Som leder kender du måske selv til, at de udfordringer, du dagligt står over for, kan være af en helt anden karakter, end de udfordringer, dine medarbejdere står over for. Derfor har du som leder ofte brug for en særlig værktøjskasse, når det gælder din egen rolle som leder. Her på siden finder redskaber, råd og vejledning om blandt andet dine overenskomstforhold og dit eget arbejdsmiljø som leder.
De fleste ledere er opmærksomme på, om deres medarbejdere trives. De ved, at der er en klar sammenhæng mellem psykisk arbejdsmiljø og trivsel, relationer og engagement samt kompetencer og arbejdsglæde. Langt færre ledere er imidlertid lige så opmærksomme på, hvor vigtig deres egen trivsel og arbejdsglæde er – ikke bare for dem selv, men for hele arbejdspladsen. BFA Velfærd og Offentlig administration har en særlig hjemmeside målrettet ledelse og organisering, derunder fokus på lederens trivsel.
Husk at lederens arbejdsmiljø er også omfattet af arbejdsmiljøloven og er lige så vigtig som medarbejdernes.
Læs mere lederens trivsel
Trivsel i lederrollen
Undersøgelser af det psykiske arbejdsmiljø viser, at netop rolleuklarhed tit hænger sammen med uklare lederforventninger. Det kan være med til at give stress. Derfor skal du også finde en balance mellem, hvad du selv vil med lederjobbet og hvad din ledelse forventer af dig.
Lederkompetencer styrker arbejdsglæden Uden de nødvendige kompetencer og værktøjer bliver vi nemt stressede i hverdagen og selv små opgaver kan komme til at virke uløselige. Med en passende lederuddannelse bliver du bedre rustet til at udfylde din lederrolle - hvilket vil styrke din glæde ved arbejdet.
Find lederuddannelser
Dit arbejdsmiljø som leder adskiller sig på mange måder fra dine medarbejderes arbejdsmiljø. Lederrollen betyder, at dit psykiske arbejdsmiljø er helt anderledes end dine medarbejderes.
Et velfungerende psykisk arbejdsmiljø er en forudsætning for, at du kan udøve god ledelse og trivsel på din arbejdsplads – og for at du har overskud til dit familieliv og dit ”eget” liv.
Lav en kortlægning af dit psykiske arbejdsmiljø
Følg op på kortlægningen med Leder APV APV skal gennemføres på alle arbejdspladser og skal altid omfatte det psykiske arbejdsmiljø. Men den generelle APV vil ikke altid dække lederens særlige arbejdsforhold.
Som leder har du en særlig position, hvor dine arbejdsvilkår er påvirkede af forhold, som ligger uden for din egen arbejdsplads fx samspillet med dine egne chefer, dine lederkolleger fra andre afdelinger eller organisationer, og hele den kommune eller region, som din arbejdsplads er en del af. Derfor laves leder-APV'en normalt i samarbejde med andre ledere og med inddragelse af den øvrige ledelse.
Systematisk arbejde med dit psykiske arbejdsmiljø Du kan bl.a. bruge leder-APV'en som en metode til at kortlægge, analysere og udvikle dit eget psykiske arbejdsmiljø, for på den måde at arbejde systematisk med det. En arbejdspladsvurdering kan være et godt værktøj, til at belyse hvad der påvirker dig i din hverdag som leder.
APV er et samarbejde Indgår du i en ledergruppe eller et lederteam, er det en god ide, at I sammen udarbejder en APV for jeres psykiske arbejdsmiljø. Har du ikke et team, kan du gå i dialog med din leder om, hvordan I sammen kan styrke dit arbejdsmiljø eller du kan drøfte dit arbejdsmiljø i et ledernetværk eller med en coach.
Hvordan kommer jeg i gang? I Branche Arbejdsmiljø Rådets værktøjshæfte, Lederens egen APV, er der fokus på værktøjer, der hjælper dig til at finde vej til trivsel og arbejdsglæde i lederrollen. Hæftet hjælper dig til, hvordan du kommer bedst i gang med din egen leder-APV og hvordan I rent praktisk kan udføre den på din arbejdsplads.
