Stærk partner tæt på arbejdet

Veluddannede tillidsrepræsentanter

Er du usikker på, om du får det rigtige i løn? Er du i tvivl om reglerne for, hvornår du kan afholde ferie eller gå på barsel? Oplever du konflikter på jobbet? Hvad er en tillidsrepræsentant?

Som FOA-medlem kan du altid søge svar og hjælp hos en af de 6.000 FOA-tillidsrepræsentanter.

FOAs tillidsrepræsentanter bliver valgt af dig og kollegerne ude på arbejdspladserne. FOA sørger til gengæld for, at de bliver uddannet, så de altid er klædt på til kunne svare kompetent på spørgsmål om dit arbejdsliv eller hjælpe dig med at få kontakt til den rette ekspert i din lokale fagforening.

Tillidsrepræsentanten har altid FOA i ryggen

Din tillidsrepræsentant arbejder nemlig tæt sammen med din lokale fagforening og har derfor altid FOA i ryggen. Og med 6.000 veluddannede tillidsrepræsentanter på landsplan, er vi repræsenteret på rigtig mange FOA-arbejdspladser.

Hjælp på stedet når du har brug for det

Din tillidsrepræsentant kan guide dig på en lang række områder, der vedrører dit arbejdsliv og dit medlemskab af FOA. Tillidsrepræsentanter kan fx:
  • hjælpe dig med at få tjekket, om du får den rigtige løn
  • hjælpe dig med at forhandle løn
  • svare på spørgsmål om reglerne for dine ansættelsesforhold, ferie og barsel
  • vejlede og støtte dig, hvis du ikke trives på jobbet eller bliver sygemeldt
  • tage med dig som bisidder, hvis du skal til samtale med din leder
  • arbejde på, at du og dine kolleger får et godt og trygt arbejdsmiljø i samarbejde med arbejdsmiljørepræsentanten
  • give dig overblikket over dine muligheder for efteruddannelse og kompetenceudvikling, hvis du har lyst til nye faglige udfordringer eller drømmer om at blive bedre til dit arbejde
  • sørge for, at I får den medindflydelse og medbestemmelse, som du og dine kolleger har ret til, så I sammen kan skabe en god arbejdsplads med ordentlige vilkår

Er du i tvivl om hvem, der er din tillidsrepræsentant?

Kontakt din lokale fagforening, hvis du er i tvivl om hvem, der er din tillidsrepræsentant.

Find din lokale fagforening

Vidste du, at
  • hvis I ikke har en tillidsrepræsentant på arbejdspladsen men minimum er 5 kolleger inden for samme overenskomstgruppe, så har I ret til at vælge én?
Det kan FOA hjælpe jer med, hvis I ønsker det.

Kontakt din lokale fagforening og hør mere