oplyst din adgangskode til dit FOA-login, men du kan vælge en ny. Det kan du gøre her:

Glemt brugernavn eller adgangskode

Hvordan skifter jeg adgangskode?

Du kan skifte din adgangskode her:

Glemt brugernavn eller adgangskode

Hvis du allerede er logget på med dit FOA-login, kan du klikke her:

Skift adgangskode (virker kun, hvis du allerede er logget på med dit FOA-login)

Hvad er kravene til min adgangskode?

Din adgangskode skal opfylde følgende krav:

• Din adgangskode skal bestå af 8 tegn
  • Den skal indeholde både bogstaver og tal
  • Adgangskoden må ikke indeholde visse specialtegn som fx &?%# eller æ, ø og å
  • Den må ikke indeholde det samme tegn 4 gange i træk, fx aaaa
  • Din adgangskode må hverken starte eller slutte med et mellemrum
  • Den må ikke indeholde dit cpr-nummer

Der skelnes mellem store og små bogstaver.
Du skal indtaste din adgangskode to gange for at sikre imod slåfejl.

BEMÆRK, hvis du er ansat i FOA: Kravene til din adgangskode er ikke identiske med ovenstående krav.

Hvad gør jeg, hvis min adgang bliver spærret?

Hvis du taster din brugernavn eller adgangskode forkert mere end fem gange, bliver dit FOA-login spærret. Du kan selv genåbne dit FOA-login og vælge en ny adgangskode. Det kan du gøre her:

Glemt brugernavn eller adgangskode

Hvad gør jeg, hvis ikke har adgang til en onlinetjeneste, som jeg mener jeg bør have adgang til?

På siden Mit FOA kan du se, hvilke onlinetjenester, FOA tilbyder. Som medlem er det forskelligt, hvilke onlinetjenester, du har adgang til alt efter, om du er medlem af fagforeningen eller a-kassen.

Mit FOA

Hvis du mener, at du bør have adgang til en bestemt onlinetjeneste, men ikke har adgang, skal du kontakte din afdeling. Det kan fx være, at du er tillidsvalgt, men ikke har adgang til Tillidszonen.

Find din afdeling

Kan jeg bruge mit FOA-login på en smartphone eller tablet?

Du kan sagtens bruge dit FOA-login på en smartphone (fx iPhone) eller en tablet (fx iPad). Det er dog ikke alle tjenester, der er optimeret til visning på en smartphone.

Hvorfor skal jeg identificere mig med en engangskode eller NemID, når jeg allerede er logget på med mit FOA-login?

Visse tjenester kræver en større sikkerhed end dit FOA-login. Det er tjenester, der giver dig adgang til at rette eller se oplysninger, der er omfattet af persondatalovgivningen. Du vil derfor blive bedt om at identificere dig yderligere.

Kan jeg rette mine personoplysninger med mit FOA-login?

Du bliver bedt om at identificere dig yderligere, hvis du anvender dit FOA-login til tjenesten Ret mine personoplysninger. Du kan identificere dig yderligere enten med NemID eller ved hjælp af en engangskode, vi sender til din e-mail eller din mobiltelefon.

Medlemmer af FOAs A-kasse: Hvordan får jeg som medlem af FOAs A-kasse adgang til web-a-kassen?

Er du medlem af FOAs A-kasse, kan du anvende dit NemID til at logge på web a-kassen.

Find din a-kasse

Har du ikke et NemID kan du bestille et her:

Bestil NemID

Hvis du har problemer med at anvende NemID, kan du anvende dit FOA-login sammen med en engangskode, som vi sender til din mobil eller e-mail. Du skal dog anvende dit NemID, når du opretter dit FOA-login.

Kan jeg logge på web a-kassen med mit FOA-login?

Vi anbefaler, at du anvender dit NemID til at logge på web a-kassen. Hvis du anvender dit FOA-login, bliver du bedt om at identificere dig yderligere. Du kan identificere dig yderligere enten med NemID eller ved hjælp af en engangskode, vi sender til din e-mail eller din mobiltelefon.

Tillidsvalgte: Hvordan får jeg som tillidsvalgt adgang til Tillidszonen?

Alle tillidsvalgte har adgang til Tillidszonen. Det er din afdeling, der skal sørge for at registrere dig som tillidsvalgt.

Hvis du er tillidsvalgt, men endnu ikke har adgang til Tillidszonen, skal du kontakte din afdeling.

Find din afdeling

Kan jeg logge på Søg medlem med mit FOA-login?

Du bliver bedt om at identificere dig yderligere, hvis du anvender dit FOA-login til tjenesten Søg medlem. Du kan identificere dig yderligere enten med NemID eller ved hjælp af en engangskode, vi sender til din e-mail eller din mobiltelefon.

Tidligere medlem af FOAs A-kasse: Hvordan kan jeg se min post fra FOAs A-kasse ?

Er du tidligere medlem af FOAs A-kasse, kan du logge på med dit NemID og se din post fra FOAs A-kasse.

Hvordan tilmelder jeg mig til et FOA-arrangement som ikke-medlem?

Som ikke-medlem kan du tilmelde dig visse arrangementer på www.foa.dk. Du skal anvende dit NemID, hvis du vil tilmelde dig et arrangement.

Ansat i FOA: Spørgsmål om FOA-login

Følgende gælder kun for ansatte i FOA:

Hvordan bestiller jeg mit FOA-login som ansat i FOA?
Du skal ikke bestille dit FOA-login som ansat. Du får automatisk oprettet et FOA-login. Derfor kan du heller ikke bruge funktionen ”Bestil FOA-login” på loginsiderne.
Dit FOA-login som ansat er din foa.dk e-mailadresse (xxx@foa.dk) og den adgangskode, du bruger til din FOA-pc/citrix.
Første gang du bruger dit FOA-login, bliver du bedt om at identificere dig med nemID. Derefter behøver du ikke NemID.

Hvad er forskellen på mit FOA-login og det ansat-login, jeg bruger, når jeg logger på min pc i FOA eller citrix?
FOA-login: Som ansat kan du bruge dit FOA-login til at logge dig på Overenskomst Tjek, Tillidszonen, Mine netværk og FOA NET, når du er udenfor FOA.

Ansat-login: Dit ansat-login er det login, du bruger til at logge på din pc i FOA eller på citrix. Dit ansat-login giver dig adgang til din pc og alle dine daglige arbejdsværktøjer. Når du er logget på med dit ansat-login, kan du komme på FOAs onlinetjenester uden yderligere login.

Hvad kan jeg bruge mit FOA-login til:
Du kan bruge dit FOA-login som ansat til at komme på onlinetjenesterne: Overenskomst Tjek, Tillidszonen, Mine netværk m.fl.. Du skal også logge på med dit FOA-login, når du vil gå på FOA NET uden for FOA.

Kan jeg skifte adgangskode på mit FOA-login?
Som ansat i FOA kan du skifte adgangskoden til dit FOA-login her:

Glemt brugernavn eller adgangskode

Hvis du allerede er logget på med dit FOA-login, kan du klikke her:

Skift adgangskode (virker kun hvis du er logget på med dit FOA-login)