Læs mere om APV
Læs mere om værktøjshæftet
Som leder kan du selv engang imellem have brug for coaching. Du står måske ofte alene med store beslutninger og andre problemer, som kan være svære at takle og som kan forstærke følelsen af at være stresset. I sådanne situationer kan det være en hjælp at søge råd og coaching hos fx egen leder, sit ledernetværk eller en professionel ledercoach.
Coaching kan også bruges løbende som en del af udviklingen af dine lederkompetencer.
Du bruger måske allerede teknikker fra coaching, når du leder dine medarbejdere. Gennem coaching kan du uddelegere opgaver, som du tidligere selv løste - samtidig med at du bevarer styringen. Ved hjælp af coaching kan du navigere sikkert igennem en travl og ofte kompliceret hverdag som leder i den offentlige sektor - på den måde kan du mindske din arbejdsbyrde.
Læs mere om coaching på Lederweb.dk
Definitionen på et ledernetværk er en fast og selvstyrende gruppe af ledere, der mødes regelmæssigt med et defineret formål og en fast forankring i kommunens organisation.
Ledernetværk kan være svaret på, hvordan man får det bedste ud af styringsmæssige omstruktureringer med en fladere struktur, større uddelegering af ledelsesopgaver og ansvar til decentrale ledere – med øget selvforvaltning og på et mere værdiorienteret ledelsesgrundlag.
Ledergrupper er oplagte at bruge som platform til at udvikle egne lederkompetencer. At indgå i et ledernetværk er en oplagt mulighed for dig til at spejle dine erfaringer i andres og få ny inspiration til at håndtere dit job.
Læs mere om ledernetværk
Hvad indeholder faglig ledelse, og hvordan skaber man en stærk ledelsesmæssig opbakning og støtte til faglig ledelse i hele ledelseskæden?
Væksthus for Ledelse (lederweb.dk) har i en stor interviewundersøgelse undersøgt, hvad der kendetegner den faglige ledelsesopgave på tværs af velfærdsområder. I undersøgelsen defineres faglig ledelse som den del af personaleledelsen, der handler om at udvikle arbejdspladsens faglige resultater og løsninger af kerneopgaverne, samt om hvordan de ressourcer, der stilles til rådighed, bedst bidrager til at realisere kerneopgaverne.
Den faglige ledelse forudsætter, at lederen har faglig indsigt, faglig autoritet og fagligt ansvar.
Da faglig ledelse således er knyttet til personaleledelse, er det i denne forståelse i princippet primært faglige ledere med fuldt personaleansvar, der udøver faglig ledelse. Til gruppen af faglige ledere regnes også ledere af større institutioner, selv om de ofte har team- eller afdelingsledere til at bistå i ledelsesopgaven. I praksis vil der være mange andre medarbejdere, som løser vigtige, faglige ledelsesopgaver i deres roller som fx koordinatorer, specialister, tovholdere eller faglige vejledere.
Læs mere her om fælles træk ved faglig ledelse
Ledelsesspænd
Faglig sparring og dialog mellem medarbejder og leder er vigtig for at sikre et højt fagligt niveau. Derfor er der også brug for at styrke den faglige ledelse, hvis man ønsker at øge kvaliteten. Det kræver, at de faglige ledere er tæt på medarbejderne, og her spiller ledelsesspændets størrelse - dvs. antallet af medarbejdere - en rolle for, om lederen har mulighed for det.
Læs publikationen ’Ledelsesspænd i kommunerne’ og få mere viden og inspiration om emnet
Seks kendetegn ved god faglig ledelse i ældreplejen
Se magasin fra "Viden på tværs", der formidler lederes bud på de særlige vilkår for faglig ledelse, der er i ældreplejen, og hvordan god faglig ledelse ser ud i praksis
Ved at arbejde på at forbedre dit psykiske arbejdsmiljø og dine lederkompetencer, forebygger du stress og fremmer din trivsel.
Find fakta, råd og vejledning om at håndtere stress