FOA Århus formand anbefaler et ja til OK24

Fagforeningens medlemmer skal senere på foråret tage stilling til OK24-forligene.

FOA Århus formand Mette Fuglsig Schjødt er samlet set godt tilfreds med FOAs overenskomstresultater og anbefaler derfor FOA Århus medlemmer at stemme ja, ligesom hun selv gjorde, da FOAs hovedbestyrelse 6. marts tog stilling til forligene.

- Jeg synes, at det vigtigste er, at de allerlavest lønnede bliver løftet og kommer væk fra løntrin 11, så de fremover er på løntrin 13, forklarer Mette Fuglsig Schjødt, som også er glad for, at alle FOA-faggrupper får markante lønløft.

- Og nogle store FOA-faggrupper som social- og sundhedspersonalet får særdeles markante lønløft, siger hun.

OK24 betyder også en modernisering af overenskomst- og arbejdstidsaftaler for eksempelvis ambulancepersonale og dagplejere, ligesom OK24 forbedrer tillidsrepræsentanternes muligheder.

- Nu får tillidsrepræsentanterne en formel ret til at modtage nye kollegaer i arbejdstiden på arbejdspladsen, og vi får en mæglingsinstans, som vi kan gå til, hvis vi og arbejdsgiverne ikke kan blive enige om antallet af tillidsrepræsentanter på et område, forklarer Mette Fuglsig Schjødt.

OK24 forligene på FOAs områder er nu faldet på plads, mens nogle andre offentlige faggrupper endnu ikke er færdige med deres forhandlinger. Når alle forhandlinger er afsluttede, laver forligsmanden en såkaldt samlet mæglingsskitse med forligene, der bliver sat til en fælles afstemning blandt fagforeningsmedlemmerne på det offentlige område.

I tre online-møder – såkaldte webinarer – forklarer formanden for FOA på landsplan, Mona Striib om OK24-resultaterne. Læs mere om webinarene her.

Læs hvordan forskellige FOA-faggruppers løn stiger med OK 24 her

Læs mere om OK24-forligene på FOA’s hjemmeside her og i FOA fagbladets OK24-tema her