Pædagoguddannelsen: Fra discounttilbud til kvalitetsuddannelse
Jan Hoby, næstforperson i LFS
Pædagoguddannelse fra 2014 var et stykke politisk makværk. Revisionen af uddannelsen endte med et tilbageskridt til tiden før 1992, hvor der var tre forskellige uddannelser til det pædagogiske område. Siden 1992 er hver eneste ændring af uddannelsen gået fra god til værre, og den seneste pædagoguddannelse er et symbol på alt, hvad der er galt med det danske uddannelsessystem fra vuggestue til universitet: Test, prøver, læringsmål, arbejdsmarkedsoptimering og zero dannelse.
Det kunne man læse i en leder fra LFS-NYT 2017. Men først i 2025 er samtlige partier i Folketinget kommet til nye dybe erkendelser. Den massive pædagogflugtskrise, som ramte landets daginstitutioner efter coronakrisen, og den efterfølgende rekrutteringskrise, som har tyndet godt og grundigt ud i pædagogandelen i landets daginstitutioner, er blevet krydret med et katastrofalt fald i ansøgere til pædagoguddannelsen, og det har endelig fået politikerne til at vågne op.
Denne gang kunne problemet ikke klares ved at lave lappeløsninger og fortsætte underfinansieringen og devalueringen af uddannelsen af de kommende pædagoger. Pædagogerne har nemlig stemt med fødderne, og det har Danmarks ungdom også. Hvorfor lade sig nøje med dårlig uddannelse, manglende anerkendelse, dårlig løn og dårlige arbejdsvilkår, når så mange andre professioner strutter af kvalitet og efterfølgende bedre arbejdsvilkår, højere løn, anerkendelse og status?
Så for en gang skyld har et samlet Folketing lyttet til det pædagogiske felt og alle dets indsigtsfulde stemmer og har skabt de overordnede rammer for en ny pædagoguddannelse, som ser dagens lys med sommeroptaget i 2027. Og det bliver en fantastisk pædagoguddannelse, som fremtidens pædagoger skal starte på. Her er otte highlights:
- Der kommer et længe ventet særskilt kvalitetsløft af pædagoguddannelsen, idet uddannelsestaksten løftes til et væsentligt højere niveau end i dag - nemlig med 60 procent.
- Der kommer markant flere undervisningstimer, mere vejledning og feedback, undervisning på mindre hold og mere øvelsesbaseret undervisning og mange flere undervisere.
- Detailstyringen med de mange ligegyldige mål, der i dag ses på pædagoguddannelsen, fjernes og erstattes af overordnede formål, så kernefagligheden i højere grad kommer i fokus.
- Den nuværende modulstruktur afskaffes og erstattes med fag og semesterstruktur med pædagogikken som det bærende element.
- Der skal være større fokus på social- og specialpædagogisk faglighed i både uddannelsens fælles grundforløb og alle tre specialiseringsretninger.
- Det er afgørende, at underviserne fremover skal have aktuelt kendskab til og erfaring fra den pædagogiske praksis, så professionsfagligheden og koblingen til praksis styrkes på pædagoguddannelsen. Herunder skal der være kombinationsstillinger med delt ansættelse i praksis og på pædagoguddannelsen, som det kendes fra sygeplejerskeuddannelsen.
- Praktikforløbene bliver markant forbedret, så de studerende i højere grad oplever trygge og lærerige praktikforløb.
- Praktiksteder eller klynger af småpraktiksteder skal fremover godkendes som praktiksted, og der skal være tilknyttet praktikvejledere, som har gennemført praktikvejledermodulet.
LFS er ikke mindre end begejstret for den nye pædagoguddannelse, hvor pædagogikkens kerne igen bliver omdrejningspunktet for fremtidens pædagoger. En vigtig kamp er vundet omkring fremtidens pædagoguddannelse.
Det ændrer ikke på, at forholdene for pædagoger og de mennesker, vi gør en forskel for, ikke står til at blive ændret i nærmeste fremtid. Det vil fortsat kræve kamp. Benhård kamp for ligeløn, højere pension, reelle minimusnormeringer, massivt løft af det specialiserede område - og fortsæt selv resten af listen.
Men for en stund er der grund til at fejre den nye pædagoguddannelse, for de fleste af vores ønsker er blevet indfriet.