Line Halleby Sundgaard

Kok, dagplejer og nu igang med en uddannelse til pædagogisk assistent

“Som dagplejer er den pædagogiske assistent-uddannelse min vej til stærkere faglighed” – fortæller Line Halleby Sundgaard

Fra kok til dagplejer

Line er 34 år og uddannet kok. Men med 3 børn besluttede hun at finde et andet job og valget blev dagplejer. Hun har altid haft et stort engagement i børn og valgte dagplejen, fordi hun ønskede en hverdag med nærvær, omsorg og udvikling – samt et job, som hun følte ville gøre hende mere glad i hverdagen. For Line er det vigtigt, at man mærker efter og træffer de valg, der gør én glad.

Krav om uddannelse

Da hun søgte stillingen som dagplejer, stillede hun som krav, at hun ville få mulighed for at tage den pædagogiske assistent-uddannelse (PAU). For hende handler det om at være fagligt klædt på og kunne give børnene det bedste. Ved ansættelsen blev Line lovet, at efter 3 år som dagplejer ville hun få tilbudt uddannelsen til pædagogisk assistent. Og det er netop den uddannelse, som Line nu er godt i gang med. For Line tager uddannelsen kun 42 uger, da hun får merit for erhvervserfaring.

Teori giver mening i hverdagen

Line fortæller, at hun synes uddannelsen som pædagogisk assistent er fantastisk. Uddannelsen har givet hende nye kompetencer, indsigt i børns udvikling og forståelse for pædagogiske metoder. Hun oplever, at det gør hende stærkere i hverdagen og at det giver mening at koble teori sammen med praksis. Hun føler sig bedre pædagogisk rustet til at støtte børnene og være et godt forbillede.

Investering i kvalitet

Hun understreger, at investering i uddannelse er en investering i kvalitet:

  • Faglighed giver trygge børn, der er klar til at gå videre i livet
  • Man kan se børns ressourcer og støtte dem rigtigt
  • Dokumentation og læreplaner bliver meningsfulde, når man har den teoretiske viden.

En familie, der vokser med dagplejen

Dagplejen er ikke kun blevet en del af hendes arbejdsliv – den har også sat sit præg på hendes egne tre børn på 5, 8 og 11 år. De har fået stærke relationer til dagplejebørnene og lært, hvad fællesskab, omsorg og rummelighed betyder i hverdagen.
“Mine piger får så mange værdier med sig qua mit job som dagplejer, og det at være en del af dagplejens fællesskab. Jeg er helt åben over for forældrene om, at mine egne piger altid har første prioritet, fx når de bliver syge, hvilket der er fuld forståelse for” – fortæller Line. 

Ikke færdig med at lære

“Jeg er ikke færdig med at lære. Uddannelsen giver mig energi, og børnene – både mine egne og dagplejebørnene – mærker, at jeg hviler i mig selv. Det smitter af. Jeg ønsker at være et godt forbillede” - slutter Line med et stort smil.

 


Lagt på den 02.05.2025