FOAs A-kasse behandler data om dig i forbindelse med dit medlemskab af FOAs A-kasse.
Hvad er formålet med behandlingen af data?
Formålet med vores databehandling er:
- At sikre, at vi har de nødvendige oplysninger om dit medlemskab af FOAs A-kasse, så vi kan sende den korrekte opkrævning af kontingent, herunder opkrævning af efterlønsbidrag
- At indhente de nødvendige oplysninger om din ret til dagpenge, feriedagpenge eller efterløn, hvis du beder om udbetaling af en af disse ydelser, så vi kan udbetale de rigtige penge og foretage den korrekte afregning til staten
- Løbende at sikre, at du opfylder betingelserne for at modtage ydelser, herunder om du står til rådighed, når du skal have dagpenge, samt at kontrollere rigtigheden af vores udbetalinger
- At yde vejledning om reglerne inden for arbejdsløshedslovgivningen
- At undersøge og forbedre vores medlemsservice fx i form af medlemstilfredshedsundersøgelser og monitorering af anmeldelser på Trustpilot
- At yde god service til vores medlemmer og udarbejde relevante medlemstilbud, fx kurser eller webinarer, der kan øge vores medlemmers forudsætninger for at komme i arbejde eller at skifte job
Efter hvilke regler indsamler vi data?
I langt de fleste tilfælde indsamler vi data, fordi vi har pligt til det ifølge de regler, som gælder for alle a-kasser. Indsamlingen sker derfor med hjemmel i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c. Det er tilfældet, når vi behandler sager om dit medlemskab, din ret til ydelser og dine rettigheder og pligter i forbindelse med reglerne om dagpenge, feriedagpenge og efterløn.
Vi vil navnlig være forpligtet til at behandle oplysningerne på baggrund af reglerne i arbejdsløshedsforsikringsloven og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats samt de bekendtgørelser, som er udstedt i medfør af disse love. For at udbetale korrekte ydelser til dig, har vi desuden pligt til at behandle visse oplysninger om dine skatteforhold efter de skatteretlige regler.
I enkelte tilfælde indsamler vi oplysninger på baggrund af et samtykke fra dig, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a. Det vil navnlig være tilfældet, hvis du ønsker at være tilmeldt FOA Jobmatch, hvor du som medlem kan få kontakt til arbejdsgivere, der søger nye medarbejdere. Det kan også være i konkrete tilfælde, hvor vi med dit samtykke videregiver oplysninger til din fagforening, hvis vi vurderer, at fagforeningen kan være dig behjælpelig. Du er altid velkommen til at tilbagekalde dit samtykke. Ønsker du at gøre dette, skal du kontakte dit regionskontor. Se kontaktinformationerne ovenfor.
Endelig kan der være tilfælde, hvor vi behandler oplysninger ud fra vores egen legitime interesse, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Dette kan fx være i forbindelse med tilfredshedsundersøgelser, Trustpilot-anmeldelser eller i andre tilfælde, hvor formålet primært at forbedre vores service over for vores medlemmer. Det kan også være i forbindelse med udbud af medlemstilbud i form af kurser eller andet, eller når du er i kontakt med os via telefon, elektronisk post eller i forbindelse med forbedring af vores chatbot. Hvis du ikke ønsker at blive kontaktet i forbindelse med medlemstilfredshedsundersøgelser eller Trustpilot-anmeldelser, skal du kontakte os. Se hvordan du kontakter os ovenfor.
I det omfang vi behandler følsomme oplysninger om dig, vil det ske med hjemmel i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1, litra b eller f.
Langt de fleste oplysninger om dig behandler vi i medfør af arbejdsløshedsforsikringsreglerne, og behandlingen vil derfor som udgangspunkt være en forudsætning for dit medlemskab og din ret til ydelser fra a-kassen. Hvis der er oplysninger, som du ikke ønsker, at vi skal behandle om dig, kan det derfor betyde, at du ikke kan være medlem af FOAs A-kasse, eller at du ikke vil være berettiget til at modtage ydelser fra os.
Hvor længe opbevarer vi data?
Der er i medfør af arbejdsløshedsforsikringsloven fastsat regler om, hvor længe vi må opbevare oplysninger om dig. Formålet er at sikre dokumentation for, hvilke rettigheder du har optjent i dagpengesystemet, hvilket bl.a. er med til at sikre din ret til dagpenge eller andre offentlige ydelser på et senere tidspunkt.
Generelt har vi pligt til at opbevare oplysninger i mindst 5 år. Oplysninger om udbetaling af ydelser gemmer vi som udgangspunkt i op til 8 år. Oplysninger om dit medlemskab af en a-kasse og indbetaling af efterlønsbidrag sletter vi først 5 år efter, at du har nået folkepensionsalderen, eller at du er død. Øvrige oplysninger sletter vi løbende, når de ikke længere er relevante at opbevare.
Samtaler i vores chatbot opbevares i op til 400 dage. Oplysninger som indtastes i vores ansøgningshjælper opbevares af Microsoft Azure i op til 30 dage.
