TV: Aarhus Kommune vil nedlægge legepladser

Sparekataloget for budgettet i 2023 indeholder forslag om at nedlægge 5 ud af i alt 17 pædagogisk ledede legepladser.

Det er pædagogisk ledede legepladser som Naturcenter Tranbjerg Dyr & Udeliv, Skansen Hus og Have  og Skolemarken Natur og Dyreliv, der risikerer at blive sparet væk.

Sparekatologet for året 2023 lægger nemlig op til, at i alt 5 ud af de 17 naturlegepladser skal lukkes, og det mener FOA Århus er en fejl.

- De pædagogisk ledede legepladser blev i sin tid oprettet, fordi man skulle have et sted til gadens børn, og selv om det ikke er så udbredt i dag, så er stadig små oaser,  det er tilflugtssteder for nogle af de sårbare og udsatte børn og unge, fortæller Jack Hougaard Kristensen, der er sektorformand for pædagogisk sektor i FOA Århus.

Det er gratis at komme på legepladserne, der ofte har dyr og er et alternativ til andre forpligtende fællesskaber.

Der er mulighed for indsigelse frem til d. 24. november, og FOA Århus opfordrer alle til at gøre indsigelse, så de pædagogisk ledede legepladser kan fortsætte for børnenes skyld. Det kan man gøre her: https://deltag.aarhus.dk/hoering/sparekatalog-boern-og-unge