Ny stor konkurs i plejesektoren

Op mod 600 borgere og 80 medarbejdere i Nordjylland skal nu føjes til rækken af konkursramte i ældreplejen.

Det er Din Hjemmepleje Frederikshavn ApS og Din Hjemmepleje ApS, der ikke længere har penge i kassen til lønninger. Medarbejderne er i dag blevet hjemsendt med beskeden om, at der ventes indgivet konkursbegæring om få dage. Det er dermed den 39. og 40. konkurs i den private del af ældreplejen siden 2013, viser opgørelsen fra konkursindex.dk.

"Nu bør det høre endegyldigt op," mener forbundsformand Dennis Kristensen fra FOA med henvisning til, at regeringen har nedsat et udvalg, der skal undersøge konkursbølgen.

"Det sejler efterhånden rundt med konkurser i ældreplejen. Der er dobbelt så stor risiko for konkurser i plejesektoren i forhold til øvrige virksomheder i Danmark, og konsekvenserne er stort set hver gang mærkbart værre, fordi især ældre risikerer at komme i alvorlig klemme, og hver eneste gang skal leve i utryghed med deres hjemmehjælp. Konstruktionen for at drive private hjemmepleje i Danmark er grundlæggende alt for svag," siger Dennis Kristensen.

Mere end 12.000 ældre har nu været ramt af en konkurs i deres hjemmepleje. Især Nordjylland har været hårdt ramt - cirka halvdelen af de berørte borgere kommer fra landsdelen.