Hvilke kategorier af oplysninger behandler vi?
Vi indsamler følgende kategorier af oplysninger om dig.
- Almindelige oplysninger i form af stamdata som dit navn, adresse, medlemsnummer, telefonnummer, e-mail, om du har opholds- og arbejdstilladelse samt bankoplysninger i forbindelse med opkrævning af kontingent og efterlønsbidrag
- Oplysninger om dit arbejdssted, herunder i nogle tilfælde årsagen til dit arbejdsophør
- Hvis du er nyuddannet, indhenter vi oplysninger om din uddannelse og din indtægt under uddannelsen, og hvis du søger om ydelser, indhenter vi oplysninger om, hvorvidt du har forsørgelsespligt over for et barn
- Fortrolige oplysninger i form af dit cpr-nummer og økonomiske oplysninger i form af oplysninger om indtægter fra en arbejdsgiver, pensionsoplysninger, ydelser som du modtager fra staten og oplysninger om dit skattefradrag og trækprocent
- Når du søger om dagpenge, vil vi behandle oplysninger, som fremgår af dit CV. Det vil typisk sige din ansættelses- eller uddannelseshistorik, dine kompetencer samt evt. følsomme oplysninger i form af oplysninger om dit helbred, hvis disse er relevante for din jobsøgning eller din rådighed
- I sjældne tilfælde behandler vi oplysninger om dine eventuelle lovovertrædelser eller straffedomme
Hvorfra modtager vi data?
Udover de oplysninger som vi modtager direkte fra dig, når du melder dig ind, søger om ydelser eller i øvrigt er i kontakt med os, modtager vi typisk oplysninger fra følgende steder efter den gældende lovgivning:
- Vi henter oplysninger om dit navn, cpr-nummer og adresse fra Cpr-registeret. Hvis du er nyuddannet, indhenter vi også oplysninger om, hvorvidt du er forsørger til et barn under 18 år.
- Vi modtager oplysninger om indtægter, herunder løn og offentlige ydelser fra din arbejdsgiver og fra Skats indkomstregister. Vi henter navnlig oplysninger fra indkomstregisteret, når du søger om ydelser i a-kassen, og når vi kontrollerer, om dine udbetalinger er korrekte. Det er SKAT, der er dataansvarlig for registeret.
- Når du modtager ydelser fra os, henter vi oplysninger fra Det Fælles Data Grundlag (DFDG). Det er et register, hvor a-kasserne udveksler oplysninger med kommuner, Udbetaling Danmark og andre offentlige myndigheder. Oplysningerne omhandler forskellige oplysninger om din status i beskæftigelsessystemet – fx oplysninger om dagpengeret, ledighedsstatus, aktivering, samtaler og udbetaling af offentlige ydelser. Det er Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, der er dataansvarlige for registret.
- Når du søger om ydelser, henter vi oplysninger fra Dataudvekslingsplatformen (DUPLA). Dette register administreres af Skat og indeholder bl.a. oplysninger om selvstændig virksomhed, B-indkomst og om størrelse af og udbetaling fra dine pensionsordninger
- Når du modtager ydelser, får vi oplysninger om din optjening og udbetaling af ferie fra Feriekonto.
- Vi modtager lejlighedsvis oplysninger om dig fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering fx i forbindelse med kontrolundersøgelser
- Hvis du tidligere har været medlem af en anden a-kasse, indhenter vi oplysninger om dine tidligere optjente rettigheder i denne/disse a-kasser.
- Vi henter oplysninger om skattefradrag fra SKAT
Videregivelse af data til andre
Overførsel af data til tredjelande
Vi overfører som udgangspunkt ikke oplysninger til tredjelande uden for EU/EØS. Hvis det undtagelsesvist forekommer, vil det være i situationer, hvor vi benytter en databehandler som er etableret eller har leverandører uden for EU/EØS.
En overførsel vil i givet fald kun ske til et land, som Kommissionen har vurderet, er sikkert, eller til et land, hvor Kommissionens opdaterede standardkontraktbestemmelser kan anvendes. Vi sikrer os samtidig, at de nødvendige garantier er på plads, herunder at der er truffet de fornødne sikkerhedsforanstaltninger.
Rigtigheden af dine data
Vi opdaterer løbende vores data om dig, så vi sikrer, at vi har de korrekte data og retter data, hvis vi konstaterer fejl i dine persondata. Det skal sikre en korrekt sagsbehandling, hvis du får brug for vores hjælp. Som skrevet ovenfor sletter vi data om dig, når de ikke længere er relevante at opbevare, og når vi i medfør af lovgivningen ikke længere har pligt til at opbevare oplysningerne.
Vi er afhængige af, at dine data er korrekte og opdaterede. Vi opfordrer dig derfor til at opdatere dine data via vores hjemmeside, når det er relevant. Vi har interne arbejdsgange, som skal sikre kvaliteten af dine data, så de er korrekte og retvisende.