Hvis du gennem arbejdserfaring har opnået en særlig interesse i arbejdet med mennesker med demens, har du mange muligheder for at videreuddanne dig.
Ønsker du at blive stærkere fagligt i at varetage komplekse pleje-, omsorgs- og relationsskabende opgaver omkring mennesker med demenssygdom og deres pårørende, kan du søge AMU-uddannelser, der på et udvidet niveau giver dig viden om og metoder til relationsdannelse og værktøjer til at mindske konflikter og kommunikationsudfordringer - også med pårørende.
Du vil fx kunne fungere som særlig vidensperson i dit team eller særlig ansvarlig for konkrete og individuelle forløb i relation til borgere med demens og deres pårørende. Du vil kunne bidrage med specifik rådgivning og støtte til personen med demens og de pårørende, bl.a. om undersøgelse og behandling samt vejledning om de forandringer, der kan komme i hverdagen.
Ønsker du at varetage rollen som ressourceperson og derfor specialisere dig på specifikke demensfaglige områder, fx pårørenderelationer, reminiscens og sansestimuli har du mulighed for at anvende AMU uddannelser, der på et udvidet niveau behandler fagspecifikke temaer i kombination med AMU-uddannelser som udvikler kompetencer til relationsskabelse, kollegial supervision, konflikthåndtering eller projektledelse.
Du vil også kunne bidrage med viden om lokale tilbud og indsatser på demensområdet og støtte i forhold til deltagelse i de forskellige tilbud.
Opgaverne aftales specifikt i den enkelte kommune eller på din arbejdsplads.
Du skal kunne lide/være god til at:
Hvis du som social- og sundhedshjælper ønsker at blive enten videns – eller ressourceperson findes der mange muligheder for valg af faglige retninger gennem AMU-uddannelse og akademiuddannelse:
44783 - Tidlig opsporing af demens i omsorgsarbejdet
42673 - Personer med demens, sygdomskendskab- basis
44327 - Omsorg for personer med demens
47971 - Patienter med demens på somatisk sygehus
48415 - Voksenhandicap - aldring og demens
48478 - Samspil med mennesker med ændret adfærd og demens
49241 - Det meningsfulde liv - mennesker med demens
49637 - Palliativ omsorg for mennesker med demens
(ny) - Sansestimulationens betydning for mennesker med demens (kommer snart)
Hvis du ønsker at blive uddannet yderligere indenfor demensområdet, skal du først tale med din leder og lave en aftale om, hvordan det kan lade sig gøre. Der skal laves en plan ift. dine opgaver og din nye funktion som videns eller ressourceperson og hvilken uddannelse du skal tage. Det er en god ide at forberede dig, inden du taler med din leder.
Aftal et møde med din leder eller tag det op til din MUS. Fortæl hvordan du forestiller dig din nye jobfunktion og hvad det vil have af betydning for dine opgaver, for teamet, for arbejdspladsen osv. Det kan være en fordel at have undersøgt hvornår du kan komme på uddannelse, og en oversigt over de økonomiske forhold (se mere under økonomi).
Spørg din TR hvis du har brug for hjælp.
Du kan også altid tage fat i din lokale FOA-fagforening, hvis du vil have sparring omkring hvordan man tager sådan en dialog.
Find din lokale FOA-fagforening
Hvis du tager arbejdsmarkedsuddannelse (AMU) som led i at blive ressourceperson indenfor velfærdsteknologi, kan du få VEU-godtgørelse, for de timer du deltager i kurset. Det kan være med til at dække din løn.
Du kan derudover søge om midler i kompetencefondene, der kan være med til at dække kursusudgifterne.
Læs mere om VEU-godtgørelse og kompetencefondene
Husk at du altid kan kontakte din lokale FOA-fagforening, hvis du er i tvivl om noget i forbindelse med uddannelse eller økonomi i forhold til uddannelse.
Ønsker du at udbygge din faglige viden med yderligere teori og metode, er der mulighed for at vælge uddannelsesmoduler på akademiniveau. Her arbejder du med konkrete socialfaglige arbejdsopgaver og opnår faglig ballast til at indgå i tværfagligt samarbejde om borgere med demens.
Som social- og sundhedshjælper har du adgang efter en realkompetencevurdering på den skole, der udbyder uddannelsen.
Se mere om realkompetencevurdering