Gode takter i regeringens udspil for bosteder

Med et trecifret millionbeløb i ryggen inviterer regeringen til politiske forhandlinger for at fjerne voldstruslen på landets bosteder, hvor fem ansatte er blevet dræbt på fire år. FOAs forbundsformand glæder sig over regeringsudspillet.

FOA har længe presset på for at forbedre forholdene for de ansatte og beboerne på landets bosteder. Derfor glæder forbundsformand Dennis Kristensen sig over regeringens nye psykiatriudspil.

”Ros til regeringen. Det ligner et godt afsæt for at finde en løsning, så ansatte på bostederne ikke skal frygte for livet, når de passer deres arbejde,” siger Dennis Kristensen.

Regeringen vil afsætte et ukendt, men trecifret millionbeløb over fire år til at nedbringe voldstrusler på landets bosteder, hvor fem ansatte er blevet dræbt på fire år.

Samtidig foreslås en ny type botilbudsform for en mindre gruppe borgere med særligt komplekse problemstillinger samt forbedret sikkerhed på de eksisterende botilbud.

”Jeg glæder mig over, at der er blevet lyttet til de faglige organisationer. Ideen om en ny type institution kan sagtens være en del af løsningen. Det er dog vigtigt, at der også kommer flere hænder på landets nuværende bosteder og senge i psykiatrien, så vi i undgår at psykisk syge mennesker udskrives før tid,” siger Dennis Kristensen.

Forbundsformanden understreger samtidig, at der er behov for at forbedre samarbejdet mellem regioner og kommuner i forhold til udskrivninger af borgere med psykiske sygdomme og misbrug.

Dels så der er en plan for at hjælpe bostedernes beboere. Dels så ansatte i socialpsykiatrien får bedre adgang til at se borgernes journaler, når det fx er tale om en udadreagerende person.

”FOA deltager allerede i arbejdet omkring at undersøge, hvordan vi undgå de tragiske episoder med vold og drab på bosteder. Vi stiller gerne både ekspertise og vores fagligt dygtige medlemmer til rådighed for det kommende arbejde,” siger Dennis Kristensen.