TV: Regeringens plan vil betyde færre voksne til flere børn

Frem mod år 2025 vil antallet 0-5 årige stige med op til 22,4 procent i Århus, Odder og på Samsø. Samtidig betyder regerings planer færre offentlige ansatte, og derfor bliver der i fremtiden mindre voksenkontakt i daginstitutionerne.

En ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at der i fremtiden bliver færre voksne til børn i institutionerne.

Det skyldes, at antallet af vuggestue- og børnehavebørn vil stige fra 2018 til 2025. Analysen viser, at der i Århus vil være en stigning på 22,4%, i Odder vil antallet stige med 11,9 procent, mens der på Samsø i år 2025 vil være 6,1% flere vuggestue og børnehavebørn.

Samtidig ønsker regeringen nulvækst, og det vil ifølge regeringens egne beregninger betyde 11.000 færre offentlige ansatte på landsplan.

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd mener ikke, at der er nogen grund til at holde fast i nulvæksten.

- Det er altså ikke realistisk, at man frem mod 2025 kan slanke den offentlige sektor med 11.000 offentligt ansatte samtidig med, at der kommer 14 procent flere børn (på landsplan) mellem 0-5 år og 34 procent flere ældre over 80 år, uden at den offentlige service forværres, siger Analytiker Thomas Wilken fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Hos FOA Århus er der også utilfredshed med den forventede udvikling.

- FOA anbefaler, at der er en voksen til tre vuggestuebørn og en voksen til seks børnehavebørn. Det holder ikke med en nulvækst-politik, og derfor lyder det herfra: Drop nu den nul-vækst, udtaler formand for Pædagogisk Sektor Jack Hougaard Kristensen.